Inlägg från: Afrodisiac |Visa alla inlägg
  • Afrodisiac

Islam

Amiraty skrev 2010-10-16 22:55:31 följande:
    Man följer sharia genom att följa lagen i det land man lever. Inte ett enda land här på jorden har riktiga sharia-lagar förresten, de har som "bäst" ett småplock av lite olika dela ur sharia.
    Men hur ska ni följa sharia här i Sverige? 
  • Afrodisiac
    Nami08 skrev 2010-10-17 01:31:35 följande:
    Enligt islam ska man följa lagarna i det land man lever även om det inte är ett muslimskt land. Så man behöver inte bryta mot islam för att man följer lagarna i ett annat land. Detta har hela tråden handlat om tidigare om du går tillbaka och läser.
    Om jag inte minns fel så förklarade jag då att om man bor i Sverige och följer svensk lag,så strider det inte heller mot islam. Men Ts var emot det och menade att man inte får följa efter något annat än islams lag.
    Där råder det delade meningar, men majoriteten av muslimer menar ändå på att man ska följa lagen i det land man lever, så länge det inte strider mot islam, vilket det inte gör här i Sverige.
    Tex; enligt svensk lag är det inte okej att stjäla, det är det inte enligt islam heller, alltså följer jag islam och svensk lag genom att inte stjäla.
    Tex; Islam värnar om äktenskapet, i svensk lag är det tillåtet att ingå äktenskap, alltså bryter jag inte mot svensk lag om jag har lust att gifta mig.
    OK. Men vem av er har mer rätt angående att följa eller inte inte följa ett lands lagar, du eller TS? Och vad för texter följer TS som inte du följer, som gör att ni två uttalar er på olika sätt? Eller, vilka texter är det som tolkas olika av er två?
  • Afrodisiac
    ladydi skrev 2010-10-17 10:29:21 följande:
    Se denna dokumentärfilm på svt play om ni är intresserade av att förstå.
    svtplay.se/v/2185462/dokumentarfilm/koranen__...

Den är väldigt bra.

Kom också ihåg att när islam kom så gav den kvinnan en ställning och massor med rättigheter som hon innan dess inte hade.Innan islam begravde man ju flickbarn levande.
    Reformarbetet har dock avstannat i dessa tider då religion och politik används som maktmedel. Det gör det även ointressant för de som styr att tolka koranen på andra sätt som kan vara till deras nackdel. Kom ihåg att det är makt och tolkningsföreträde som avgör hur olika texter uppfattas i den tid man lever i. Man måste sätta saker och ting i perspektiv. Bristen på yttrandefrihet gör att det bara är den som bestämmer som får tycka till.
    Enligt de flesta muslimer är tex Saudarabiens islam en sekt som livetsord. Men de har mkt olja och pengar vilket gör att de får behandla människorna där som de vill utan påtryckningar från något håll. De har dessutom pengar och makt att fortsätta sprida sitt extrema budskap och marknadsföra det...

Ska inte bli så långrandig. Men fördomarna är så många och så pådrivna av media i den nyhetsrapportering vi få se att man nästa baxnar...först var det juden, sen var det ryssen, nu är det muslimen osv...

Se gärna filmen i länken ovan. 
    Skämtar du? Menar du att kvinnor har det bättre i Saudi idag än de hade det förr? Om det är bättre idag, hur jävligare var det förr?

Vad jag vet så har kvinnors ställning blivit sämre även i Iran, nu när landet styrs av muslimer. Innan Iran blev invaderad av muslimer på 600-talet eller så, var persernas religion den bästa för dem. Det var mer demokratiskt och kvinnor hade starkare ställning i samhället. Med islams intågande försvann allt det där. Nu förnekar alla muslimer detta eftersom det inte står så i deras koran.
  • Afrodisiac
    nur skrev 2010-10-17 18:35:08 följande:
    Assalamu aleykum syster!
    Nää hon gillar anta sen trycker in knoppen i smular o låtsas som inte sagd nåt  syster, verkade som...Alla argument jag har kommit med fick inget svar från henne, så vänta inte nåt vettig svar...
    Usch vad ni "systrar" varandra hela tiden. Snacka om att skapa ett medvetet "vi" och "dem"- tänk.  
  • Afrodisiac
    nur skrev 2010-10-17 19:08:43 följande:
    Tråkigt att du känner så...
    Nej, tråkigt att ni skapar sånt avstånd mellan er och andra.
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-10-17 19:20:25 följande:
    Så om du kallar din vän för 'Olle' högt, så skapar du avstånd då från dina andra vänner menar du? Eftersom du inte kallar alla dina vänner vid deras förnamn?
    Nej, jag menar att ni "systrar" varandra och därmed skapar ett "vi" och "dem"-tänk.
  • Afrodisiac
    nur skrev 2010-10-17 19:23:38 följande:
    Du känner så, du pratar utifrån dig själv... du är jätte vällkommen att vara syster, jag blir bara glad om du kallar mig syster va är det som gör att du känner dig utstöd?
    Nej, för vi delar inte samma tro. Inom islam (och även Jehovas Vittnen som jag känner till), kallar man varandra för "broder" och "syster" enbart om man har bekänt sig till religionen. Vi andra är och kan aldrig vara "syster" eller "broder". 

Det är för att markera ett barn, en intim relation till varandra. Men vill du vara min syster utan att jag ens gillar din religion, så fine. 
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-10-17 19:25:34 följande:
    Jag tror det handlar om avundsjuka snarare.

Ge mig en anledning att kalla dig 'min vän' så kallar jag dig det. Och det handlar lika lite om 'vi och dem' tänk.

Jag tror man kan ha en viss nytta av att förstå att det finns olika grupper i samhället i olika lägen som har vissa ting gemensamt. De har ett 'gemensamt språk' och använder gärna det när de träffas. Det må vara religion som förenar. Det kan vara gamla arbetskamrater. Det kan vara AIK:are. De som släktforskar osv osv. Det har inte ett dugg med 'vi och dem' att göra, utan helt andra grunder.
    Nej, det handlar inte om avundsjuka. 

Det är inte upp till mig att ge dig en anledning att du ska kalla mig din vän. Jag marknadsför inte mig själv, utan det är upp till var och en om de vill vara min vän.

Jo, det är när man använder sådan titel som man avskärmar sig från andra för att visa tillhörighet med likasinnade. Det blir automatiskt ett "vi" och "dem"-tänk.  
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-10-17 19:32:31 följande:
    Så vad är det för fel att tala till sin kompis i termer som 'AIK:are' och det innebär att man avskärmar sig från andra? För det går att använda i vilket sammanhang som helst, inte bara gällande religion.
    I det sammanhanget Nur använde "syster" var när hon försökte förlöjliga en annan person. "Syster" i den kontexten stigmatiserade den andra personen.
  • Afrodisiac
    nur skrev 2010-10-17 19:32:56 följande:
    Vi kan väl säga medsyster men du o jag är medsyster på annat sätt kanske, vi har säkert annan nämnare som för oss samman som gör att vi bli syster, ta inte det så hård du behöver inte gilla min religion det helt ok, man kan inte gilla allt men att vara hatist mot varann för att vi inte gillar varandras tro är inte bra....
     Skrattande Min biologiska syster är inte lika religiös som jag men jag älskar henne ändå, varför ska jag inte kunna göra det samma för dig?
    Jag hoppas att ingen är hatisk här. Kritisk ja, men inte hatisk.
Svar på tråden Islam