• AnneLiii

mammaledig och blir sjukskriven efter operation. Hur fungerar det?

Ska genomgå en operation nu i sep och kommer bli sjukskriven 2 veckor efteråt.
    Kan man vara hemma med barnen & byta föräldraledigheten mot sjukskrivning och på så sätt spara lite dagar eller fuskar man då? Har ingen aning hur det fungerar.
    Har en dotter på 3 år som  går 15 tim/v på dagis och är mammaledig till andra dottern på 6 månader. 
    Hur blir det med dagis?

• Svar på tråden mammaledig och blir sjukskriven efter operation. Hur fungerar det?
  • Guld gossarnas Super Mamma

Är du sjukskriven,så får du meddela fk att du inte tar ut för föräldrar dagarna,men har du en man/pappa så kan han ju ta ut dagar ist,för du är ju igentligen sjuk ju.
    Dottern kan gå upp i tid på förskolan,men inte värt att ens söka för det för ynka 2 veckor,tar ju ett tag för kommunen att ge ett utökat beslut.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Mälaröbo

Ibland, men inte alltid, kräver fk att nån annan tar hand om barnen när man är sjukskriven. Dågis eller en annan förälder. Man KAN mista sin sjukpenning om det uppdagas att man tagit hand om sitt barn på heltid.
    Om du vill vara helt säker tycker jag att du ska prata med fk.
    Annars är ju det enklaste att du är sjukskriven och pappan är föräldraledig.

• Helene OSV

Du sjukskriver dig och får sjukpenning och din man vabbar! Ingen av er tar alltså av de vanliga fp-dagarna utan din man får tillfällig föräldrapenning.
    Så har vi gjort sen i januari, jag har varit sjukskriven från min mammaledighet med Valter under hela graviditeten så min man har varit hemma och vabbat med Valter (2 år) tjejerna har varit på dagis/skola.

Men allvarligt,Vabba???  Det är väl inget barn som varit sjukt??? Vård av barn fås väl endast om ett barn är sjukt?

• Alexi

Om du som ordinarie vårdare inte kan ta hand om ditt barn, då ska du sjukskriva dig. För det är gentemot din ordinarie sysselsättning som föräldraledig du blir sjukskriven då och kan du ändå vårda barnet kan du inte vara sjukskriven. När man har barn över åtta månader så kan pappan ta tfp, annars är det vanlig fp som gäller.

Så frågan i ditt fall är ju om du kan ta hand om dina barn ändå, kan du det finns ju ingen annledning att sjukskriva sig.

• Alexi
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2010-08-29 13:00:51 följande:
    Men allvarligt,Vabba???  Det är väl inget barn som varit sjukt??? Vård av barn fås väl endast om ett barn är sjukt?
    Jo, om ordinarie vårdare är sjuk så vabbar den andra föräldern.
  • Jennie med ie
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2010-08-29 13:00:51 följande:
    Eller om ordinarie vårdare är sjuk (och barnet är över en viss ålder, 180 dagar tror jag).

men där ser man vad man gått miste om isf...inte fattat det så,endast vabb om det finns sjuka barn i hemmet...alltid lär man sig något nytt.

• Helene OSV
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2010-08-29 13:09:27 följande:
    men där ser man vad man gått miste om isf...inte fattat det så,endast vabb om det finns sjuka barn i hemmet...alltid lär man sig något nytt.
    Ja, jag vet inte hur vi skulle ha klarat oss annars!
  • Mälaröbo
    Alexi skrev 2010-08-29 13:05:32 följande:
    Jo, om ordinarie vårdare är sjuk så vabbar den andra föräldern.
    ....om barnet har uppnåt en viss ålder alltså!  Annars är det vanlig fp spm gäller.
  • Helene OSV
    Mälaröbo skrev 2010-08-29 13:49:54 följande:
    ....om barnet har uppnåt en viss ålder alltså!  Annars är det vanlig fp spm gäller.
    180 dagar... det är ju ungefär 6 mån. så det bör gå för ts.
    (idiotisk regel förresten, skulle det vara så mycket enklare att vara hemma sjukskriven med en 5 månaders än med en 7 månaders??)
  • Alexi
    Helene OSV skrev 2010-08-29 13:56:04 följande:
    180 dagar... det är ju ungefär 6 mån. så det bör gå för ts.
    (idiotisk regel förresten, skulle det vara så mycket enklare att vara hemma sjukskriven med en 5 månaders än med en 7 månaders??)
    Det är 8 mån som är gränsen, 240 dgr.
  • Helene OSV
    Alexi skrev 2010-08-29 15:54:09 följande:
    Det är 8 mån som är gränsen, 240 dgr.

Så var det ju!

Då är det fp som pappan tar ut!

Svar på tråden mammaledig och blir sjukskriven efter operation. Hur fungerar det?