Add3 skrev 2010-10-20 00:29:03 följande:
Själv tycker jag de etablierade religionerna (dvs de stora) är för 'stelbenta' för att vara ett realistiskt alternativ för mig, vare sig man tror på ngn gud eller ej. Islam mer så, då det som jag skrev generellt verkar fokusera ännu mer på det skrivna ordet. Jag tror även en stor del av motståndet eller det uppfattade avståndet till Islam kommer från detta, iaf i Sverige. Vi är vana vid ganska 'ljumna' kristna som är vana att 'töja' på det skrivna ordet för att passa ihop sin tro med dagens samhälle. Undantagen finns men brukar vara mer marginaliserade sekter. Intrycket man kan få från Islam kan då jämföras med dessa sekter.
Ja absolut om man tillhör de som bokstavligen följer Koranens ord, som tex Salafister eller Wahabister. Såg du programmet Koranen?
I del två pratade de just om att i Saudi har kungahusets tryckeri gett ut upplagor av Koranen som man ändrat i!
Då är det inte ens en bokstavstrogen tolkning utan en förvrängd.
Jag gillade skarpt de båda männen som talade om det du beskriver ang kristna svenskar, att leva med islam i en modern tid, att vi har fått en hjärna att tänka med och utforska nya områden, en mer modern islam att leva med i framtiden.
Jag tror dessa sekter kommer utrota sig själva en vacker dag, de kommer inte kunna hålla den tänkande människan i shack mycket längre med sin indoktrinering. Fler och fler människor kan läsa och skriva idag än förut, det är nyckeln till kunskap.