Inlägg från: Gung Ho |Visa alla inlägg
  • Gung Ho

Islam

Värt att veta om 'agendan' hos vissa här..

Sinbad.se har slutna rum där islamisterna skriver sitt hat gentemot svenskar och alla som kritiserar islam på minsta lilla vis. Det forumet har också spelat en stor roll förra gången Vilks var i blickfånget 2007.

En av dessa hatiska är en idag 41-årig bosnisk kvinna från Kungsör, med nickname Amatullah. Hon mordhotade Vilks på forumet, spårades, polisanmäldes och dömdes för olaga hot till böter. Men si det tänkte hon inte alls betala. Hon lyder bara Allah. CNN var bara tvungna att få en intervju med Vilks och inte minst med Amatullah. För er som inte sett detta är det stor komik. Hon dyker upp vid ca 1.20:
    ">

• Gung Ho
    nur skrev 2010-10-16 02:46:08 följande:
    Jaha och?
    Det kan ju vara intressant att veta att TS ansats inte är så oskyldig som den verkar om man känner till den bakomliggande verkliga synen på relationen med demokratiska värderingar (som hon ironiskt nog avnjuter). Det ställer ju hela trådstarten i ett nytt ljus. Men om man tar allt som det presenteras och inte tror att verkligheten är mer komplex så förstår jag att du förstår...
  • Gung Ho
    Amiraty skrev 2010-10-16 21:36:56 följande:
    Och hur många troende tror du representerar TS tolkning?
    Det har jag inte utgett mig för att veta, vad du fick det ifrån vet jag ej..
  • Gung Ho
    Posh skrev 2010-10-16 22:30:38 följande:
    Usch de här trådarna tjänar bara ett syfte och det blir i slutändan alltid bara mer intolerans åt båda hållen.

Way to go liksom...
    Ja, totalitärt religiösa åsikter brukar leda till det.

Och demokratiskt sinnade människor har ofta väldigt svårt att ta ovanstående helt på allvar.

Man kan jämföra med demokratiska stater. De krigar inte med varandra, men de har ungefär samma krigsfrekvens mot icke-demokratiska stater som alla andra stater.
  • Gung Ho
    nur skrev 2010-10-16 23:08:55 följande:
    intressant, njaaaa finns alltid extrem fall i alla grupper, samhälle eller u name it, men du menar inte den kvinnan är samma som TS? jag förstår inte vad vill du komma med länken, ja hon hotar honom  med att slakta o döda osv. ja och? det väl inget nytt...om jag träffade honom så jag hade sagt att han är en ond männsika och betjännar jävulen o de som betjenar djävulen ska hamma i helvete... men fortfarande vet inte va du vill åstadkomma...
    Jaha, jaha, du är av samma skrot och korn då eller?

Då förstår jag att du absolut inte kan förstå problematiken, det ligger troligen utanför din fattningsförmåga med ovanstående kommentar som grund.
  • Gung Ho
    nur skrev 2010-10-16 23:08:55 följande:
    intressant, njaaaa finns alltid extrem fall i alla grupper, samhälle eller u name it, men du menar inte den kvinnan är samma som TS? jag förstår inte vad vill du komma med länken, ja hon hotar honom  med att slakta o döda osv. ja och? det väl inget nytt...om jag träffade honom så jag hade sagt att han är en ond männsika och betjännar jävulen o de som betjenar djävulen ska hamma i helvete... men fortfarande vet inte va du vill åstadkomma...
    Förresten, jag kom på ett exempel som kanske får dig att förstå ändå....

Säg att en person ritar muhammed som en gris el dylikt. För att förstå syftet med och kunna tolka vad den personen menar med teckningen och vad han senare säger vill jag veta från vilken bakgrund personen kommer. Är det en av grundarna av NSF som ritat teckningen så kan man ana en agenda som skiljer sig från om det tex är en professor i konst med intresse i yttrandefrihetsfrågor som gjort den.

Förstår du nu varför det är intressant att veta om TS bara är en oskyldig 'stackars' muslim som vill öka förståelsen för Islam, eller om det är en fanatiker som vill leva efter egna religiösa lagar och som är dömd för mordhot. Om inte så är du nog bortom allt hopp vad gäller dessa frågor. 
  • Gung Ho
    nur skrev 2010-10-17 00:04:01 följande:
    Vi har lite överdrivit med den yttrandefriheten
    Kan på intet sätt hålla med dig.

Självklart får du säga att du tycker jag är en idiot, du kan dock inte hur som helst säga att jag är en idiot. Då blir det förtal. Så länge du bara uttrycker vad du tycker om mig, till skillnad mot att tex försöka elda upp mitt hem, så skall du självklart vara utom fara. Jag kanske 'kontrar' med något, men då det bara är ord så är du ju fysiskt säker. 
    Det är denna viktiga skillnad som många muslimer som 'bashar' Lasse inte riktigt förstår verkar det som... På samma sätt som Vilks har rätt att uttrycka vissa saker har meningsmotståndare rätten att uttrycka sitt ogillande både till hans alster och till honom. När man inte kan hålla sig inom den lagliga sfären utan känner att man har 'rätt' att ta till kriminella metoder så uppstår ett problem. Här kan man notera att det bara är muslimer som attackerat och försökt elda upp Vilks. Är detta symptomatiskt eller en ren slump? Jag vet inte, men det är ju värt att beakta.

Nu handlade ju denna tråd inte om Vilks och händelserna däromkring, utan verkade handla om att förklara Islam på ngt sätt. Det jag då ville påpeka var TS extrema bakgrund, vilket är bra att veta när man skall tolka hennes inlägg.
    En vän till mig drog en gång ett 'rasistiskt' skämt: Vad säger den Judiska Jultomten? Hohoho, här var det billiga julklappar, kom och köp! Detta var i det sammanhanget roligt då jag iom min förförståelse om min väns världsåskådning visste att det var en drift med förutfattade meningar om judar. Hade samma skämt dragits av ngn med SD sympatier hade man nog dragit en annan slutsats kring skämtets syfte..Det är DET som var viktigt med att påpeka TS bakgrund och världsåskådning.

Jag behöver inte gilla det, men det hör liksom inte till.
  • Gung Ho
    nur skrev 2010-10-17 00:36:55 följande:
    Alla har olika uppfattning om en och samma sak, lustiga är alltid den extremistens uppfatning som dramatiskt tas upp o det katastrof o det är allt va det nu kan vara men ingen bry sig om andra normala uppfattningar som möts ändå i en acceptabelt origo talas aldrig om...är det människans natur som söker adrenalin kick eller va är frågan om?
    Om extremisten skriver så är det ju extremistens uppfattning som tas upp, det är väl ganska naturligt.
  • Gung Ho
    nur skrev 2010-10-17 01:11:33 följande:
    i för sig...
    Om TS syfte är att ärligt försöka förklara för 'medelsvensson' vad Islam innebär med mål att uppnå ökan förståelse mellan grupper, hade det ju inte varit konstruktivt att ta upp massa extremistidéer.
  • Gung Ho
    Kakmonstret skrev 2010-10-17 21:47:09 följande:
    Vad skulle jag få ut av att läsa om reptiler som styr människor, ufon, frimurare som sprider hepatit för att minska världsbefolkningen, att hiv-viruset inte ger aids och andra fantasier?

Det är ju helt bisarrt. Varför i hela helvete länkar du dit?!
    Jag måste nog påstå att jag heller inte förstod i vilket sammanhang denna länk lades upp.
  • Gung Ho
    nur skrev 2010-10-18 07:48:51 följande:
    Hon påstådde att vi muslimer i en masshypnos o hennes mål är på FL att få oss "vakna" då ville se om hon själv är vaken öht eller går i sömnen...Men men...
    Jojo, det förstod jag, även om jag inte kände att den delen tilltalade mig. Men jag förstod inte vad länken syftade till..
  • Gung Ho
    nur skrev 2010-10-18 07:48:51 följande:
    Hon påstådde att vi muslimer i en masshypnos o hennes mål är på FL att få oss "vakna" då ville se om hon själv är vaken öht eller går i sömnen...Men men...
    Jag anser att all religion är någon form av om inte masshypnos så massuggestion. Sedan finns det ju grader i helvetet. För mig som är van vid 'ljumna' svensson-kristna ter sig muslimer i regel mer fundamentala än den genomsnittsreligiöse i Sverige. Å andra sidan, reser man över pölen och rotar runt bland lite kristna grupper tar det inte lång tid förrän man hittar människor som är rejält 'hypnotiserade'....
  • Gung Ho
    Kakmonstret skrev 2010-10-18 21:28:23 följande:
    Det finns grader i helvetet. Att indoktrineras till att köpa ett visst tvättmedel är inte riktigt lika samhällsfarligt som att indoktrineras till att förespråka brott mot de mänskliga rättigheterna.
    Skall man jämföra hur indoktrineringen går till så kommer man snabbt fram till att tvättmedlet inte ens står på nedersta hyllan (dvs helvetet)...Skrattande
  • Gung Ho
    ladydi skrev 2010-10-19 18:40:36 följande:
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 18:20:06 följande:
    ladydi -

Alla religioner är skit, men i denna tråden talar vi om islam.

Många muslimer tåler inte att man synar deras religion i sömmarna, för då kommer allt för mycket otrevliga saker fram. Saker som dom vet att dom egentligen borde försvara eftrsom dom ingår i religionen, men som känns obehagliga.

Istället för att då erkänna dessa bestialiska delar och beklaga dom så hävdar man att dom inte existerar?! 
    Det blir ju löjligt
    JUST DET KAN JAG KÖPA ATT DU TYCKER. 

Om det står ordagrant i koranen om lemlästningsstraffet för tjuvar t ex - hur kan man då förneka det eller svamla runt det så mycket att det till sist framstår som nåt helt annat?
    DÄRFÖR ATT DET ENLIGT MIN KUNSKAP ÄR SÅ ATT KORANEN SKA TOLKAS MHA DET MAN KALLAR HADITH FÖRKLARINGARNA TILL KORANEN. ATT DEN INTE SKA LÄSAS ORDAGRANT. ENLIGT VAD JAG LÄRT MIG SÅ MÅSTE DET ALLTID FINNAS 4 VITTNEN FÖR ATT SHARIALAGAR SKA GÄLLA VILKET GÖR DET SVÅRT ATT VERKSTÄLLA DEN TYPEN AV STRAFF AV UPPENBARA SKÄL.

Hitler och häxbränningar är inget som förekommer idag, men islams grymma kroppsbestraffningar existerar i allra högsta grad även år 2010. Ser du ingen tragik i det? Att islam ständigt bryter mot de mänskliga rättigheterna i skydd av religionen?
    Islam står bara och stampar när allt annat runt om utvecklas i takt med tiden.

DET ÄR HÄR JAG INTE ÖVERHUVUDTAGET HÅLLER MED DIG. DET ÄR FRUKTANSVÄRT ATT DEN TYPEN AV KRÄNKNINGAR FÖREKOMMER. MEN DET ÄR DET JAG FÖRSÖKER SÄGA. DET ÄR INTE RELIGIONEN SOM STÖDJER VÅLDET UTAN MAKT,POLITIK OCH PENGAR.
    jAG TÄNKER INTE HA NÅGON LÅNG POLITISK UTLÄGGNING MEN HAR MAN LITE KOLL PÅ VÄRLDSPOLITIKEN SÅ FÖRSTÅR MAN VAD JAG MENAR.
    Kan du inte tagga ned på de stora bokstäverna...plz!
  • Gung Ho

Gamla Testamentet i Bibeln är heller ingen 'picknick' vad gäller straff, bla stening förekommer på flera ställen.

Att hålla för öronen och säga 'lalalalala', dvs skylla på kulturen och inte religionen är ju så naivt så man kan knappt ta det på allvar. Kultur och religion är oftast intimt förknippade. Undantaget kan vara områden som nyligen påtvingats en ny religion.

Att hävda att en alltför stor del av den Muslimska världen 'står och stampar' är ju ingen kränkning, det är ju ett faktum. Kristendomen har överlag 'moderniserats' iom att den existerat sida vid sida med den framväxande kapitalismen (som ju kommer från puritanismens ideal) och det alltmer moderna samhället. Det finns tyvärr ingen motsvarande utveckling inom den Muslimska världen (även om självklart Islam utvecklats över tid). Det kan, som jag sett vissa muslimer hävda, betyda att kristna inte är religiösa 'på riktigt'. Eller som jag läste på en blogg om religion nyligen: "Folk trycker ner Islam hela tiden, bara för att judarna och dom kristna inte följer sin egen religion?!"  Sedan lades texten ut om hur minsann stening nämns även i Bibeln. Detta påvisar skillnaden mellan inställningarna. Den ena moderniserar sitt tänkande, även till synes i strid mot faktiskt skrivna ord i Bibeln, den andra biter sig fast vid bokstavstroende och att det minsann är 'fel' att omtolka det skrivna ordet.

• Gung Ho

Kan man säga att Muslimer i regel är mer bokstavstroende än 'svenska' kristna? Det är en uppfattning jag fått efter att ha träffat en del från båda religioner och definitivt av de jag diskuterat med på FL.

• Gung Ho
    Nami08 skrev 2010-10-20 00:23:56 följande:
    Det kanske man kan säga, det beror ju också på vilken sorts tolkning av islam man förespråkar, men generellt sett så säger ju vi muslimer oavsett tolkning att Koranen är Guds ord, och därigenom ofelbar. Sen vilken som tolkar rätt går ju inte att avgöra. Jag tycker personligen att symboliken och mystiken i islam är fascinerande!
    Själv tycker jag de etablierade religionerna (dvs de stora) är för 'stelbenta' för att vara ett realistiskt alternativ för mig, vare sig man tror på ngn gud eller ej. Islam mer så, då det som jag skrev generellt verkar fokusera ännu mer på det skrivna ordet. Jag tror även en stor del av motståndet eller det uppfattade avståndet till Islam kommer från detta, iaf i Sverige. Vi är vana vid ganska 'ljumna' kristna som är vana att 'töja' på det skrivna ordet för att passa ihop sin tro med dagens samhälle. Undantagen finns men brukar vara mer marginaliserade sekter. Intrycket man kan få från Islam kan då jämföras med dessa sekter.
  • Gung Ho

Jag tror att mycket av 'konflikten' mellan 'väst' och 'islam' nu beror på att Ilsam står inför en omvälvning och splittring även utanför de 'vanliga' grenarna. Krafter vill 'modernisera' Islam vilket alltid aktiverar motkrafter som vill bevara 'den gamla ordningen'. Denna fas har till största del redan passerats när det gäller kristendomen då den mycket längre funnits parallellt med det framväxande kapitalistiska samhället.

• Gung Ho
    Rikard skrev 2010-10-20 09:18:56 följande:
    Ett problem är att de som uttalar sig å Islams vägnar ofta är de mest troende, mest engagerade och mest extrema. Det finns fullt av vardagsmuslimer i världen, som är troende, men som - precis som de flesta kristna - inte bryr sig om alla dumheter som står i skriften. Det är lite som om man skulle låta valfri Knutby-predikant eller Jehovas vittne agera talesperson för vad som är kristendom.

Men till viss del delar jag din uppfattning. Det verkar finnas fler muslimer än kristna som är bokstavstroende.
    Det känns som sagt som att en större andel är mer ortodoxa än om man pratar med kristna (iaf i Sverige).
Svar på tråden Islam