-
-
Jag stödjer absolut inte kroppsbestraffningar. Har många tankar i huvudet som tydligen inte kom fram, jag vet inte heller om jag vill att de ska komma fram på denna sida men men..... Det jag menade med pengar, makt och politik är ju att det finns intressen som hindrar den naturliga utvecklingen, stater som tjänar pengar på det. Utveckling hade följt om människorna hade fått vara i fred utan förtryck och krig. Utan inblandning av utländska stater. Vi vet ju båda att det faktiskt sett annorlunda ut även i Iran för ett antal decenier sedan folk var muslimer även på den tiden. Olika politiska intressen har lett till den islam vi ser idag. Våld, krig och förtryck som leder till brist på utbildning och radikalisering. Alldeles för många gånger har radikala grupper stöttats av utländska makter för att folket valt kommunismen eller helt enkelt valt "fel". Detta har ju underlättat och förstärkt de radikala krafterna i dessa länder på det viset blir det ju deras islam som styr.
Hemskt? Ja
Konstigt? Inte så värst. -
Jag håller med dig. Du undrade och jag hittade en sida som verkar förklara...Kakmonstret skrev 2010-10-19 19:02:55 följande:Och dessa 4 "vittnen" kan inte ljuga, så att hon blir oskyldigt stenad till döds?
Man KAN INTE ha ett så rätts-osäkert system när det gäller dödsstraff och lemlästningar. -
Vi är nog av olika uppfattning av vad muslimer vill och inte vill jag tror tyvärr inte vi kommer längre här.
Tack för mig. -
Vill bara säga att det är oerhört trist när det blir så uppenbart att en del människor helt enkelt inte vill förstå trots att man försöker förklara. Får känslan av att man bara vill trycka till sina medmänniskor. Hade man velat förstå hade den här diskussionen sett annorlunda ut.
Det betyder att man fortfarande hade kunnat vara av olika åsikter men fått en förståelse och vilja att mötas eller komma närmre. Men det är uppenbart att så inte är fallet här.
Hade en del här inne sett dokumentärerna och olika länkar som kommit upp som tips och svar så hade man också insett att koranen och islam som andra religioner är fråga om en tro inte om en absolut sanning. Sen väljer den som tror att tolka det budskapet som sin sanning och människor tolkar saker och ting på olika vis.
Tänk bara på att Saudarabien och Iran är de enda muslimska länder som lägger (otroliga mängder) pengar på att få ut och propagera för sina tolkningar när dessa tolkningar egentligen inte har med religion att göra utan med politik. Det betyder att ni går på denna propaganda och ställer muslimer till svars för den. Det är vad jag kallar tragisk ignorans.
-
Tyvärr avslöjar ditt svar din fortsatta okunskap när du plockar det som passar dig ur en kontext du vägrar att förstå. Det gör att jag inte blir sugen på att fortsätta diskussionen på den här nivån.Kakmonstret skrev 2010-10-21 11:09:37 följande:ladydi -
Innehåller koranen inga horribelt omänskligt grymma delar?
Se del två av svts koranendokumentär så kan vi ju diskutera vidare sedan. Där tror jag att du hittar de svar du behöver för att vi ska kunna ha en trevlig och konstruktiv diskussion. -
Jag håller med det du skrev Siri. Jag är själv inte muslim men blir lite förvånad när folk ifrågasätter något får relevanta svar och fortsätter på ett anklagande sätt som om de blivit ignorerade....Siri29 skrev 2010-10-21 12:17:11 följande:Jag personligen gillar mycket med Islam, men det finns texter som handlar om spöstraff, precis som det finns stycken i Bibeln som handlar om stening, och just det tycker jag inte är det minsta trevligt. Där gissar jag att du håller med?
Däremot tycker jag att Kakmonstret har ett jäkligt smalt synfält när hon/han(?) ser på Islam. Du kommer aldrig få mig och ladydi (tror jag Lady Di?) att hata Islam.
Man kan vara muslim och ogilla stening, men det verkar inte kakmonstret förstå. Inse att alla tolkar olika. Jämför inte muslimer med terrorister, det blir så himla fel.
Som ladydi påpekat måste man se till den politiska kontexten i Iran och Saudiarabien.
I Uganda ville man införa dödsstarff för homosexualitet (fruktansvärt!!!!), grundat på tolkningar av kristendomen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stening
Här kommer ännu ett försök att förklara något som för en del verkar svårbegripligt...
Citerar från sajten ovan.
I Bibeln[1] (Endast Gamla Testamentet) finns det ett flertal uppmaningar att stena. Se länken ovan för de nio angivna exemplen.
Stening som begrepp förekommer fem gånger i Koranen (11:91, 18:20, 19:46, 26:116, 36:18), men då endast i form av berättelser, aldrig som ett påbud att stena någon.
Däremot finns det ett flertal hadither som beskriver hur Mohammed beordrar stening, till exempel: Se länk ovan för två exempel.
Detta straff är endast för de som begår äktenskapsbrott. Ogifta som har sexuella realtioner sinsimellan och upptäcks får spöstraff. Både steningen och spöstraffet skall föregås av ett antal villkor. Ett av de viktigaste är att det skall finnas fyra vittnen som beskådat mannens könsorgan vara inträngt i kvinnans. Dessa fyra vittnen skall vara kända för sin sanningsenlighet bland folk.
Hur stor är sannolikheten kakmonstret???
Kom igen nu, Det är ju rätt osannolikt.
-
Självklart inte!
Jag kanske formulerade mig klumpigt....
Jag tror däremot att straffen på den tiden då dessa böcker skrevs var av den kalibern och att dessa "omständigheter" som skulle vara uppfyllda på den tiden antagligen hade till syfte att förvåra verkställandet av dessa hårda straff. Idag är det ju självklart helt oacceptabelt. Inget att diskutera alls. -
Yepp det stämmer!
-
Självklart att jag vet att det förekommer. Men du är väl medveten om att det är politik det handlar om?Kakmonstret skrev 2010-10-22 11:30:12 följande:Du är medveten om att dessa trevliga straff fortfarande utövas...? -
Men gumman var du inne på länken?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stening -
I Koranen finns inget uttalat stöd för stening,
-
Varför väljer du att se det på det här stigmatiserande viset trots att flera av oss försökt få dig att se det som för oss är så självklart? Att koranen skrevs i en annan tid än vår. Att det som var socialt accepterat då begränsades tex stening med hjälp av att man försvårade omständigheterna för utförandet av tex detta bestiala straff. Att miljarderna muslimer i världen inte har din talibantolkning. Du pratar inte om islam utan om en politisk ideologi tolkad av fanatiker och andra idioter. Förlåt mig om jag inte tycker att du är speciellt rättvis men otroligt insnöad.
Det du ständigt återkommer till är kroppsbestraffningarna som i en form eller annan finns i alla tre världsreligioner.
Jag brukar inte angripa kristna med din typ av argumentation för den är inte relevant. Därför inte i detta fall heller.
Har du läst mina inlägg tidigare börjar det bli dags för lampan att tändas...
Sorry jag vill inte vara elak mot dig men tänk efter vad är det för idioter som styr i de länder som tillämpar dessa straff som du menar att alla muslimer följer???
Tror du det hade spelat någon roll vilken religion de använt sig utav???? Jag återkommer till att det är makt och politik det handlar om. Mishandel och männskliga rättigheter kränks i alla länder mer eller mindre och det är det som är upprörande inget syfte helgar medlen.
-
Konstigt att majoriteten muslimer i världen inte följer detta då.... ?? Du kanske inte vill kalla de muslimer eftersom du verkar veta hur man ska leva och tolka sin text om man är troende enligt dig?
-
Har aldrig någonsin hört detta. Jag har ändå rest runt i musliska länder...Kakmonstret skrev 2010-10-22 16:22:56 följande:Ladydi -
Kristendomen och judendomen har reformerats och avskaffat kroppsbestraffningarna.
Glöm inte eller att riktigt hårda muslimska länder t ex Saudi är många "vanliga" muslimers högsta önskan att bo i, just pga den hårda islam som bedrivs där.
Tyvärr är det du säger skitsnack. Övriga muslimer ser Saudi som en sjuk sekt har jag fått lära mig genom mina möten med just muslimer själva...
De enda som skulle kunna hålla med dig är just talibanerna och andra sjukare sekter.... -
Varför gör de inte det då för det vore det absolut lämpligaste?
Däremot tycker jag att att det är fel att tro att alla eller ens majoriteten muslimer tycker så för så är det inte. -
Det är inte dessa muslimer jag stött på och samtalat med. Inte heller den islam jag har lärt mig förstå och fått förståelse och respekt för.Kakmonstret skrev 2010-10-22 16:59:29 följande:Det får du fråga dom om. Men det brukar heta att det beror på "oron" i dessa länder.
De du beskriver är mer en tvångsynthet än något annat.
Det vi kan göra är ju att vara bättre genom att föregå med gott exempel.
Den som hellre vill bo i saudi kan väl göra det. Inget tvång att bo här. Vad är det för oroligheter där? -
Jag säger inte att det inte finns. Jag tycker bara inte du kan döma alla utifrån dessa extremister...Kakmonstret skrev 2010-10-22 17:41:23 följande:Då får du nog öppna dig för fler intryck så att du får hela bilden.