Inlägg från: Nami08 |Visa alla inlägg
  • Nami08

Islam

Kakmonstret skrev 2010-10-18 21:57:54 följande:
    ...och väljer helt att bortse ifrån att religionen man valt sysslar med stening, lemlästning och tortyr under skydd av guden själv? Magstarkt.
    Man kan väl inte stå till svars för vad varenda muslim gör och hur de tolkar islam. Lika lite som judar kan stå till svars för hur Israels regering agerar mot palestinier, eller som kristna kan stå till svars för hur de kristna korstågsfararna for fram,  i Guds namn.
    Eller som Bushregimen som verkligen levde upp till de Mänskliga rättigheterna på Guantanamo, ska varje amerikan få lida för det?
  • Nami08
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 10:59:34 följande:
    Man får väl för fanken stå till svars för det som RELIGIONEN förespråkar.
    Jaha, men alla dem som jag nyss tog upp förespråkar också Gud och i guds namn. Det finns ingen skillnad. Har du aldrig sett Bush på tv när han uppmanar sitt folk i Guds namn tex.
    Jag tänker iallafall inte stå till svars för något som en annan muslim gör. Alla går i sin egen grav.
  • Nami08
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 11:16:56 följande:
    Nami -

Alla religiösa måste kunna stå för vad deras heliga bok och deras gud  förespråkar.

Särskilt när dessa förespråkar brott mot de mänskliga rättigheterna.
    Ja men jag står inte för vad andra muslimer gör såsom de som stenar kvinnor som påstås ha begått äktenskapsbrott.

De som gör det verkar ha missat detta.

"Koranen an-Nur 24:8-9

Men (hustrun) skall gå fri från straff om hon svär vid Gud fyra gånger att han ljuger.
    och en femte gång nedkallar Guds vrede över sig själv om hans vittnesmål är sant."

Dvs i förklaringen står att påföljden blir en obligatorisk upplösning av äktenskapet, inget straff.
    Det förklarar hur jag menar på att det är varje persons ansvar att leva efter islam , det är upp till mig om jag vill vara trogen min man eller inte om därigenom få straff eller belöning av Gud, inte av en människa.
  • Nami08
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 11:38:20 följande:
    Varför inte? Allah kommer ju att belöna de som lyder hans befallningar.
    Men nu är det du som svamlar. I islam tar varje person själv ansvar för sina egna handlingar.
  • Nami08
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 11:51:56 följande:
    Precis som Halal så försöker du snacka bort dom bestialiska delarna av din religion.

Varför vara religiös om man inte klarar av att stå för de grymma delarna av sin religion? Om man blir så äcklad av dessa bestialiska bitar av religionen att man inte ens klarar av att erkänna dess existens så förstår jag inte varför man fortsätter viga sig åt skiten.
    Nu tycker jag inte att du ska lägga ord i min mun. Det är ju uppenbart vad du tycker om muslimer och islam, jag har inget intresse av att försvara mig själv eller min religion mot dina påhopp.
    Jag har sagt det jag har att säga, tänker inte diskutera mer med dig angående detta.
  • Nami08
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 15:09:20 följande:
    ’’MANNEN SOM stjäl och kvinnan som stjäl skall som straff för detta brott få handen avhuggen; (denna föreskrift) är en sträng varning från Gud. Gud är allsmäktig, vis.’’ Koranen 5:38
    5:39  Men den som efter att ha begått brottet ångrar sig och gör bot och bättring (skall se att) Gud tar emot hans ånger. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.
  • Nami08

Jag tycker verkligen att ni ska se SVT s dokumentär om Koranen , 2 delar. (som någon länkade till tidigare)
    Den tar upp alla de bitar vi diskuterar i detta forum i olika trådar just nu. Hur och varför Koranen tolkas olika av olika muslimer. Jag tycker den var väldigt sevärd och bra gjord.
    Jag håller absolut med mannen som sade att vi människor måste utveckla oss och tänka själva, eller han som sade att profeten har gett oss rådet att följa våra hjärtan. Och jag är av den absoluta uppfattningen att stening, tortyr och lemlästning tillhör de bitar som de patriarkaliska ledarna i vissa muslimska länder använder som ett maktmedel för att förtrycka människor.

• Nami08
    Add3 skrev 2010-10-20 00:16:11 följande:
    Kan man säga att Muslimer i regel är mer bokstavstroende än 'svenska' kristna? Det är en uppfattning jag fått efter att ha träffat en del från båda religioner och definitivt av de jag diskuterat med på FL.
    Det kanske man kan säga, det beror ju också på vilken sorts tolkning av islam man förespråkar, men generellt sett så säger ju vi muslimer oavsett tolkning att Koranen är Guds ord, och därigenom ofelbar. Sen vilken som tolkar rätt går ju inte att avgöra. Jag tycker personligen att symboliken och mystiken i islam är fascinerande!
  • Nami08
    Add3 skrev 2010-10-20 00:29:03 följande:
    Själv tycker jag de etablierade religionerna (dvs de stora) är för 'stelbenta' för att vara ett realistiskt alternativ för mig, vare sig man tror på ngn gud eller ej. Islam mer så, då det som jag skrev generellt verkar fokusera ännu mer på det skrivna ordet. Jag tror även en stor del av motståndet eller det uppfattade avståndet till Islam kommer från detta, iaf i Sverige. Vi är vana vid ganska 'ljumna' kristna som är vana att 'töja' på det skrivna ordet för att passa ihop sin tro med dagens samhälle. Undantagen finns men brukar vara mer marginaliserade sekter. Intrycket man kan få från Islam kan då jämföras med dessa sekter.
    Ja absolut om man tillhör de som bokstavligen följer Koranens ord, som tex Salafister eller Wahabister. Såg du programmet Koranen?
    I del två pratade de just om att i Saudi har kungahusets tryckeri gett ut upplagor av Koranen som man ändrat i!
    Då är det inte ens en bokstavstrogen tolkning utan en förvrängd.
    Jag gillade skarpt de båda männen som talade om det du beskriver ang kristna svenskar, att leva med islam i en modern tid, att vi har fått en hjärna att tänka med och utforska nya områden, en mer modern islam att leva med i framtiden.
    Jag tror dessa sekter kommer utrota sig själva en vacker dag, de kommer inte kunna hålla den tänkande människan i shack mycket längre med sin indoktrinering. Fler och fler människor kan läsa och skriva idag än förut, det är nyckeln till kunskap.
  • Nami08
    Add3 skrev 2010-10-20 00:54:17 följande:
    Jag tror att mycket av 'konflikten' mellan 'väst' och 'islam' nu beror på att Ilsam står inför en omvälvning och splittring även utanför de 'vanliga' grenarna. Krafter vill 'modernisera' Islam vilket alltid aktiverar motkrafter som vill bevara 'den gamla ordningen'. Denna fas har till största del redan passerats när det gäller kristendomen då den mycket längre funnits parallellt med det framväxande kapitalistiska samhället.
    Har du rätt i. Jag räknar dock inte wahabismen som en vanlig gren, majoriteten av sunnimuslmer följer ju inte den. Men du kanske inte menade så.
    Annars håller jag med dig i det du skriver angående kraft och motkraft. Vissa fundamentalister har ju gått så långt i sin strävan efter att förtrycka kvinnor att de gått tillbaka till den förislamiska tiden, som även kallas okunnighetens tid i islam. De sysslar med sådant som islam förbjuder nämligen att nervärdera och förtrycka kvinnor. Men de påstår sig förespråka Guds ord.
Svar på tråden Islam