Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter

Sänk abortgränsen!

Jag är i dagsläget fullständigt nöjd med den abortlagstiftning vi har. Att andra länder håller sig kvar vid konservativa gränser ser jag inte som ett argument till att vi ska göra det.

Ge mig ett annat argument än "men vi äääär faktiskt de enda som har fri abort så länge". Det argumentet ligger i klass med "en miljon flugor kan inte ha fel, skit ääääär gott".

• lennartsdotter
    Sadness skrev 2010-08-28 17:57:59 följande:
    "Konservativa gränser"?

Vår abortlagstiftning kom i bruk 1975, det är 35 år sedan!

Vi behöver MODERNISERA gränsen!
    Och det skulle vara modernt att av ingen ännu nämnd bra anledning sänka gränsen för fri abort till v. 12? Hur är det modernt att bara följa strömmen? "Alla andra gör ju så."
  • lennartsdotter
    Isola09 skrev 2010-08-28 17:51:07 följande:

Finns all anledning att SÄNKA den fria aborten till vecka 12, ser det inte som att man "inskränker" på något.

Vi vet väl hur barn blir till, eller? är vi sexuellt aktiva har vi väl också ett ansvar?

Nämn anledningen/anledningarna. Om de är så uppenbara är det väl inte så svårt att skriva ner dem?

Om den uppenbara anledningen är "det är en människa som växer i din kropp" är det ju lika dumt att tillåta abort före v. 12 som före v. 18. Fostret är ju inte mer livsdugligt mellan v. 12 och 18 än det är före v. 12. Det dör om det föds, oavsett vilka insatser du sätter in. Det är foster det handlar om i båda fallen.

Får fostret plötsligt ett människovärde i v. 12? Varför då? Varför inte tidigare? Varför inte senare?
  • lennartsdotter
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:10:45 följande:
    Jag vill ju såklart inte att abort ska behöva ske i huvudtaget, och det skulle väl vara en dröm för alla.
    För mig har "barnet" ett människovärde precis när det börjar växa i sin mammas livmoder.

Varför just vecka 12 skulle vara den "den magiska gränsen" är väl för att samhälet mer skulle acceptera det en totalt abort förbud. Och efter vecka 12 anses missfalls risken ha rasat kraftigt.
    Nej, vårat samhälle skulle inte acceptera v. 12 som gränsen för fri abort. Trenden är den motsatta. Tom. KD som länge jobbat för att inskränka i rätten till fri abort till v. 18 ställer sig bakom dagens lagstiftning. Hur stor risken för missfall är efter v. 12 är fullständigt irrelevant.

Var ärlig. Är du emot abort helt och hållet, säg det från början.

För mig är fostret till följd av en önskad graviditet ett barn redan från början. Men fostret från en oönskad graviditet är det inte. Skitbra att våra lagar inte stiftas efter enskilda individers känslor för då skulle vi leva i ett rättsäkerhetens förfall helt och hållet.
  • lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 18:27:27 följande:
    alltså allvarligt. Jag kan aldrig tänka mig att om man får upptäckt skador på bebis ( jaja fostret ) efter vecka 17+6 att det skulle ta någon längre tid att få till en abort.

Hade en tjej nyss i min Januari-tråd som fick ett tråkigt besked vid RUL och hon fick aborten inbokad samma dag

Varför kan man inte bara eliminera den ev risken att vissa faktiskt släpar med ett beslut pga ovetskap eller omognad för att dom kan???

Jag menar alla dessa med rimliga grunder får ju sin abort.

Men har man ingen rimlig grund och vet om sin gravv i ett tidigt skede så ska man väl inte kunna gå 18 fulla veckor och bara klura på hur man ska göra?

Varför tycker vissa av er det jag hajjar verkligen inte.
    Men vaddå "rimlig grund"? Vad är det? Varför ska man öht. vara tvungen att redovisa en "rimlig grund" så länge fostret inte har någon chans att överleva utanför kvinnan? Varför ska det vara OK att genomgå abort i v. 11 bara för att man inte vill ha barn men inte i v. 16? Vad är skillnaden rent konkret?

Jag tror inte att någon kvinna går och drar på beslutet onödigt länge, men det kan finnas många olika faktorer till varför man inte kan ta beslutet för v. 12. Tex. kanske man inte ens vet att man är gravid? Man kanske vet, men förtränger det? Man kanske behöver tid att bearbeta det faktum man ställts inför? Osv.
  • lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 18:37:55 följande:

Tycker att vi kan visa respekt för detta med liv och död och därför sätta en gräns vid vecka 14. Att man inte kan leka gud hur som helst inom vissa områden.

Att få en abort vid fosterskador el dyl är inga problem så kom inte med det.

Men att som sagt kunna fundera över sitt beslut i 18 fulla veckor när livet därinne vuxit sig så stort...såg senast min på UL-skärmen i förrgår vecka 19 som låg och sprattlade, sög på tummen och andades fostervatten...det är FEL och vi måste visa att det är fel genom att sänka gränsen.

Om inte annat i respekt för de ofödda bebisarna som inte alls bett om att bli till.

Med det resonemanget ska vi ju inte ha fri abort öht.
  • lennartsdotter
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:41:38 följande:
    Jag tycker det vore väldigt omänskligt och omodernt att 2010 senarelägga den fria aborten när vi kan rädda många barn i vecka 22 med den teknik vi har idag.

Vilket innebär att det går bra att abortera foster i v. 20 eftersom de idag inte har några chanser till överlevnad. Om vi en dag kan rädda för tidigt födda barn i v. 20 får vi gå över lagstiftningen då och se om det verkligen är rimligt att gränsen för abort ska styras efter när fostren kan räddas. Om vi kan odla foster i artifificiella livmödrar från v. 6, ska vi förbjuda abort då och istället kejsarsnitta ut fostren och placera dem i artificiella livmödrar? Lägga ner enorma resurser på att rädda foster efter tidiga missfall?

• lennartsdotter
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:50:41 följande:
    Visst har abort påverkat människosynen, och främst synen på barn. Innan abort blev tillåtet hade vi ett stort antal barn på barnhem i Sverige, barn hade inte lika stort värde som de har idag eftersom man inte kunde välja att bli förälder. Barnen bara kom oavsett om man hade möjlighet att ta hand om dem eller inte.

De fruktansvärda saker man läser om i tidningen idag som Baby P, Bobby-fallet osv fick inte ens någon uppmärksamhet eftersom det var en privatsak hur man uppfostrade barnen. Barn utnyttjades och misshandlades både fysiskt, psykiskt och sexuellt.
    Vi hade även ett gäng "änglamakerskor" och således många döda spädbarn. Men det är så jobbigt att tänka på så det behöver vi inte tänka på.Drömmer
  • lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 19:24:03 följande:
    Jag tycker att alla signaler som sänds ut att detta med att göra barn / ta bort barn är en lättvindig grejj är livsfarliga. Att man bara kan göra en abort och så hipp med happ så är det lugnt. Att dagen efter piller säljs på Apoteket osv.

Vi ska underlätta för kvinnor som blir ofrivilligt gravida, men vi måste samtidigt visa att man själv måste ta ansvar för hur man beter sig och vad man gör. Att saker och ting får konsekvenser.

Det kallas att bli vuxen.

Vilka signalerar att abort är en lättvindig grej? Antalet aborter minskar!

• lennartsdotter
    Isola09 skrev 2010-08-28 19:24:41 följande:
    Det är väl det att vi har ett ansvar också? vi vet ju hur barn blir till.. Om det är lite mer restriktivt kring det hela kanske folk blir mer försiktiga.
    Nja. Verkligheten säger oss väl att det faktiskt inte blir så. När man har en mycket begränsad aborträtt eller ingen alls brukar det snarare bli så att desperata kvinnor faller i händerna på människor som med mer eller mindre tveksamma metoder försöker utföra abort. Ibland går det bra. Ibland skadas kvinnan och fostret dör. Ibland skadas kvinnan och fostret. Ibland dör kvinnan.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!