• Leos och Vincents mamma

Risvälling..bra eller dålig?

Våran son är 7,5 månad gammal o han har sen han var 6 månader fått plusvällingen från nestlè,ibörjan gick det jättebra..men nu den senaste veckan så har han inte velat ha välling knappt alls,han äter ca 80 ml o sen totalvägrar,han får välling morgon o kväll bara.

Är det nån som vet varför han gör så??
    Vi tror att det kan vara så att han inte vill ha nappflaskan längre..för det är likadant när vi ger honom gröt o purè o han får vatten i nappflaskan,då vill han inte ha vatten..men när vi ger honom vatten i pipmuggen så går det bra o då vill han helst hålla själv oxå.
    Så vi tror att det kan ha med det att göra..vad tror ni??

Sen skulle jag fråga om det är nån som har nån erfarenhet av sempers risvälling.
    Vi köpte den nu för att testa med att byta sort för att se om det går bättre o imorse åt han upp nästan all välling.
    Men jag undrar om den är bra att ge för tycker den verkar så tunn.
    Har fått för mig att man bara ska ge den när de är lösa i magen o så..men jag vet inte om det stämmer.

Nån som kan hjälpa mig lite??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Risvälling..bra eller dålig?
  • Jag älskar Flora

Jag vet inte, men jag har undrat lite vad det är för skillnad på majs- ris- och "vanlig" välling (ej fullkorn). Någon som vet? Har det att göra med om de har ont i magen eller inte tål gluten? (men hur vet man det?!?!)

Eller är det bara en smaksak?

Vi ger vanlig välling (Mild Havrevälling från Semper, vi har alltid bara haft Semper) morgon & kväll, 220 ml, mellanmål (typ fruktpuré) och vanlig barnmat + fruktpuré till middag.

Vi har också börjat med pipmugg (bara till maten), men hon har inte riktigt fattat hur den funkar än
    Flora blir 8 mån på lördag.

Jag älskar Flora:

Ris o majsvällingen från semper är utan gluten så mycket vet jag i alla fall

Vi tänkte ge Leo Mild Havrevälling,men den fanns inte i affären så då tänkte vi att vi testar den nästa gång det är dags att köpa välling igen o därför så blev det risvälling,majsvälling ville vi inte ta för den är väldigt stoppande.

Men frågan är ju nu om risvällingen är bra..han verkar i alla fall äta mera.

• Majjuni

hej

vad jag har hört så kan man ge majs- och risvälling till "känsliga" magar och vid diaree. alltså är den stoppande och kan därför ges som omväxling men inte alltid.

• Mian

Vi varvar mild välling med ris och majsvälling. Risvällingen är lösande och majsvällingen stoppande. Tycker det är bra att variera även vällingkosten och att de dessutom är glutenfria tycker jag bara är bra. Min dotter älskar all välling och gröt så då blir det ganska stora glutenintag.

Men kan vi enbart använda risvällingen då eller måste vi köpa nån annan välling oxå?
    Han får välling morgon o kväll.

• Mian

Nä, det är nog bara till att använda vilken sort ni vill. Om hans mage också vill ha den sorten...

Ok..tack så mycket för svaret

• pea71

Va på BVC i dag och diskuterade välling och hon sa att man inte skall ge risvällning om det inte är något problem.

pea71:

Varför inte då?

• pea71

För att barn som inte är känsliga eller har allergi får inte i sig vad dom behöver i risvällingen sa hon.

Svar på tråden Risvälling..bra eller dålig?