Inlägg från: AmandaBrun |Visa alla inlägg
  • AmandaBrun

Sänk abortgränsen!

Jag är för abort. Men jag tycker att abortgräns till vecka 17+6 är helt absurt. Fostret är då stort och måste födas ut i något som mycket liknar en förlossning. Någon som tex aldrig varit gravid har ju noll koll på detta.

Nej den fria aborten ska sänkas tycker jag absolut till senast vecka 14. Sedan ska det speciella omständigheter till för att kunna godkänna en senare abort.

• AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 17:52:16 följande:
    Jag hade full koll på hur aborter går till innan jag blev gravid. Bara för att du kanske inte hade kunskap om kroppen och fosterutveckling är det ju inte samma för alla.

Vad finns det för anledning att inskränka den fria aborten?
    Okej bra att DU hade det men som sagt bara för att Du hade det så har inte alla andra det.

Man har ett ansvar när man är sexuellt aktiv. Man måste vara redigt korkad för att inte fatta att om man inte skyddar sig ordentligt eller liknande så kan ett barn bli till. Och att sedan gå och släpa med ett beslut till vecka 17+6 är TOTALT OANSVARIGT.

Nej det beslutet ska tas direkt.

Och har man som sagt av nån anledning upptäckt sin oönskade graviditet senare än gränsen så ska man kunna få tillstånd, men då ska det som sagt också något som ska utredas och godkännas.
  • AmandaBrun
    Lyckosam skrev 2010-08-28 17:59:53 följande:

Så roligt tror inte jag att det är att göra abort. Så jag tror inte att ngn gör abort i vecka 18 för att det är roligt,för att man använder det som preventivmedel,nej då gör man nog abort mycket tidigt...

Själv kommer jag att få göra ett ultraljud mellan vecka 20-24 nästa gång jag blir gravid,för att se om det är ett sjukt barn som inte klarar ett liv..Hjärtsjukt barn har jag fött..Hon dog efter en månads plågande på sjukhus..Tacksam är jag över att jag får den möjligheten att avsluta ett barns liv innan det är fullgånget och ska måsta lida så som min dotter gjorde.

Jag har varit emot abort..men idag är jag inte det..För man lär sig ngt nytt varje dag...

Vi ska vara tacksamma över att vi får bestämma över våra kroppar själva!

Och efter vecka 18 gör man definitivt inte abort lättvindligt...Nej,då krävs ett tillstånd av Socialstyrelsen,som innebär att barnet inte ska ha möjlighet att överleva..

En förälder som avslutar sitt barns liv då,gör det med stor stor sorg i sitt hjärta...

Håller med dig absolut. Men det handlar om att redan innan vecka 18 så är en abort en jobbig upplevelse. Inte bara en skrapning eller liknande så är bebis borta. Eller att ta ett dagen efter piller och få en lite försenad mens.

Att man helt enkelt sänker gränsen för fri abort och att det senare kräver speciella omständigheter för att få göra abort. Inte bara oj vi va visst fulla och glömde kondom eller oj jag glömde ta mitt piller en dag....
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:00:23 följande:
    Jag vet inte hur ditt umgänge ser ut, men jag känner inte någon som är så pass oinsatt. Det betyder inte att jag förnekar att det finns kvinnor som har dålig bildning, men att dte skulle vara så många att man måste ändra lagen verkar otroligt.

Det är dessutom en väldigt konstig grej att påstå att kvinnor medvetet väntar med abort om de inte måste. Vad har du för grund för ett sådant uttalande. Tror du att det är en fantasktiskt härlig del av graviditeten man inte vill missa, med illamående och hormonsvängningar, och en medicinsk abort är inte tillräckligt bra utan man vill ha en liten förlossning istället?
    Nej jag tror att vissa omogna brudar släpar med sitt beslut för att dom kan. Helt enkelt. Och det ska man inte kunna göra. Vad är problemet med att sänka gränsen för att senare införa speciella godkännade om det nu ändå är så att kvinnor som gått så pass långt och vill göra abort nu har speciella grunder?

Och ja jag vet att många vid sina RUL blir förvånade över att deras 18 veckors bebisar är 18 centimeter långa.
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:11:43 följande:
    Men lyckligtvis är vår lagstiftning inte baserad på vad du tror och vilka fördomar du har, därför finns det en viss diskrepans mellan din uppfatting om hur lagen borde se ut och hur den faktiskt ser ut.

Problemet är att gränsen 18 veckor är satt med hänsyn till hur det ser ut. Man kan inte få reda på många typer av fosterskador före v 15-16 och när man fått det ska aborten kunna ske utan onödig fördröjning. Om man då ska hålla på och utreda hit och dit, ställa folk i kö och inhämta intyg, ha sammanträden och ta beslut tar det lång tid och ALLA aborter skjuts på framtiden. Det drabbar de svårt sjuka foster som upptäcks sent i graviditeten och som kanske inte hinner få tillstånd före utgången av v 22.

Och eftersom det inte finns något statistiskt som tyder på att dina fördomar stämmer så finns det ingen orsak att ändra lagen.
    Jaha så det är därför som de flesta RUL görs EFTER vecka 17+6???

Nä ge dig. Jag menar bara att man helt enkelt inte ska få ha möjlighet att fundera över abort eller ej tills att bebis är såpass stor. Det känns inte etiskt korrekt. Sen visar sig fostret vara skadat på ett eller ennat sätt eller att man upptäcker sin graviditet efter en viss vecka så FINE men som sagt det ska finnas tydliga grunder och inte bara ett...nä jag ångrade mig typ.
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:18:00 följande:
    RUL är bara ett ganska trubbigt verktyg för fosterdiagnostik, och det är därför man får möjlighet till fostervattensprov tidigare i graviditeten om man befinner sig i en riskgrupp.

För fostret spelar det absolut ingen roll, de är inte medvetna och känner ingen smärta.
    Ja men NUPP utförs ju i vecka 13-14

Så en gräns vid fulla 14 veckor är väl rimlig??

Varför ska man ha en senare gräns för att bara kunna gå in och få det överstökat utan att kunna redögora och ha ordentliga grunder med att ha väntat så himla länge???
  • AmandaBrun

alltså allvarligt. Jag kan aldrig tänka mig att om man får upptäckt skador på bebis ( jaja fostret ) efter vecka 17+6 att det skulle ta någon längre tid att få till en abort.

Hade en tjej nyss i min Januari-tråd som fick ett tråkigt besked vid RUL och hon fick aborten inbokad samma dag

Varför kan man inte bara eliminera den ev risken att vissa faktiskt släpar med ett beslut pga ovetskap eller omognad för att dom kan???

Jag menar alla dessa med rimliga grunder får ju sin abort.

Men har man ingen rimlig grund och vet om sin gravv i ett tidigt skede så ska man väl inte kunna gå 18 fulla veckor och bara klura på hur man ska göra?

Varför tycker vissa av er det jag hajjar verkligen inte.

• AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:25:29 följande:
    Nupp-testet är inte på långa vägar lika säkert som fvp som diagnosverktyg. Men eftersom det finns en risk för missfall vid fvp och den inte finns vid nupp används det för att kalkylera risk. Men det är inga garantier inblandade i ett nupp-test.
    Nej men gör man ett FP efter NUPP-KUB så får man ju svar inom en vecka och sen om det skulle vara ett negativt besked kan det ju aldrig vara några problem att få tid till abort eller tror du det på allvar??
  • AmandaBrun

Fri abort i vecka 22 vill jag inte ens höra talas om då barn som föds då faktiskt överlever idag.

Nu får ni sluta.

• AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:33:05 följande:
    Förstår du alltså inte att det tar mycket längre tid för en person längst bak i en kö av 20 personer att komma fram än det gör för en person i en kö med 3 personer?
    Vad menar du nu?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!