• VixieB

Vad anser du är vårdad klädsel?

Var på ett par vänners bröllop i helgen. De gifte sig i kyrkan och efteråt var det middag och underhålling hemma hos dem. På inbjudan stod det vårdad klädsel, vilket tydligen är ett väldigt brett utval av kläder om man ska se till gästerna!

Spanner var stort, männen var klädda i allt från kostym till jeans och munkjacka, och kvinnorna hade allt från uppsydda klänningar till jeans och tunika, eller kjol och linne från typ hm, väldigt enkelt vill säga.

Vad är då vårad klädsel? Hel och ren, visst, men på sina vänners bröllop bör man väl lägga ner lite mer tid än ta det som låg överst i klädhögen hemma bredvid sängen typ?

• Svar på tråden Vad anser du är vårdad klädsel?
  • 071001

På bröllop skulle jag aldrig komma i jeans ens om det stod valfri klädsel. Uppklätt för min del, gärna klänning och för maken blir det kostym vid såna tillfällen.
    Vi var på dop i lördags (inte samma sak jag vet) och jag anser att man klär upp sig för det också men där var det också väldigt olika klädstilar.

• VixieB
    071001 skrev 2010-08-30 10:40:11 följande:
    På bröllop skulle jag aldrig komma i jeans ens om det stod valfri klädsel. Uppklätt för min del, gärna klänning och för maken blir det kostym vid såna tillfällen.
    Vi var på dop i lördags (inte samma sak jag vet) och jag anser att man klär upp sig för det också men där var det också väldigt olika klädstilar.
    Nej, det känns lite väl nedklätt för min del med! Sambon hade kostym på sig i helgen och jag klänning, och vi kände oss båda överklädda! Men jag har i alla fall lärt mig att inte ha en sådan tillställning utan klädkod kavaj nu! :P
  • lövet2

Vårdad klädsel tolkar jag som "hel och ren och tillräckligt välklädd för att komma in på en restaurang".

• VixieB
    lövet2 skrev 2010-08-30 10:57:57 följande:
    Vårdad klädsel tolkar jag som "hel och ren och tillräckligt välklädd för att komma in på en restaurang".
    Så på ett kyrkbröllop funkar det med jeans och en enkel tunika?
  • lövet2
    VixieB skrev 2010-08-30 11:00:09 följande:
    Så på ett kyrkbröllop funkar det med jeans och en enkel tunika?
    Ja, eftersom det är vad som står på inbjudan. Vill brudparet se mer välklädda gäster, så får de lov att skriva det.

• 071001

För mig är vårdad klädsel snäppet vassare än jeans.

• VixieB

Ja, även om man nu inte ska klä upp sig till tänderna tycker jag ändå att man ska klä upp sig, inte ha på sig det som man går runt i hemma... Hade man bara sett en del gäster, utan att veta att de var på bröllop kunde man tro att en del var på väg till ica för att köpa mjölk, andra på väg till stranden...

• dotty

jag skulle tolka det som att man med vårdad klädsen menar att alla stilar är välkomna, man vill inte att folk ska känna tvång att klä upp sig. men att man för den delen inte accepterar sjaskighet (tex mjukisbyxor, trasiga och smutsiga kläder o. dyl.) man kan alltså ha jeans och tshirt om man vill, men ska vara hel och ren.

sen skulle jag inte gå i tex jeans till ett bröllop, men det är en smaksak. är väldigt välklädd till vardags också. man kan inte utgå ifrån att alla har samma preferenser för vad som är passande.

• VixieB
    dotty skrev 2010-08-30 11:11:23 följande:
    jag skulle tolka det som att man med vårdad klädsen menar att alla stilar är välkomna, man vill inte att folk ska känna tvång att klä upp sig. men att man för den delen inte accepterar sjaskighet (tex mjukisbyxor, trasiga och smutsiga kläder o. dyl.) man kan alltså ha jeans och tshirt om man vill, men ska vara hel och ren.

sen skulle jag inte gå i tex jeans till ett bröllop, men det är en smaksak. är väldigt välklädd till vardags också. man kan inte utgå ifrån att alla har samma preferenser för vad som är passande.
    Det med stilar kan jag förstå, alla trivs inte i kostym, men som kille ser ju ett par snygga jeans och t-shirt+kavaj riktigt snyggt, men en del har man sett snyggare klädda när de gått på stan...
Svar på tråden Vad anser du är vårdad klädsel?