• Paddi16

Hur vet jag när det är mens istället för avslag?

Som rubriken lyder, hur vet jag om det är mensen som kommit igång igen? Är snart 4 månader sen sonen föddes, fick bekräftat vid 3månaader att avslaget fortfarande pågick med sårvätska. Har fortsatt att ha flytningar som ser ut som sårvätska fram till igår när de återigen blev blodbruna för att idag vara färskt blod. Kan detta vara mens även om det är väldigt lite (trosskydds lite) eller låter det som att avsalget fortfarande pågår? Har ingen mensvärk eller liknande vilket jag alltid fick innan graviditeten så är förvirrad och lite smått less på dessa flytningar/blödingar Rynkar på näsan...

Kan lägga till en fråga till, om det skulle kunna vara avslag, hur får jag det att sluta? Har provat att ta det lugnt, och även provat att leva som vanligt, stressar inte utan njuter av att var med min son och ta dagen som den kommer.

• Svar på tråden Hur vet jag när det är mens istället för avslag?
  • jaghetersophia

jag hade också avslaget väldigt länge och en dag var det helt plötsligt färskt blod. Gyn bekräftade att det var mensen som kommit igång. strax därefter blev jag gravid igen..

• Paddi16

Ok då får jag hoppas på att det är samma för mig :) För då e det äntligen ett slut på det, får väl igen nu för att man sluppit mens i 9månader innan...

• jaghetersophia

Jo avslaget är jobbigt..jag hade levrat blod kvar i livmodern så avslaget slutade ju inte förrän jag fick medicin mot det. har du fått kollat upp att det inte är nåt sånt?

• Paddi16

Nej har de inte kollat, när jag var på efterkontroll konstaterade bm bara att livmodern dragit ihop sig och att ja det är sårsekret vänta ut det... Men ska fråga igen när jag ska dit för att sätta in spiral på torsdag.

• Alexis mamma

Har lite samma fråga, eller alltså, mitt avslag hade nästan avtagit helt efter 2-3 veckor, men nu plötsligt, fjärde veckan efter förlossningen, så blöder jag mer igen, nästan lika mkt som de första dagarna. Vad kan det bero på? Det är ju knappast ,mednsen eftersom d e så tidigt och jag dessutom helammar....

• Paddi16
    Alexis mamma skrev 2010-09-01 21:15:43 följande:

Har lite samma fråga, eller alltså, mitt avslag hade nästan avtagit helt efter 2-3 veckor, men nu plötsligt, fjärde veckan efter förlossningen, så blöder jag mer igen, nästan lika mkt som de första dagarna. Vad kan det bero på? Det är ju knappast ,mednsen eftersom d e så tidigt och jag dessutom helammar....

Jag fick det på samma sätt någon gång i början, stört blödde en eller två dagar (minnet e lite kort). Men sen stannade det av igen, för jag minns att jag hann så långt att jag ringde till gynmott. men de tyckte jag skulle avvakta över helgen, alltså två dagar. Tror det kan vara så att det är såret som går upp om man ex anstränger sig extra eller dyl. men e inte säker. Man kan dock få tillbaka mensen även om man helammar.
  • Alexis mamma

Jo men jag har inte ansträngt mig den här gången alls...med första barnet gick det upp igen efter att jag hoppade med hästen och slog i men det var ju en annan sak. Det har varit så här ett ar dagar nu, ska avvakta lite till så får vi se.

• Abbi86
    Paddi16 skrev 2010-08-29 09:09:21 följande:
    Som rubriken lyder, hur vet jag om det är mensen som kommit igång igen? Är snart 4 månader sen sonen föddes, fick bekräftat vid 3månaader att avslaget fortfarande pågick med sårvätska. Har fortsatt att ha flytningar som ser ut som sårvätska fram till igår när de återigen blev blodbruna för att idag vara färskt blod. Kan detta vara mens även om det är väldigt lite (trosskydds lite) eller låter det som att avsalget fortfarande pågår? Har ingen mensvärk eller liknande vilket jag alltid fick innan graviditeten så är förvirrad och lite smått less på dessa flytningar/blödingar Rynkar på näsan...

Kan lägga till en fråga till, om det skulle kunna vara avslag, hur får jag det att sluta? Har provat att ta det lugnt, och även provat att leva som vanligt, stressar inte utan njuter av att var med min son och ta dagen som den kommer.
    Jag har exakt samma problem som du. Har fått väldigt lite blödning i två dagar nu när sonen blivit fyra månader, och jag vet inte om det är mens eller något annat. Tidigare så hade jag mensvärk, men det har jag inte nu.
  • Paddi16
    Abbi86 skrev 2010-09-06 13:06:45 följande:
    Jag har exakt samma problem som du. Har fått väldigt lite blödning i två dagar nu när sonen blivit fyra månader, och jag vet inte om det är mens eller något annat. Tidigare så hade jag mensvärk, men det har jag inte nu.
    Visst e det väldigt skummt, jag ringde faktiskt till gynmottagningen och ska kolla upp på onsdag varför det inte slutar... För min del tror jag inte det e mens eftersom det inte varit något uppehåll, och mens två dagar låter lite när jag sökt på internet (kanske inte så tillförlitligt men ändå) pratar många om att första mensen e mycket...
    Har också haft småont i magen någon dag som början till mensvärk men inte mer sen...
  • Abbi86

jag tror inte heller att jag har fått min mens. Det varade bara i tre dagar samt att det var mer som flytningar blandat med blod. Kan ha uppkommit av mycket stress och tunga lyft eftersom vi håller  på att flytta. men kan blödningar komma fyra månader efter förlossning om man lyfter tunga saker?????

• Paddi16
    Abbi86 skrev 2010-09-08 18:06:17 följande:
    jag tror inte heller att jag har fått min mens. Det varade bara i tre dagar samt att det var mer som flytningar blandat med blod. Kan ha uppkommit av mycket stress och tunga lyft eftersom vi håller  på att flytta. men kan blödningar komma fyra månader efter förlossning om man lyfter tunga saker?????
    Ingen aning faktiskt, men jag fick idag veta att min kropp kanske behöver hjälp på traven genom att få hormoner så att jag får en lite större blödning för att få ut det sista, men ska som alltid avvakta för att se så det inte gett med sig självt :)

Man vet ju liksom aldrig riktigt, men det e ju heller inte fel att ringa och fråga ex gyn, tror de att det skulle kunna vara något så får man ju en tid men tror de att det är normalt så säger de ju det :)
  • älskarlivet81
    Alexis mamma skrev 2010-09-01 21:15:43 följande:

Du kan få mens även om du helammar!
  • Abbi86

Vadå för hormoner? hur fick du den info, genom barnmorska el. gyn?

• Paddi16
    Abbi86 skrev 2010-09-08 22:03:01 följande:
    Vadå för hormoner? hur fick du den info, genom barnmorska el. gyn?
    Vet inte vad det var för hormoner, det var läkaren som undersökte mig på gyn som sa det.
  • LinduzZ

här är en till med ungefär samma problem, fick min tredje dotter 28/6 och mina avslag höll på ca 3 veckor men nu för ca 3 veckor sedan fick jag en blödning trodde det var mensen som kom, var såå övertygad, har sedan dess haft lite mensvärkliknande smärtor och tyckt att mina flytningar har varit konstiga lite som snoraktiga (/ursäkta) började undra om det var infektion på g el något annat, tog äl tester då vi inte vill bli gravida just nu men inte äter några p-medel, men nu när jag trode jag skulle få äl så fick jag ännu en blödning ca 14 dagar sedan senaste....och nu lite småblödningar med slem...måste kanske ringa gyn för att kolla ev inf

Bm sa vid återbesöket att allt såg bra ut, men mina flytningar gör att jag blir lite orolig

Saga 28/8-05 ~*~ Nova 28/5-08 ~*~ Elma 28/6-10
  • Paddi16
    LinduzZ skrev 2010-09-12 23:16:45 följande:

här är en till med ungefär samma problem, fick min tredje dotter 28/6 och mina avslag höll på ca 3 veckor men nu för ca 3 veckor sedan fick jag en blödning trodde det var mensen som kom, var såå övertygad, har sedan dess haft lite mensvärkliknande smärtor och tyckt att mina flytningar har varit konstiga lite som snoraktiga (/ursäkta) började undra om det var infektion på g el något annat, tog äl tester då vi inte vill bli gravida just nu men inte äter några p-medel, men nu när jag trode jag skulle få äl så fick jag ännu en blödning ca 14 dagar sedan senaste....och nu lite småblödningar med slem...måste kanske ringa gyn för att kolla ev inf

Bm sa vid återbesöket att allt såg bra ut, men mina flytningar gör att jag blir lite orolig

Som jag förstod det när jag kollade upp mitt så ser allt normalt ut men ändå så blöder det lite då och då med nytt tag nu i helgen. Men det skadar ju aldrig att ringa och konsultera gyn :)
Svar på tråden Hur vet jag när det är mens istället för avslag?