• Anonym (Hjälp!)

Hjälp! Jag bajsar på mig :(

Under dom senaste månaderna har jag vid TVÅ tillfällen bajsat på mig!
    Jag har aldrig haft sådana här problem tidigare. Jag har haft "stress mage" o diarre men kunnat hålla mig tills jag kommer på toan.

Båda gångerna har varit på mitt jobb (Väldigt genant såklart) men haft tur och inte blivit påkommen! Det skulle ju vara hemskt :( Jag är nervös för att gå till jobbet, gå på stan, åka buss med mera på grund av det här.

Jag har pratat med vårdcentralen fått tips om vad jag ska äta och inte men det funkar inte :(
    Dom säger att dom inte kan hjälpa mig på något mer sätt?!
    Jag menar som vuxen människa ska man väl inte behöva gå runt och vara rädd för att bajsa på sig?? Eftersom jag aldrig haft dom har problemen tidigare så måste det ju finnas någon förklaring??

Någon som är eller har varit i samma sits som jag?

• Svar på tråden Hjälp! Jag bajsar på mig :(
  • Anonym

Hur går det till när det händer?

Det har hänt mig en gång, när jag var väldigt lös i magen och hade massor av gaser. Är det nåt sånt för dig? Isåfall kanske det hjälper att äta tillskott för att få magen att bli mindre lös?

• Anonym

Om det är så att du även är lös så finns det tabletter som stoppar upp. Men om magen är i obalans så finns det pulver att köpa på apoteket, båda två är recept fria.

• Anonym

Jag har själv varit med om något liknande..

Tror att det ursprungligen berodde på stress och sen blev det till slut ett hjärnspöke, ju mer jag oroade mig för att jag skulle bajsa på mig desto svårare blev det att hålla sig och desto mer stressad blev jag - en ond cirkel alltså. Trots att jag faktiskt inte gjorde det någon gång  var jag konstant orolig för att göra det - mer psykiskt än fysiskt alltså.

Kan det vara detsamma för dig, och finns det nåt sätt du kan komma ur det mönstret tror du?

• Anonym

Oj, detta problem lever jag med. Allting började med för några år sedan då jag blev akut dålig i magen ute på stan vid 2 tillfällen på ca 1 månad. Ena gången bajsa jag faktiskt på mig, och andra gången hann jag ta mig till toalett. Detta slutade med att jag begränsade mig, vågade inte åka buss, gå på stan osv. Idag lever jag med agorafobi, svårt att göra vissa saker, då jag jämt får ont i magen. Men det grundar sig mycket i dessa händelser, och just rädslan att bajsa på mig. Så när jag är stressad osv, så kan jag ibland behöva springa på toa flera gånger. Man måste trots rädlsa, försöka leva så normalt som möjligt, så man inte börjar begränsa sig pga rädlsa. Det finns vissa tarmreglerande medel man kan ta.. Är du tex lös i magen, så reglerar det så du blir "normal", samt är du hård i magen, ger den samma reglerande effekt.

• Anonym (Hjälp!)

Det kommer helt oförberett. Jag får magknip sen så kommer det på två sekunder man hinner inte på toa :(
    Jag köpte imoduim när jag fick det första gången men ddå blev det ju tvärt om i stället..

• Anonym

Du borde gå till vårdcentralen! De kanske kan hjälpa dig direkt!
    Hoppas att det ordnar sig för dig!

• Anonym

jag hade ringt läkare och bokat tid bums.

det kan ju också vara något du kan få hjälp med. eller så är det laktosintolernas ellr liknande.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-30 19:59:54 följande:

jag hade ringt läkare och bokat tid bums.

det kan ju också vara något du kan få hjälp med. eller så är det laktosintolernas ellr liknande.

Ja, något kostrelaterat kan det definitivt vara.
  • Anonym (Hjälp!)

Jag  var på vårdcentralen men dom rekomendera mig att äta "mild" mat mm jag har provat det men hjälper inte... dom sa att dom inte kunde hjälpa mig på så många andra sätt?!

Jag tyckte det var konstigt för om jag ska hade såhär kommer det påverka mitt jobb farmförallt kommer ju inte våga jobba till slut för man är rädd för att det ska hända :(

• Anonym (magknip)

Det där med magknip före det blir panik reagerade jag på. Sådär får jag när jag ätit fet mat, superknip i magen, den svullnar upp och sen bokstavligt talat rinner allt ur mig. Eller sprutar. Det sker enbart när jag ätit fet mat - såser, grädde, friterat, smörig mat, mat som stekts i mycket fett... -, och jag kan hålla tätt men behöver uppsöka toalett ganska omgående. Till och med färdigrätter man kör i micron reagerar jag på, dock blir det inte så illa att jag måste uppsöka toalett efter dem. Har du tänkt på om du ätit något särskilt de gånger det hänt? Uppkommer det mitt emellan måltiderna, eller en stund efter du ätit?

Ät mycket fibrer, så tarmarna får jobba mer (= hårdare i magen), och så är koltabletter bra för att bli av med diarrén om den fortsätter efter att du "tömt". Och prova undvika fet mat, det är det enda som räddar min mage...!

• Anonym (koltabletten)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2010-08-30 20:06:52 följande:
    Jag  var på vårdcentralen men dom rekomendera mig att äta "mild" mat mm jag har provat det men hjälper inte... dom sa att dom inte kunde hjälpa mig på så många andra sätt?!

Jag tyckte det var konstigt för om jag ska hade såhär kommer det påverka mitt jobb farmförallt kommer ju inte våga jobba till slut för man är rädd för att det ska hända :(
    jag brukar köpa koltabletter.
    de hjälper jättebra.
    i helgen så glömde jag dom hemma när jag var på jobb.
    och jag har ingen toa där jag satt utan man är tvungen att gå ca 5 min för att komma till toan.
    och jag får ibland riktiga magkramper som gör att jag måste bajsa precis när det börjar kännas.
    så jag fick ta en plastpåse och skita i den för att sen kasta den och skynda mig till toan,sån tur är så jobbar jag ensam.
    när det väl händer mig så känns det som kramp i magen (jättestark) och jag får gåshud och det känns som att jag har feber och svetten börjar rinna av mig.
    det enda vårdcentralen sa till mig var att jag ska skriva upp vad jag har ätit och sen undvika de sakerna.
    ska jag ut nånstanns så brukar jag äta några koltabletter innan.
  • Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2010-08-30 20:06:52 följande:

Fast om du ber om att få en allergiutredning och påpekar hur mycket du lider av det här kanske de tar det på större allvar?
    Jag hade jätteproblem med min mage, och bl.a. såna problem som du har, i flera år. Jag kunde inte se något mönster alls. Jag gissade på allt från stress till laktos och gluten, men det stämde aldrig helt. Tills jag kom på vad det var - lykopen! Det röda färgämnet i bl.a. tomater, paprika, granatäpple, vattenmelon etc (mat som jag tidigare inte såg någon röd tråd i). Sedan jag kom på det och undviker lykopenet har min mage varit klockren!
    Ät väldigt enkelt (få ingredienser per mål) och skriv ner varje ingrediens och hur du mår efteråt. Det kan t.o.m. finnas en poäng med att äta en sak i taget. Jag åt t.ex. bara en sorts frukt som frukost etc. Till slut, via trial and error, kan man få en ganska bra bild av det som funkar.

Vårdcentralen brukar också kunna göra allergitester för att ringa in det som inte funkar för dig.
  • Anonym (Sara)

Usch vad jag känner igen mig. Har alltid haft problem med min mage. En gång för några år sedan var jag på stan och fick världens magknip, kastade mig på bussen (15min hem) men hann inte hem.... Så jäkla pinsamt och jobbigt så man dör. Efter det har jag haft extrema problem att röra mig bland folk. Är jätterädd att få diarré när jag är hemma hos folk, på stan, på semester...ja you name it. Det är verkligen vidrigt och styr väldigt mycket av mitt liv. Jag känner när det är på gång, börjar ofta med magknip. Är jag hemma så brukar det kunna gå över. Där är jag trygg och har nära till toa. Är jag däremot på något olämpligt ställe så får jag panik, så himla orolig och det gör ju knappast saken bättre. Svetten börjar rinna, hjärtklappning och vidriga ångesttankar. Hua! 

När det blir sådär så behöver jag verkligen på toa, NU. Sen behöver jag nog gå en två-tre gånger och efter det tar jag två immodium. Sen brukar det lugna ner sig.

Jobbigt i alla sociala sammanhang. Jag och familjen ska på semester och vi var tvugna att se till att vi har hotell i närheten av stan och stranden, så jag kan springa hem och det blir illa. Men eftersom jag då vet att jag har nära hem så kommer det säkert vara lugnt, det är nog ganska mycket psykiskt även om jag vet att det har mycket med maten att göra också.

Alla former av kolhydrater, friterad mat, kolsyra etc gör att min mage inte mår bra. Det kanske är så att du har IBS? Jag misstänker nämligen att det är det jag lider av. Det blir värre av viss mat, stress osv.

Hoppas det "löser sig" för dig Lycka till! 

• Anonym (ont ont ont)

Jag känner igen mig fast det är lääänge sen jag bajsade på mig, det var i tonåren. Men jag får såndär enorm magknip och måste gå på toa på en gång. Kan sen få gå 3-4 ggr innan det släpper. Kan dessutom tillägga att jag är emetofob (kräkfobi) vilket gör att varje gång det händer tror jag att jag ska få magsjuka. Riktigt jobbigt då det oftast händer några gånger i veckan. Jag har satt in samband några saker jag äter, tex pizza och pannkaka funkar inte då blir det totalt kaos i magen.
    Senaste veckorna har jag haft mycket så och min man börjar fundera på att kombinationen kött och fet sås är grejen som gjort det.
    Lider med dig!

• Anonym

Hur är det om ni inte äter alls? Om ni har tom mage. Händer det något då?

• Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2010-08-30 21:26:19 följande:
    Hur är det om ni inte äter alls? Om ni har tom mage. Händer det något då?
    Då brukar det vara lugnare för mig. Jag har till och med struntat i att äta någon mat på en hel dag om vi varit iväg någonstans där det inte finns toalett bara för att jag har varit så rädd att få diarré. Men hunger är bättre än att bli dålig i magen på fel plats....
  • Anonym (Hjälp!)

första gången den hände var på på morgonen på jobbet. På fastande mage.

andra ca två timmar efter lunch.

det kommer ju inte lite heller utan MASSOR det går lixom inte dölja!

jag har inte sett något samband med vad jag äter..

min mardröm är att det ska häda på tåget, flyget elelr något sånt :(

jag har aldrig haft såna här problem innan, det är så otroligt pinsamt!

Jag jobbar i yrke där jag rör mig mycket ute och hemma hos folk.

• Anonym

Skrev innan att du borde söka vårdcentral. Även om du vairt där sök igen.
    Eller en riktig gastro och tarmläkare. Har själv problem och allergier och har gjort diverse undersökningar både uppifrån och bakifrån så att tarmen ser ok ut.
    Finns ju också rätt otäcka saker som kan drabba en ex cancer 8vill inte skrämma dig) men samtidigt är det ju bättre att kolla än att få råd här på FL, eller hur?

Så stå på dig, ring igen och hoppas på en bättre läkare. För idag 2010 ska du inte behöva gå runt och bli asocial för att du bajsar på dig...

• Anonym (Hjälp!)

Jag ska i väg på semester nu inom kort men får ringa när jag kommer hem.
    För som du säger man ska ju inte behöva ha det så.

• Josse112

TS: Du är inte laktosintolerant då? För att testa om du är det: Ät inga som helst produkter med mjölksocker i under en vecka (mjölkprotein går bra), och drick sedan mjölk eller grädde så får du se om det blir ngn reaktion.

Min mamma hade också jätteproblem med magen och hon var laktosintolerant. Om så är fallet finns det jättebra tabletter på apoteket att köpa: Laktasin heter dem, med dem kan du äta nästan avd som helst.

Svar på tråden Hjälp! Jag bajsar på mig :(