Inlägg från: fruis |Visa alla inlägg
  • fruis

Sänk abortgränsen!

En av fördelarna med att inte ha fri abort efter v 12 är att det lilla antal som gör senare aborter skulle få ett förmodligen bättre stöd av sjukvården än idag. Man skulle få mer information, samtal med kurator (och jo, jag vet att man har den möjligheten i dag också men vissa vet inte om det och får inget erbjudande om det heller trots att en abort i v 17 är en ganska jobbig upplevelse) bättre medicinsk uppföljning och så vidare. Jag tycker att kvinnor idag får undermåligt stöd vid aborter vilket förhoppningsvis skulle ändras om man slutade se på sena aborter som helt "normala" utan istället betraktade dessa aborter som "undantag" där patienten verkligen behöver stöd, precis som de föräldrar som får senare aborter godkända.

• fruis
    lennartsdotter skrev 2010-08-29 07:43:21 följande:
    Fast det behövs ingen sänkt gräns för fri abort för att åstadkomma detta.
    Självklart inte, men med en sänkt abortgräns skulle inga landsting eller enskilda vårdinstitutioner kunna slingra sig ur det.
  • fruis
    Tabba skrev 2010-08-29 07:56:54 följande:
    Så om man sänker abortgränsen till v12 får dom som utför abort v12 till v18 bättre stöd?
    Är det ditt argument?
    Borde ni då inte agrumentera för bättre stöd för kvinnor som utför abort? Och lämna abortgränsen ifred?
    Jag är inte del av något "ni" överhuvudtaget. Jag lyfte fram en nackdel som dagens abortgräns har fört med sig.
  • fruis
    Tabba skrev 2010-08-29 08:07:51 följande:
    Så om man sänker abortgränsen till v12 får dom som utför abort v12 till v18 bättre stöd?
    Är det ditt argument?
    Borde DU då inte agrumentera för bättre stöd för kvinnor som utför abort? Och lämna abortgränsen ifred?
    Du missade min poäng (som jag iof inte gjorde särskilt tydlig). Min poäng var att jag argumenterar inte överhuvudtaget. Jag gjorde ett inlägg som berättade om en nackdel jag ser i dagens sjukvård som nuvarande abortlagstiftning i i viss mån bidrar till. I dina ögon kanske det gör mig till en fosterviftande rabiat abortkliniksinvadör men det är inte vad jag skriver. Jag driver ingen ståndpunkt överhuvudtaget i den här tråden, jag försöker vrida och vända lite på frågan.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!