Inlägg från: Happiness |Visa alla inlägg
  • Happiness

Sänk abortgränsen!

Men det är klart att vi inte ska det. Kvinnan bestämmer över sin egen kropp. Eller hur?

• Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:17:12 följande:
    Då förutsätter jag att din ståndpunkt är att det inte borde finnas någon gräns alls.
    Vecka 18 som står i den svenskalagstiftningen, är alldeles utmärkt! Finns ingen anledning att ändra på den.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:26:14 följande:
    Men då bestämmer ju inte kvinnan över sin egen kropp?
    Läs inlägg nr. 553. Fram till vecka 18 ska får kvinnan bestämma hur hon vill göra och det är ju helt rätt.
  • Happiness
    Lyckoprinsessan skrev 2010-08-29 18:43:26 följande:
    För min egen del kan tilläggas att med mitt första barn upptäckte jag att jag var gravid först i vecka 12. Hade inga som helst symtom och mens som vanligt. Övervägde abort och bokade tid för detta men ångrade mig i sista stund... Men jag hade valmöjligheten och den kan man inte ta ifrån kvinnan så tidigt!
    Precis den enda som bör välja i detta läge är kvinnan. Eller ska läkaren stå där och välja..eller grannen eller mamma? Vem är bäst lämpad? (retoriska frågor)
  • Happiness
    Tabba skrev 2010-08-29 18:46:11 följande:
    Abortmotståndarna här anser det. Fast dom skriver om det lite finare , att det ska utredas ( enligt vilka kriterier?) man kan få tillstång osv ... 

Allt med motiveringen " Det känns fel ... "
    Haha känns fel....suck ja det är mycket som känns fel här i livet. Vem sak är det känna åt den gravida kvinnan om det nu inte är hon själv?

Precis vad då utredas. Vad är det som KAN utredas menar dom?
    suck......
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:49:01 följande:
    Omej jättetråkigt men hör inte hit. En sänkning av abortgränsen hade inte påverkat detta.

Och RUL utförs i en viss vecka av olika anledningar som säkert finns att få ta del av hos närmaste BM.
    Lyckoprinsessan skrev 2010-08-29 18:43:26 följande:
    För min egen del kan tilläggas att med mitt första barn upptäckte jag att jag var gravid först i vecka 12. Hade inga som helst symtom och mens som vanligt. Övervägde abort och bokade tid för detta men ångrade mig i sista stund... Men jag hade valmöjligheten och den kan man inte ta ifrån kvinnan så tidigt!
    Har skrivit och kommer skriva igen. Om man upptäcker en gravv i ett sent skede så ska man / får man idag dispens till en sen abort tom upp till vecka 22.

Jag tycker gränsen ska sänkas till 14 fulla veckor.
    FVP kan man först göra i vecka
    15. Sen ska svaret analyseras också. Hur 17 har du tänkt nu?
  • Happiness
    AmandaBrunDet är ju därför dom satt18 vecka för att man ska ha tid att göra FVP och tid för analys och inbokning på sj:ukhus. Man lär ju inte få tid samma dag liksom.

I vecka 14 som du skriver har du endast KUB:n och MKP att gå på. MKP går av medicinska skäl inte att utföra på alla. KUB: görs i vecka 13+0. Hur har du tänkt då? Du får ingen aborttid så snabbt. Det kan ta flera veckor.

Känns inte rikigt som du lever i verkligheten. Din 14:e är ju inte genomtänkt, menm det ska bli spännande att höra hur du resonerar.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:54:17 följande:
    Ja med snabbsvar får man ju svar dagen efter. Annars tar det en vecka. Och gränsen för fri abort ligger vid 17+6...bara jag som kan räkna?
    Ja men du skrev ju alldeles nyss vecka 14. suck detta blir ju värre och värre.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:02:54 följande:
    OM man får reda på ev fel på fostret så bokas ju en abort in direkt utan diskussioner, pappersarbete eller dröjsmål.

Hade en tjej i min Januari tråd som fick trist besked på RUL i vecka 19 och hon fick abort inbokad samma dag.
    Många gånger är det EFTER v14 man få reda på det. Så du menar att det är OK att abortera kromosom21 tex? Jag vill att du förklara hur din "fri abortlag innan vecka 14". Hoppas du förstår att det är orimligt det du skriver.

Så det "tråkiga beskedet" är OK att abortera menar du. Du som har sånna moraliska betänklighter. Det stämmer ju inte. I vecka 19 också....
  • Happiness
    Lyckoprinsessan skrev 2010-08-29 19:09:19 följande:
    Det är inte alltid det finns tider, min bror och hans fru fick vänta 2 veckor...
    Nu skriver hon att det är helt OK att göra abort i vecka 19 om barnet " inte är friskt". Det stämmer ju inte någonstans.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:12:08 följande:
    Att abortera vid ev fel på foster är helt självklart för mig och den rätten har man.

Även om man skulle sänka FRI abort till vecka 14.

Det är aldrig några problem.

Jag vill eliminera att man tex kan få reda på kön vid FP NUPP o dyl för att sedan ha flera veckor på sig att fritt gå in och abortera.
    Kan inte du beskriva vad du menar med fel på foster? Hur definierar man fel? Pratar du livsdugligt? Eller?
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:16:57 följande:
    Ja jag vill inte att man ska kunna abortera pga fel kön LAGLIGT i Sverige, vilket man i princip kan iaf. Hur skulle det vara bättre än att det förekommer olagliga aborter?
    Så med ditt sätt minskar man antalet illegala aborter? Hur då?
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:18:24 följande:
    Nej. Kromosom fel som tex Trisomi 21 , eller allvarligare sådana. Och självklart sådana som inte är förenat med liv utanför magen.

Inte sådant som att en tumme fattas eller att bebisen är harmynt dock.
    Så du menar att det är OK att göra abort på ett foster som har Down syndrom. Fullt livsdugligt!
    Men man ska inte ha fri abort innan v14. Du är inte konsekvent eller så ser du olika på liv och liv. Konstigt med tanke på en som är så rädd för att folk plockar bort fel kön, memn du är inte rädd för att folk  plockar bort livsdugliga foster på grund av handikapp. Vad är det för skillnad?
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:22:02 följande:
    Det är inte det jag strävar efter. Jag strävar efter att antalet oetiska aborter som eventuallt sker lagligt idag ska elimineras. Sedan vad människor väljer att göra olagligt skiter jag. Väljer man att olagligt abortera ett foster pga av dess kön så har jag faktiskt ingen sympati  för om aborten skulle göras på ett felaktigt sätt olagligt nånstans.
    Så du menar att det  är etiskt att ta bort ett livsdugligt foster med DS i vecka 18. Alltså ett handikappat barn?
    Vad är det för skillnad på ett barn med DS och ett annat barn? Är inte det resonemanget iså fall oetiskt om något...

Men då vet jag hur du tänker....totalt inkonsekvent.
  • Happiness
    AmandaBrun: Det du skriver säger väldigt mycket om din människosyn om du nu inte tänker på det INNAN du skriver.
  • Happiness
    lennartsdotter skrev 2010-08-29 19:40:28 följande:
    Nej. De enda som behöver veta varför är kvinnan och pappan till barnet. Ingen annan har med skälen att göra. Och ja, det är fel att det ska sitta statliga representanter och moralisera över varför en kvinna väljer att avbryta en graviditet på ett foster som inte ens är i närheten av att kunna leva självständigt.
    Håller med .
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:42:38 följande:
    Hurdå menar du?
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:44:11 följande:
    Du verkar inte förstå att kvinnor dör dagligen i aborter inte speciellt långt från Sverige och att Sverige är hyfsat förskonat från det just för att vi har en bra abortlagstiftning. Denna vill du inskränka av skäl som endast har sin grund i dina egna känslor.

Du ser inga som helst problem med det?
    Hon är väl beredd att offra några stycken...det tycker hon säkert är "etiskt". Likväl som hon anser i samma andetag att det är etiskt att ta bort handikappade barn. Hon vet inte vad det är hon skriver eller så vet hon inte innebörden av ordet: etik.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:48:22 följande:
    Eller du tycker att det är okej med abort både vid DS och om det råkar vara ett oönskat kön på bebisen?

Vad snackar du om? Vem har sagt något om okej. Det är DU som tycker det är helt ok att ta bort ett fullt livsdugligt foster som tex en med Down syndrom i v 19. Du har verkligen en etisk  syn på människolivet.

I Sverige är det fri abort innan vecka 18. Vill bara påminna dig om det.
    Fri abort betyder just fri abort.

Svar på tråden Sänk abortgränsen!