Inlägg från: ladydi |Visa alla inlägg
  • ladydi

Islam

Se denna dokumentärfilm på svt play om ni är intresserade av att förstå.
    http://svtplay.se/v/2185462/dokumentarfilm/koranen__del_1_av_2

Den är väldigt bra.

Kom också ihåg att när islam kom så gav den kvinnan en ställning och massor med rättigheter som hon innan dess inte hade.Innan islam begravde man ju flickbarn levande.
    Reformarbetet har dock avstannat i dessa tider då religion och politik används som maktmedel. Det gör det även ointressant för de som styr att tolka koranen på andra sätt som kan vara till deras nackdel. Kom ihåg att det är makt och tolkningsföreträde som avgör hur olika texter uppfattas i den tid man lever i. Man måste sätta saker och ting i perspektiv. Bristen på yttrandefrihet gör att det bara är den som bestämmer som får tycka till.
    Enligt de flesta muslimer är tex Saudarabiens islam en sekt som livetsord. Men de har mkt olja och pengar vilket gör att de får behandla människorna där som de vill utan påtryckningar från något håll. De har dessutom pengar och makt att fortsätta sprida sitt extrema budskap och marknadsföra det...

Ska inte bli så långrandig. Men fördomarna är så många och så pådrivna av media i den nyhetsrapportering vi få se att man nästa baxnar...först var det juden, sen var det ryssen, nu är det muslimen osv...

Se gärna filmen i länken ovan. 

• ladydi
    ladydi skrev 2010-10-17 10:29:21 följande:
    svtplay.se/v/2185462/dokumentarfilm/koranen__...

Den är väldigt bra.

Kom också ihåg att när islam kom så gav den kvinnan en ställning och massor med rättigheter som hon innan dess inte hade.Innan islam begravde man ju flickbarn levande.
    Reformarbetet har dock avstannat i dessa tider då religion och politik används som maktmedel. Det gör det även ointressant för de som styr att tolka koranen på andra sätt som kan vara till deras nackdel. Kom ihåg att det är makt och tolkningsföreträde som avgör hur olika texter uppfattas i den tid man lever i. Man måste sätta saker och ting i perspektiv. Bristen på yttrandefrihet gör att det bara är den som bestämmer som får tycka till.
    Enligt de flesta muslimer är tex Saudarabiens islam en sekt som livetsord. Men de har mkt olja och pengar vilket gör att de får behandla människorna där som de vill utan påtryckningar från något håll. De har dessutom pengar och makt att fortsätta sprida sitt extrema budskap och marknadsföra det...

Ska inte bli så långrandig. Men fördomarna är så många och så pådrivna av media i den nyhetsrapportering vi få se att man nästa baxnar...först var det juden, sen var det ryssen, nu är det muslimen osv...

Såg vad några personer skrivit före mitt inlägg. Hade jag sett det innan hade jag inte involverat mig i denna tråd alls!
    Ville bara vara tydlig med det.

• ladydi
    ladydi skrev 2010-10-17 10:29:21 följande:

Den är väldigt bra.

Afrodisiac skrev 2010-10-17 17:07:26 följande:
    Skämtar du? Menar du att kvinnor har det bättre i Saudi idag än de hade det förr? Om det är bättre idag, hur jävligare var det förr?

Vad jag vet så har kvinnors ställning blivit sämre även i Iran, nu när landet styrs av muslimer. Innan Iran blev invaderad av muslimer på 600-talet eller så, var persernas religion den bästa för dem. Det var mer demokratiskt och kvinnor hade starkare ställning i samhället. Med islams intågande försvann allt det där. Nu förnekar alla muslimer detta eftersom det inte står så i deras koran.
    Jag förstår inte hur du kan missförstå inlägget så fruktansvärt. Om du läser det igen kanske det blir tydligare? För jag vet inte hur jag ens ska bemöta dina anklagelser då de inte är i närheten av vad jag försökte säga.
    jag vill inte vara elak eller på något vis fortsätta den här diskussionen men lite politisk historia kanske hade suttit på sin plats då det du påstår faktiskt inte är sant och inte heller har med religionen islam att göra.

http://svtplay.se/v/2185462/dokumentarfilm/koranen__del_1_av_2

Jag postade länken här för några inlägg sedan för den som är intresserad av att lära sig och förstå. Det verkar dock som att den gick obemärkt förbi då påhoppen haglar. 
    Nu går den inte att se längre dock så finns en del 2 har inte sett den än men är den lika bra som del 1 kommer den att vara otroligt givande och bidra med ett kunskapslyft på denna trådenFlört
  • ladydi
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 16:26:00 följande:
    Kan detta verkligen tolkas på nåt annat sätt än att handen ska huggas av om du stulit?
    Enligt min kunskap så får sharia lagar ej genomföras enligt koranen om man inte har fyra vittnen på händelsen. Att man i Iran och en del andra musliska länder gör det på annat sätt beror därför inte på religionen utan sättet landet styrs på. Det marknadsförs däremot som att det görs i religionens namn men det är ju självfallet politik och makt som ligger bakom. 

Ta dig tid att se denna dokumentär. Som jag skrev innan.... Är den lika bra som del 1 kommer den att vara otroligt givande.

http://svtplay.se/v/2195599/dokumentarfilm/koranen__del_2_av_2?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2185462/sb,p115254,1,f,-1

Annars hittade jag en hemsida som verkar förklara ett och annat.

http://www.islam.se/
  • ladydi
    ladydi skrev 2010-10-17 10:29:21 följande:

Den är väldigt bra.

Jag postade länken här för några inlägg sedan för den som är intresserad av att lära sig och förstå. Det verkar dock som att den gick obemärkt förbi då påhoppen haglar. 
    Nu går den inte att se längre dock så finns en del 2 har inte sett den än men är den lika bra som del 1 kommer den att vara otroligt givande och bidra med ett kunskapslyft på denna trådenFlört
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 16:48:34 följande:
    Ladydi-

Som vanligt handlar det om muslimer som tror sig sitta på den rätta tolkningen, och att alla andra muslimer har fel.

Iran, Saudiarabien, Oman osv anser sig tolka islam precis lika rätt som du.
    För det första så är jag inte muslim och för det andra så tolkar jag inte koranen för det tredje är det så inom alla religioner... Så jag förstår inte riktigt vad du menar.
    Jag ett förslag på en filmlänk till en dokumentär visad på svt att se om du har lust. Detta då jag tyckte att första delen vara väldigt bra.

Att du pratar om diktaturer och inte skiljer på politik och islam gör det diskussionen svår. Det finns ju flera miljarder muslimer i världen...
    Därför finns det så klart många olika tolkningar också.
  • ladydi

Det känns som det är lite färdigdiskuterat här. Jag är inte ett dugg sugen på att spinna vidare på den här sortens svart eller vit fakta eller fördomar för den delen då jag vet att ingen religion fungerar på det viset.

Det är som att påstå att judiska (rasistiska)bosättare representerar judarna och ställa alla judar till svars för den israeliska försvarspolitiken eller annan diskriminering i landet... Jag tycker att man måste skilja på politik och religion när man dömer och bedömer. 
    Se gärna dokumentären så gör jag också det. Sen kan vi se om vi fick ut något vettigt av den.

• ladydi

Det är inte en öm tå överhuvudtaget. Det har bara avslöjat en del av din okunskap och jag försökte vara finkänslig.
    Jag har gång på gång försökt be dig att se olika dokumentärer och länkat till sidor med svar men du svarar ju inte på det man skriver utan hoppar på nästa extrema påstående. 
    Kan vi inte försöka eller vill du bara inte? Om du inte är intresserad vill jag varken slösa min eller din tid.
    Är du intresserad kan jag tänka mig se filmen nu snart. Sen kan vi se vad vi får ut av den. 

• ladydi

Jag tror inte att det handlar om försvarsmekanismer utan helt enkelt tolkningsföreträde. Du ställer folk till svars för något de inte tror på. Något som de upplever byger på politisk propaganda.

Vem är det som har tolkningsföreträde och varför ser det ut så? Alla muslimer är inte analfabeta talibaner eller wahabister.

Vi vet ju bla att kyrkan brände kvinnor på bål för länge sedan. Bibeln, Torat och Koranen är gamla texter produkter av sin tid därför står det en del rätt vidriga saker i alla tre böcker. Inget vidare speciellt med koranen då den till största delen bygger på gamla testamentet.

Att folk blir provocerade beror nog på du försöker ställa de till svars för en text de tolkar på ett annat sätt eller har hittat en annan innebörd i.
    Som att be en kristen idag att försvara häxbränning... eller Hitlers dåd. Det var ju inte för att han var kristen som han gjorde det han gjorde.

Om du dessutom sett dokumentären så vet du ju att det är pengar, makt, politik och förtryck som gör att det ser ut som det gör i världen idag.Du vet även att idioterna i toppen använder religionen för sina egna intressen. Jag vet däremot att under den tid islam var som störst så var det där folk fick ta skydd oavsett religion och pga religionsförföljelser. Då följde man koranen och det gjordes i religionens namn. 

Förstår du vad jag menar?

• ladydi
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 18:20:06 följande:
    ladydi -

Alla religioner är skit, men i denna tråden talar vi om islam.

Många muslimer tåler inte att man synar deras religion i sömmarna, för då kommer allt för mycket otrevliga saker fram. Saker som dom vet att dom egentligen borde försvara eftrsom dom ingår i religionen, men som känns obehagliga.

Istället för att då erkänna dessa bestialiska delar och beklaga dom så hävdar man att dom inte existerar?! 
    Det blir ju löjligt
    JUST DET KAN JAG KÖPA ATT DU TYCKER. 

Om det står ordagrant i koranen om lemlästningsstraffet för tjuvar t ex - hur kan man då förneka det eller svamla runt det så mycket att det till sist framstår som nåt helt annat?
    DÄRFÖR ATT DET ENLIGT MIN KUNSKAP ÄR SÅ ATT KORANEN SKA TOLKAS MHA DET MAN KALLAR HADITH FÖRKLARINGARNA TILL KORANEN. ATT DEN INTE SKA LÄSAS ORDAGRANT. ENLIGT VAD JAG LÄRT MIG SÅ MÅSTE DET ALLTID FINNAS 4 VITTNEN FÖR ATT SHARIALAGAR SKA GÄLLA VILKET GÖR DET SVÅRT ATT VERKSTÄLLA DEN TYPEN AV STRAFF AV UPPENBARA SKÄL.

Hitler och häxbränningar är inget som förekommer idag, men islams grymma kroppsbestraffningar existerar i allra högsta grad även år 2010. Ser du ingen tragik i det? Att islam ständigt bryter mot de mänskliga rättigheterna i skydd av religionen?
    Islam står bara och stampar när allt annat runt om utvecklas i takt med tiden.

DET ÄR HÄR JAG INTE ÖVERHUVUDTAGET HÅLLER MED DIG. DET ÄR FRUKTANSVÄRT ATT DEN TYPEN AV KRÄNKNINGAR FÖREKOMMER. MEN DET ÄR DET JAG FÖRSÖKER SÄGA. DET ÄR INTE RELIGIONEN SOM STÖDJER VÅLDET UTAN MAKT,POLITIK OCH PENGAR.
    jAG TÄNKER INTE HA NÅGON LÅNG POLITISK UTLÄGGNING MEN HAR MAN LITE KOLL PÅ VÄRLDSPOLITIKEN SÅ FÖRSTÅR MAN VAD JAG MENAR.
Svar på tråden Islam