Sanda skrev 2010-08-28 23:39:46 följande:
Råkade ut för en skällande dam på lekplatsen. Det var min son som dummat sig, hennes barnbarn 1 1/2 år klättrade upp på en båt där min son 4 år och hans jämnåriga kamrat lekte på. Min son reagerade ovanligt häftigt och putte till killen och sa att det var deras båt. Jag stod 5 meter bort och pratade med kompisens mamma så missade att det hände. Helt plötsligt ser jag hur mormorn står och gormar och skriker på min son som då börjar gråta och försöker förklara sig. När jag frågar vad som står på skäller mormorn på mig om hur ouppfostrad min son är. Jag säger till min son att han gjort fel och ska be om ursäkt sen säger jag till mormorn att hon inte har någon rätt att stå och gorma på mitt barn, jag står fem meter bort och du kan ta konflikten med mig. ( det var bara vi där) hon blir helt galen och fortsätter gorma, jag tar min son i famnen och tröstar honom, då går de där ifrån. Min slutsats: man kan säga till ett annat barn, om man är den vuxna som är närmast när det händer men man har ingen rätt att skälla tycker jag, det får föräldrarna göra. Ta konflikten med en vuxen som kan hantera det bättre. Min åsikt då

Instämmer helt.
Nu verkar ju dessa som ts beskriver haft ett osedvanligt raffinerat elakt sätt. Det har heller inte jag erfarit av fyraåringar. Och har man sådana fyraåringar bör man vara extra observant. Men alla kan missa så klart.
Det du beskriver här kan ju hända oss alla med större småbarn. De är inne i en lek och småbarn kommer och "stör". Naturligtvis ska de stora lära sig att man måste säga till en vuxen och inte putta bort eller vara ovänlig mot en liten inkräktare men även om de vet om detta, kan impulsen i leken vara snabbare än förnuftet i den åldern.
När mina är "ettochhalvtåringen" brukar jag också vara observant så jag inte låter den lille klampa rätt in i en lek och "förstöra". Allt handlar ju om att lära sig hänsyn och ömsesidig respekt i slutändan.