Inlägg från: Jag älskar Flora |Visa alla inlägg
  • Jag älskar Flora

Risvälling..bra eller dålig?

Jag vet inte, men jag har undrat lite vad det är för skillnad på majs- ris- och "vanlig" välling (ej fullkorn). Någon som vet? Har det att göra med om de har ont i magen eller inte tål gluten? (men hur vet man det?!?!)

Eller är det bara en smaksak?

Vi ger vanlig välling (Mild Havrevälling från Semper, vi har alltid bara haft Semper) morgon & kväll, 220 ml, mellanmål (typ fruktpuré) och vanlig barnmat + fruktpuré till middag.

Vi har också börjat med pipmugg (bara till maten), men hon har inte riktigt fattat hur den funkar än
    Flora blir 8 mån på lördag.

• Jag älskar Flora

Leos mamma: Sempers milda havrevälling funkar jättebra för oss! Flora är "lagom" i magen för det mesta och tycker det är smaskens...

Aha, är det så att ris- resp. majsvällingarna är stoppande & lösande. Nu vet jag äntligen. Läser man på paketen står det ju bara att det är för känsliga magar bara. Tack!
    Fast nu blev jag förvirrad, för Trolletp säger att ris överhuvudtaget är stoppande. Men innan det så skrev både Leos mamma 05 och Mian att det är Majsvällingen som är stoppande. Vilket är rätt månntro?

Det där med bananerna var ju smart, visste jag inte.

• Jag älskar Flora

Ok, då verkar det ju som om både majs- och risvälling är stoppande då. Eller om Majsvällingen är den som kanske är lösande och risvällingen stoppande - att bara Mian & Leos mamma 05 hade blandat ihop dem.
    Själv hade jag som sagt ingen koll

Skit(haha)-bra kostlista, det är ju jättesmart att veta vad man kan ta till om man nu inte råkar ha ris/majsvälling hemma.

Trevlig helg på er alla!

Svar på tråden Risvälling..bra eller dålig?