Inlägg från: Nami08 |Visa alla inlägg
  • Nami08

Islam

Siri29 skrev 2010-10-20 12:00:37 följande:
    Men herregud människa, vem är du? Det finns stora grupper i Indonesien, Sydafrika, Kanada, USA med progreesiva muslimer, feministiska muslimer.
    Det finns människor som imamen Amina Wadud som gör feministiska tolkningar av Koranen och professor Abdullahi Ahmed An-Na'im. cmes.hmdc.harvard.edu/node/1018
    Du verkar vilja att alla muslimer ska älskar straff som stening och vilja ha sharialagar överallt. Det finns muslimer som också önskar att det ska vara så. Men så är det inte.
    Läs boken "Vems Islam?", den författaren är muslim. Han vill kombinera demokrati med sin relgion. Släpp din osunda fixering vid att framhålla Islam som världens fiende.
    Du hittar skit i kristendomen också.
    Och du, källa på att Muhammed kräver straff för reformation.
  • Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-20 11:04:07 följande:
    Här får jag också fråga dig vad du menar med salafister? Är  salafism och wahabism sekter? 
    Kungahuset i SA skiter fullständigt i koranen och jag undrar vad är det de ändrat i koranen? Något specifikt? Gäller det en översättning eller i originalet?  
    Om du kollar på programmet så kan du själv se vad de ändrat och det gäller översättningar, men det spelar ingen roll , för utan översättningar skulle inte sådana som mig kunna läsa Koranen. Därför är det oerhört viktigt att översättningen är riktig.
    Konstig frågeställning, det är klart de är sekter, det är inget att förneka att det i islam finns 73 grupper eller sekter.
  • Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-20 11:00:53 följande:
    Jag frågade dig vid ett tidigare tillfälle om vilken definition av wahabism du har och jag minns inte om du svarade på det. Vill du vänligen svara mig vad du menar med wahabism? Jag frågar eftersom var och en har en egen definition av ordet och ärligt talat vet man inte vad den andra menar om man inte frågar specifikt. 

Här får vi också skilja på fundamentalister och på extremister. Fundamentalister betyder bokstavtroende. Bokstavtroende muslimer som följer koranen och sunnah skulle ALDRIG förtrycka kvinnan, begå självmordsattacker, terrorattacker, mord, tjuveri, lögner, misshandel etc etc.  
    Att de aldrig skulle förtrycka kvinnan kan jag inte hålla med om. Jag vet de som säger sig följa Koran och sunnah men behandlar sina fruar, systrar som om de inte vore värda ett ruttet lingon. De finner stöd i det i texterna säger dem. Då pratar jag inte om misshandel eller annat våld, utan om vardagliga saker som att kvinnan är till för att passa upp på mannen och att hon inte har rätt till en åsikt vad gäller religionen.

Jag har ingen speciell definition av wahabism men den mest framträdande är den som man följer i Saudi. Men den finns även här i Sverige fast under andra former och utan namn.
  • Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-23 10:37:35 följande:
    Jag kan tyvärr inte se programmet. Jag håller mig till fakta, dvs det som står i koranen och tafsir och de lärdas uttalande.Du får gärna ge mig ett exempel på vad som ändrats i översättningen. 

Ja, profeten sade att det skall förekomma 73 grupper bland muslimer därför undrar jag vad du har för belägg att t. ex salafisterna är en sekt. Du vägrar ju ge mig en definition eller något de tror på/utövar som skiljer sig från det som står i islamskällor.  
    Nami08 skrev 2010-10-21 01:50:30 följande:
    Att de aldrig skulle förtrycka kvinnan kan jag inte hålla med om. Jag vet de som säger sig följa Koran och sunnah men behandlar sina fruar, systrar som om de inte vore värda ett ruttet lingon. De finner stöd i det i texterna säger dem. Då pratar jag inte om misshandel eller annat våld, utan om vardagliga saker som att kvinnan är till för att passa upp på mannen och att hon inte har rätt till en åsikt vad gäller religionen.

Jag har ingen speciell definition av wahabism men den mest framträdande är den som man följer i Saudi. Men den finns även här i Sverige fast under andra former och utan namn.
    Detta innebär att du aldrig samtalat med en muslimsk fundamentalist. Bara för att någon säger dig att h*n följer koranen och sunnah innebär det inte per automatiskt att h*n gör det. Att veta detta kräver att samtala med personen om olika ämne i islam och se vad den personen tror på och om h*n verkligen är fundamentalist, dvs bokstavstroende. 

Ja men muslimska fundamentalister är de enda som tror på att det inte är kvinnans roll att passa upp mannen. Det är mannen som skall passa upp henne, servera maten till henne så hon inte behöver laga maten. Muslimska fundamentalister tror på att kvinnan har en hög status i islam, högre än mannens faktiskt.

Aha så du har ingen definition av vad ordet wahabiser betyder men du kritiserar de ändå. Vad grundar du din kritik på om jag får fråga? Är det något de utövar/följer som inte är i enlighet med islam? Kan du inte definiera ordet får du då ge mig några exempel.

I SA som jag skrev tidigare finns olika madhahib (skolor) där så när du skriver att wahabism (det ord du inte kan definiera) råder där får man fråga dig vad det är för något. men eftersom du inte vet vad wahabism är blir det svårt även för mig som är insatt i islam att veta. Kan du ge mig en saudisk källa där det står att wahabism råder i SA? Kanske ett uttalande av sunni lärda? Ett uttalande av saudiska regeringen? En lag som står i saudisk lag? etc.

När det gäller bokstavstroende eller fundamentalister eller vad man nu ska kalla dem, så jo jag har ett antal i min "stora familj", de säger sig följa ahlus sunnah wa jama'h, men har aldrig sett något liknande i hela mitt liv när det gäller kvinnans ställning, de muslimer jag lärde mig islam av behandlar kvinnor som drottningar, därför är jag chockad.
    De följer imamer från Saudi bland annat.
    De tycker inte att kvinnor ska köra bil.
    De blandar aldrig kvinnor och män i samma rum eller på någon som helst sammankomst.
    Deras fruar får inte arbeta.
    Deras fruar får inte vistas ute ensamma utan mahram om det inte är absolut nödvändigt.
    Des säger såklart att de behandlar kvinnor väl, de menar på att kvinnans uppgift är att ta hand om mannen och hemmet (dvs laga mat, tvätta och städa)och att mannens uppgift är enbart att försörja, inga undantag.
    Så det där med att de ska passa upp på kvinnan, du måste skämta, dessa gubbar lyfter inte ett finger hemma.

Snälla sluta med ditt propsande på att jag ska definiera wahabister , de gör det så bra själva.
    De tycker naturligtvis att allt de gör är enligt islam. Och eftersom det ska finnas 73 grupper, vad är det då att tjafsa om, de är säkerligen en av dem och ingen vet i nuläget vilken som har rätt.
    Det är inget konstigt med att kalla dem en sekt eller gruppering inom islam, eftersom alla muslimer inte följer dem eller deras lärde.

• Nami08
    Amiraty skrev 2010-10-23 17:58:12 följande:
    Du är en människa som konverterade för att sedan hoppa av. Är du muslim då? Hur? Du lämnade ju Islam. Eller har du kommit tillbaka igen? Konstigt att du skriver så mycket skit om Islam, Koranen osv då.
    Jag tycker inte det är relevant för diskussionen vad hon tror på och inte, det är mellan henne och Gud om hon nu tror på Gud.
    Jag tycker inte att hon skriver skit om islam, att vara kritisk till vissa saker är inte samma sak.
    Du kan inte veta vad som finns i hennes hjärta , om hon är muslim eller inte, det är ju knappast så att man måste skriva ett inlägg på FL om man har blivit muslim....
  • Nami08
    oOHalalOo skrev 2010-10-26 19:15:27 följande:
    Helt sant, men nu är det ju så att någon annan i tråden, dvs Kakmonstret har skrivit att hon är muslim. Är det fel att då fråga om hon är det eller inte? Det är ju ett ypperligt sätt att fastslå om hon är det eller inte. Är man muslim så ska man inte skämmas för att vara det och är man det inte, så måste det väl kännas bra att då få skriva att man inte är det?

Hon kan skriva bra men också lägga vikt vid hånfullhet, speciellt när det är riktat till mig. Vilket du inte verkar se eller bry dig om. Det är ditt val.

Men som sagt, ingen är tvungen att skriva vad de tillhör för religion. Men jag vet i alla fall att de hånfulla inlägg som hon har skrivit till mig, så skriver inte en muslim till mig. I så fall är det första gången som det sker.

Det är inte så Allah (swt) säger att muslimer ska behandla varandra.
    Jag har inte lagt märke till någon hånfullhet, om du känner så så kanske det är bäst att du tar upp det med den det berör.
    Jag kan ju inte känna hur du känner , det gör ju inte saken bättre att vi alla är bakom skärmar också, ännu mindre känslor.
    Och du har rätt i man faktiskt inte behöver tala om vad man har för religion.
    När det gäller hur muslimer behandlar varandra så har jag, pga vissa yttre attribut, blivit gränslöst dåligt behandlad 
    av andra muslimer, så för mig är det inte något ovanligt.
  • Nami08
    Posh skrev 2010-10-27 11:52:27 följande:
    Mmmm precis så lyder även min erfarenhet. Märkligt det där. Enligt Halas erfarenhet (?) skulle då alla muslimer behandla varandra väl?
    Så har aldrig verkligheten sett ut här.

Sen är detta tjafs så otroligt ointressant för ALLA, så om Halal ville lägga ner skulle det gynna en ev diskussion. Jag tycker det är trevligt att behandla andra som man själv vill bli behandlad, det är klart alla kan brista men som tumregel vore det ju nåt....
    I mitt fall tror jag nog det beror på att jag inte har hijab, jag antar det iaf.
    Ja det är ett bra motto ! Skriver under på det.
    GladFlickor...ta nu varandra i handen och lägg ner stridsyxorna,  så kan vi diskutera tråden istället , vad den nu har hamnat... Verkar inte som att ts är kvar ens...
    Och glöm inte att religionstillhörighet inte spelar någon roll, alla är vi Guds skapelser (om man nu tror på honom).
  • Nami08
    oOHalalOo skrev 2010-10-27 19:48:09 följande:
    Bara en sista kommentar, eftersom jag inte verkar önskvärd längre i tråden.

Hur kan muslimer veta att du är muslim om du inte bär hijab? Det är en omöjlighet som jag ser det. Det går inte att skilja på en muslimsk kvinna och en icke-muslimsk kvinna, eftersom ingen av dem bär hijab. Tänk bara på att muslimska systrar inte kommer att säga 'Assalamu alaikum' till dig, helt enkelt för de inte vet att du är muslim. Men det ska du inte däremot uppfatta som 'behandla illa'. Som bekant, muslimer hälsar ju på varandra med fredshälsningen, men man brukar inte vanligtvis hälsa på andra med den, utan med 'hej' istället.

Eftersom jag är så ovälkommen och störande i tråden, så lämnar jag den nu. Tack för mig här och nu.
    Tråkigt att du känner att du inte är önskvärd i tråden, det är väl ingen som menat det.

Varför skulle det vara en omöjlighet, man kan aldrig veta vad som finns i en människas hjärta , just därför ska man behandla alla bra inte bara de som till synes är muslimer.
    Jag har inte menat att de behandlat mig illa för att de inte hälsat, jag menar något helt annat men strunt samma, nu är det riktigt OT ändå...
  • Nami08
    Posh skrev 2010-10-27 20:52:30 följande:
    Oh ja för mig finns det liksom ingen stridsyxa överhuvudtaget. Förstår inte ens vad det är "diskussionen" gäller på denna sida av denna totaldöda tråd.
    Haha.... inte jag heller längre, det käns som om alla muslimtrådar spårar ur hela tiden
  • Nami08
    oOHalalOo skrev 2010-10-27 19:34:28 följande:
    Andra har dock lagt märke till det, det räcker för min del, för det bekräftar att jag inte har fått fel uppfattning.

Vet inte varför du nämner att du blivit dåligt behandlad, vilket givetvis är tragiskt i sig, men menar du att vi inte ska reagera när vi behandlas dåligt? Vare sig det är av en muslim eller en icke-muslim? Vi kan be om Allahs (swt) vägledning om det är muslimer som beter sig illa. Vilket är en stor gåva att ha förmågan att göra det tror jag. 
    Det var du som skrev att det var första gången, isåfall, en muslim behandlade dig dåligt.
    Då svarade jag att det hör inte till ovanligheterna för mig. Bara för att man är muslim så behöver det inte betyda att man är exemplarisk.
  • Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-01 16:44:25 följande:
    Nej det är han inte och det är som sagt ointressant. Det intressanta är att få ett svar på frågan.
    I Blackrose I skrev 2010-11-01 16:35:17 följande:
    Inlägg #533. Det var inte så långt bak som jag trodde. Citera honom och fråga.
    Jag har som sagt lagt fram en massa fakta som du inte godtar. T.ex. i varför moskeer i sverige........tråden. Kommer du ihåg? Då när vi hade sällskap av en wahabi-fans vid namn justice. Som sagt citera inlägg #533 så ska jag poppa popcorn under tiden. Den diskussionen tänker jag inte missa för allt i världen. Så törs du ta en diskussion med honom så ta upp det med honom vet jag.
    Du har inte lagt fram någon fakta alls och jag minns diskussionen med dig mycket väl. Den sista jag frågade (minns inte nicket) kunde inte heller ge mig ett svar. 
    Det var mig du frågade angående det. Varför är det så viktigt att definiera det.? Att de själva inte kallar sig för det är väl ingen förklaring. Vad ska man skriva då "de som vi kallar wahabiter men som själva inte kallar sig det."Obestämd
  • Nami08
    oOHalalOo skrev 2010-11-02 07:32:21 följande:
    Ungefär som muslimska kvinnor som bär hijab inte kallar sig eller känner sig förtryckta, men ofta pålägger andra den definitionen på oss ändå? Klart man reagerar och protesterar en del, när man inte känner igen sig.

Är det iakttagarens bedömning som ska vara allområdande gällande, eller kanske de som berörs kan få ha med ett ord i laget? Bara en tanke.
    Det är väl ändå inte samma sak som slöjan och förtryck. Då ska vi inte få skriva shia eller sunni eller något annat heller för någon som är berörda kanske inte vill bli kallade det, hur ska man då kunna definiera något?
  • Nami08
    I Blackrose I skrev 2010-11-02 14:34:57 följande:
    Ditt namn är ju bara så otroligt svårt att komma ihåg. Byter du plats på I och A så är det en av mina favoritnamn bland killar.

Det där är lika löjligt argument som om någon säger men en tjuv kallar sig inte för tjuv men ur min synsätt så är han likförbannad tjuv.
    Wahabier ogillar namnet wahabi för att det precis som habashi ses som en skällsord för ociviliserade barfotade banditer, Vilket stämmer utmärkt in på dessa individer.
    Ja haha eller hur, ahaaa nu när du säger det så, jag vet vilket namn du menar, ja det är fint ;)

Ja det kan ju förklara saken :)
  • Nami08
    0123456789 skrev 2010-11-03 21:47:57 följande:
    Och alltså, wahabist är en tolkning inom islam som följer mest den hanbaliska rättskolan (eftersom det var den som Muhammad Ibn Al Wahab följde mest, för att sedan lägga in sina egna tolkningar och synsätt i som sedan kom att kallas wahabism), precis som en som följer mest hanafi kallar sig hanafist osv. Men en wahabist/hanafist kan också vara salafist eftersom salaf i sig inte är en särskild skola utan endast betyder att följa profeten (fvmh) och hans följeslagare. Så alla som anser sig följa ahl ul sunnah wa'l jamah kan kalla sig salafister, men ändå strikt följa en särskild rättskola också som definierar deras synsätt.
    Tack för förklaringen :)
    Jag har också förstått det så angående salafis men hade svårt att sätta ord på det.
  • Nami08
    I Blackrose I skrev 2010-11-04 21:45:42 följande:
    Ser att du har avregistrerad dig. SYND.

Vi kan alltså dra slutsats av allt du har skrivit att salafit och wahabi INTE ÄR samma sak men att wahabier EXISTERAR vilket några andra försöker få det till att det inte gör.
    Jippie...... Rose äntligen fick vi en slutsats Glad.
  • Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-04 11:19:28 följande:
    Jag är inte en hycklare som ena stunden säger att jag är muslim och i den nästkommande stund smutskasta islam. Vända kappan efter vinden är inte min egenskap. 

Sedan vet jag inte vad "profetens avkomma" betyder i sammanhanget. Vad jag uppfattar ordet är att det betyder att vara avkomling, dvs släkt och det är jag inte. Men menas det att jag följer profetens saw så ja, det gör jag vilket har irriterat dig till den grad att du börjat kalla mig och de andra muslimer elitmuslimer för att håna och smutskasta oss.
    Posh skrev 2010-11-04 11:05:48 följande:
     Jag skulle inte vilja bidra till det du bidrar till om jag vore dig.
    Ta detta tips till dig själv först är mitt svar. Du vet, man kan vända allt mot den andra när det är skitsnack men kommer man till sakliga diskussioner då blir det ett helt annat snack. Därför är det viktigt att vara saklig när man diskuterar och detta är vad jag vill när andra skriver till mig. 

Nu får detta inlägg vara det sista OT från mig här så låt oss diskutera sakfrågorna och inte person.
    Men bara för att man har en annan åsikt och kritiserar så betyder det inte att man smutskastar islam. En hycklare är  ändå någon som låtsas vara muslim inför alla. Kritiserar man öppet så är man knappast munafiq.
Svar på tråden Islam