Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-23 10:37:35 följande:
Jag kan tyvärr inte se programmet. Jag håller mig till fakta, dvs det som står i koranen och tafsir och de lärdas uttalande.Du får gärna ge mig ett exempel på vad som ändrats i översättningen.
Ja, profeten sade att det skall förekomma 73 grupper bland muslimer därför undrar jag vad du har för belägg att t. ex salafisterna är en sekt. Du vägrar ju ge mig en definition eller något de tror på/utövar som skiljer sig från det som står i islamskällor.
Nami08 skrev 2010-10-21 01:50:30 följande:
Att de aldrig skulle förtrycka kvinnan kan jag inte hålla med om. Jag vet de som säger sig följa Koran och sunnah men behandlar sina fruar, systrar som om de inte vore värda ett ruttet lingon. De finner stöd i det i texterna säger dem. Då pratar jag inte om misshandel eller annat våld, utan om vardagliga saker som att kvinnan är till för att passa upp på mannen och att hon inte har rätt till en åsikt vad gäller religionen.
Jag har ingen speciell definition av wahabism men den mest framträdande är den som man följer i Saudi. Men den finns även här i Sverige fast under andra former och utan namn.
Detta innebär att du aldrig samtalat med en muslimsk fundamentalist. Bara för att någon säger dig att h*n följer koranen och sunnah innebär det inte per automatiskt att h*n gör det. Att veta detta kräver att samtala med personen om olika ämne i islam och se vad den personen tror på och om h*n verkligen är fundamentalist, dvs bokstavstroende.
Ja men muslimska fundamentalister är de enda som tror på att det inte är kvinnans roll att passa upp mannen. Det är mannen som skall passa upp henne, servera maten till henne så hon inte behöver laga maten. Muslimska fundamentalister tror på att kvinnan har en hög status i islam, högre än mannens faktiskt.
Aha så du har ingen definition av vad ordet wahabiser betyder men du kritiserar de ändå. Vad grundar du din kritik på om jag får fråga? Är det något de utövar/följer som inte är i enlighet med islam? Kan du inte definiera ordet får du då ge mig några exempel.
I SA som jag skrev tidigare finns olika madhahib (skolor) där så när du skriver att wahabism (det ord du inte kan definiera) råder där får man fråga dig vad det är för något. men eftersom du inte vet vad wahabism är blir det svårt även för mig som är insatt i islam att veta. Kan du ge mig en saudisk källa där det står att wahabism råder i SA? Kanske ett uttalande av sunni lärda? Ett uttalande av saudiska regeringen? En lag som står i saudisk lag? etc.
När det gäller bokstavstroende eller fundamentalister eller vad man nu ska kalla dem, så jo jag har ett antal i min "stora familj", de säger sig följa ahlus sunnah wa jama'h, men har aldrig sett något liknande i hela mitt liv när det gäller kvinnans ställning, de muslimer jag lärde mig islam av behandlar kvinnor som drottningar, därför är jag chockad.
De följer imamer från Saudi bland annat.
De tycker inte att kvinnor ska köra bil.
De blandar aldrig kvinnor och män i samma rum eller på någon som helst sammankomst.
Deras fruar får inte arbeta.
Deras fruar får inte vistas ute ensamma utan mahram om det inte är absolut nödvändigt.
Des säger såklart att de behandlar kvinnor väl, de menar på att kvinnans uppgift är att ta hand om mannen och hemmet (dvs laga mat, tvätta och städa)och att mannens uppgift är enbart att försörja, inga undantag.
Så det där med att de ska passa upp på kvinnan, du måste skämta, dessa gubbar lyfter inte ett finger hemma.
Snälla sluta med ditt propsande på att jag ska definiera wahabister , de gör det så bra själva.
De tycker naturligtvis att allt de gör är enligt islam. Och eftersom det ska finnas 73 grupper, vad är det då att tjafsa om, de är säkerligen en av dem och ingen vet i nuläget vilken som har rätt.
Det är inget konstigt med att kalla dem en sekt eller gruppering inom islam, eftersom alla muslimer inte följer dem eller deras lärde.