Inlägg från: Niiskuneiti |Visa alla inlägg
  • Niiskuneiti

Sänk abortgränsen!

Jag håller med dig! Abortlagen är alldeles för generös och man ser det bara som en rättighet för kvinnan och inte som en rättighet för det ofödda barnet.

Däremot anser jag att man ska kunna söka dispens efter v.12, men inte så länge som man kan nu.

• Niiskuneiti
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 15:15:27 följande:
    Hur kan du prata om det ofödda barnets rättigheter för att i nästa andetag tycka att det är ok innan vecka 12?
    Nej, jag menade att jag tycker att man ska kunna söka dispens till tom efter v.12 men jag har ingen bestämt åsikt om fram till exakt vilken vecka.
  • Niiskuneiti
    Tabba skrev 2010-08-29 15:31:35 följande:
    Det heter inte "ofödda barn" utan foster.

" rör inte vår abortgräns"
    Barnet är inte fött, alltså ett ofött barn.
  • Niiskuneiti
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 15:56:29 följande:
    Du pratar fortfarande om det ofödda barnets rättigheter tycker ändå att det är ok med abort vid godtyckligt valda gränser, varför?
    Nej, du har rätt, jag vet faktiskt inte exakt efter/före vilken vecka det skulle vara okej.

Det enda jag vet säkert är att dagens abortlag är alldeles för generös, tycker inte det ska vara så lätt att få göra abort - inte så sent som det nu är lagligt.
  • Niiskuneiti
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 16:01:36 följande:
    På vilket sätt är den alldeles för generös?
    Om du vill ändra den så måste du ju rimligtvis ha några tankar kring det du påstår nämligen att den är för generös.
    För vem är den för generös och på vilka grunder?
    Jag tycker att det är många som gör abort för lättvindigt. Men framförallt tycker jag att man inte ska tillåta så sena aborter som man gör nu då det inte längre handlar om ett outvecklat embryo utan ett mycket mer utvecklat foster och jag tycker man kan börja tala om mord istället för abort.
  • Niiskuneiti
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 16:13:10 följande:
    Om du inte vet vilken vecka som är rätt hur kan du då säkert avgöra vilken som är fel? Att göra abort i vecka 18 är väldigt ovanligt, att göra abort efter vecka 12 är till och med ovanligt. Så varför börja inskränka aborträtten? På vilka grunder?
    För att jag tycker att v.18 definitivt är för sent, sen om det ska vara v. 12 eller 13 eller 14 har jag inte satt mig in i. Men 18 är definitivt för sent i min mening. Det ska inte vara en rättighet att göra så sen abort.

Bara för att det är ovanligt behöver man inte tillåta det heller.
  • Niiskuneiti
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 16:17:48 följande:
    Återigen ett tyckande!
    Vad är det som gör att du tror att du vet hur de här kvinnorna tänker och resonerar och framförallt vilka skäl de har till sin abort.
    Vem kan avgöra vad som är lättvindigt?
    JO endast den kvinna som väljer att göra abort eller att avstå aborten.

Mord kan du aldrig tala om när det gäller abort. För mord är en juridisk term och inget annat.
    Jag trodde man fick tycka här? Men om man inte tycker som du får man det inte?

Jag anser att abort som görs när fostret är livsdugligt (så tidigt som från v22) är mord. Det betyder inte att jag tycker att det är okej tidigare. Jag tycker det ibland är lättvindigt, just som många sagt som gjort abort och sedan ångrat sig. Att man tog beslutet utan att egentligen tänkt efter.

Jag är inte mot abort totalt, det finns absolut tillfällen då abort är den rätta utvägen, men generellt sett tycker jag att det görs för många aborter på - i mitt tycke - märkliga grunder.

Det är alltså vad jag tycker, jag anser att min åsikt ska respekteras, precis som att jag accepterar om man tycker annorlunda.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!