Inlägg från: Nami08 |Visa alla inlägg
  • Nami08

Islam

amatullah skrev 2010-09-13 18:36:06 följande:
    Erat Islam och våran Islam är inte samma . De som lärde er har fel och ni har fel .
    Den som lärde mig var Profeten Mohammad (saw) och han behandlade sina grannar med respekt och ödmjukhet, om de var muslimer, kristna eller judar spelade ingen roll. Hans egen farbror trodde inte ens på Gud men han älskade och respekterade honom ändå.
  • Nami08
    Hoppentoss skrev 2010-09-14 11:03:40 följande:
    Denna tråd vart intressant att läsa. Nyttig och framför allt så var det första gången jag såg någon muslim ta direkt avstånd från en annan på det sättet.

Jag blir glad att se att det funkar ungefär som hos oss kristna att det finns nötter (seketer) inom kristendom som går för långt i sin tro och att man inte vill beblanda sig med dem som är "fanatiska"

Jag hoppas du tolkar mitt inlägg på det positiva sätt jag menar. Jag har ibland svårt att utrycka mig på ett bra sätt.
    Jag förstår vad du menar, har själv svårt att uttrycka mig ibland :)
    Det känns inte roligt att behöva ta avstånd från en annan muslim då vi egentligen ska vara just systrar och bröder i tron, men tyvärr så är wahabismen ingenting jag erkänner eller kan kännas vid som islam. Enligt mig är det en massa gubbar som använder religionen , den vackra islam som jag lärt mig för att utöva makt för egen vinnings skull, en ren hjärntvätt. I islam ska man använda sitt förnuft man har fått av Gud och man ska tänka själv på vad som låter logiskt och inte.
    Men det är så att det kommer vara 73 grupper inom islam och bara en har rätt i slutändan, bara Gud vet vilka de är, så jag får lämna åt Gud att döma.
    Att bli kallad kafir (icke-troende), mushrik ( någon som dyrkar andra än Gud) eller annat är vad man kan förvänta sig av wahabister och ingenting som påverkar mig i min tro.
  • Nami08

Ni får tänka på att wahabismen är stor i Saudi, där får kvinnor varken köra bil eller ens ha hijab (slöja), där är niqab obligatorisk ( att täcka ansiktet). Så deras kvinnosyn är inte direkt förenlig med islam.
    Jag har ingenting emot niqab, men det ska vara frivilligt och man ska vara på det klara med att det inte är obligatoriskt, isåfall skulle många fler ha det , eller hur?!
    Att en liten grupp ska sätta normer och värderingar och anse sig ha ensamrätt på islam sätter jag mig helt emot.
    De får naturligtvis göra som de vill för egen del, men de ska inte diktera hur andra ska leva.

• Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-09-15 09:07:52 följande:
    Nami08

Vad är din definition av wahabism? Vad är wahabism?  
    Ja du egentligen vet jag att man inte bör kategorisera sina muslimska bröder och systrar eller sig själv, men jag kan erkänna att jag blev lite upprörd när jag blev kallad kafir och mushrik,
    Amatullah sa ju att hon följer bla. Sheihk Muhammad ibn Abdul- Wahab, hon har tidigare i tråden sagt att hon är hanbali.
    Jag fick några böcker från Saudi gällande fatwas för kvinnor, därav mina fördomar eller vad man ska kalla det.
  • Nami08
    nur skrev 2010-09-16 22:48:48 följande:
    Jupp o hon gick, synd!!!  hoppas verkligen verkligen att hon inser nån dag vad jag ville säga...För hon är en god människa verkade som....
    Synd att det blev såhär, tråkigt att man inte kan respektera varandras tro...hoppas jag inte var för hård eller sagt något elakt :(
  • Nami08
    nur skrev 2010-09-17 00:49:06 följande:
    Soligdet tror jag inte att du var hård eller elak syster! Hon vill väl känner jag men ändå hon gav inte chans till oss men inshaallah det blir bra ändå, alla har olika tolkningar framför allt uppfattningar om saker o ting så om hon trivs med det livet hon har så hon får väl fortsätta leva så...Himmeln är sju nivåer och takwa är också väl olika så vi kan inte ha samma takwa... Inshaallah Allah kerim vi alla blir ändå bra muslimer o människa oavsett hur vi ser på saken bara om vi inte gör shirk medvetet o tar hak....
    {#emotions_dlg.flower}
    Amin till det kära syster, det är fint att du alltid är så positiv och glad , mashaAllah, :)
  • Nami08
    Afrodisiac skrev 2010-10-16 23:52:19 följande:
    Men hur ska ni följa sharia här i Sverige? 
    Enligt islam ska man följa lagarna i det land man lever även om det inte är ett muslimskt land. Så man behöver inte bryta mot islam för att man följer lagarna i ett annat land. Detta har hela tråden handlat om tidigare om du går tillbaka och läser.
    Om jag inte minns fel så förklarade jag då att om man bor i Sverige och följer svensk lag,så strider det inte heller mot islam. Men Ts var emot det och menade att man inte får följa efter något annat än islams lag.
    Där råder det delade meningar, men majoriteten av muslimer menar ändå på att man ska följa lagen i det land man lever, så länge det inte strider mot islam, vilket det inte gör här i Sverige.
    Tex; enligt svensk lag är det inte okej att stjäla, det är det inte enligt islam heller, alltså följer jag islam och svensk lag genom att inte stjäla.
    Tex; Islam värnar om äktenskapet, i svensk lag är det tillåtet att ingå äktenskap, alltså bryter jag inte mot svensk lag om jag har lust att gifta mig.
  • Nami08
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 17:04:48 följande:
    OK. Men vem av er har mer rätt angående att följa eller inte inte följa ett lands lagar, du eller TS? Och vad för texter följer TS som inte du följer, som gör att ni två uttalar er på olika sätt? Eller, vilka texter är det som tolkas olika av er två?
    Ts har tidigare i tråden skrivit att hon följer Hanafi (skola inom islam), därefter sa hon sig följa Ibn-Abd-Al Wahab som förespråkar den lära man bla följer i Saudi. (som i väst brukar kallas Wahabister)
    Jag följer inte någon speciell skola, jag ser inga problem i att följa islam och leva med det i min vardag. Det står en fritt att följa vilken lärd eller skola man känner förtroende för. Jag har ingen speciell imam eller lärd jag följer utan jag använder mitt förnuft och logik i varje specifik fråga då islam förespråkar en att göra det. Vi har imamer här i Sverige som man kan fråga när det gäller något man undrar och jag tycker det är bättre att fråga dem som faktiskt lever här och vet hur vårt samhälle fungerar för att kunna anpassa sig till det samtidigt som man följer islam. Istället för att fråga en i Saudi som inte har ett dugg med Sverige och vårt system att göra.
    Det handlar inte om vem som har rätt utan är mer en tolkningsfråga. Man tolkar texterna annorlunda helt enkelt.
  • Nami08
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:21:25 följande:
    Nej, jag menar att ni "systrar" varandra och därmed skapar ett "vi" och "dem"-tänk.
    Det är verkligen inte menat som det utan det heter i islam att "man är systrar och bröder i tron"
    Jag använder det ofta till andra muslimer och jag hoppas inte att någon tar det som ett uteslutande eller tar illa upp. Men ibland blir man ju hemmablind och tänker kanske inte på att andra kan ta illa upp.
  • Nami08
    Posh skrev 2010-10-17 22:34:39 följande:
    Om de inte tror att den andra är muslim längre, ja då gillar man inte varandra längre. Skrämmande utveckling. Skrämmande gruppdynamik.
    Personligen sätter jag ribban lite högre. Det krävs mer än bara en gemensam religion för att man ska tycka om någon.
    Just sayin´...
    Men jag kan hålla med Posh här om att det verkligen inte gäller alla, och som hon skriver vad händer med vissa då de märker/får veta att någon lämnat tron, lämnat bönen, o dyl.? Eller att man känner att någon kallar en syster bara för att man är muslim men om man hamnar i en svacka då blir det annat ljud i skällan...
    Kan vara en ganska så skrämmande gruppdynamik faktiskt.
    Personligen har jag hellre "äkta" systrar och bröder dvs äkta vänner som står där oavsett vilken religion eller ras jag eller de tillhör!
Svar på tråden Islam