Anonym (Hjälp!) skrev 2010-08-30 20:06:52 följande:
Jag var på vårdcentralen men dom rekomendera mig att äta "mild" mat mm jag har provat det men hjälper inte... dom sa att dom inte kunde hjälpa mig på så många andra sätt?!
Jag tyckte det var konstigt för om jag ska hade såhär kommer det påverka mitt jobb farmförallt kommer ju inte våga jobba till slut för man är rädd för att det ska hända :(
Fast om du ber om att få en allergiutredning och påpekar hur mycket du lider av det här kanske de tar det på större allvar?
Jag hade jätteproblem med min mage, och bl.a. såna problem som du har, i flera år. Jag kunde inte se något mönster alls. Jag gissade på allt från stress till laktos och gluten, men det stämde aldrig helt. Tills jag kom på vad det var - lykopen! Det röda färgämnet i bl.a. tomater, paprika, granatäpple, vattenmelon etc (mat som jag tidigare inte såg någon
röd tråd i). Sedan jag kom på det och undviker lykopenet har min mage varit klockren!
Ät väldigt enkelt (få ingredienser per mål) och skriv ner varje ingrediens och hur du mår efteråt. Det kan t.o.m. finnas en poäng med att äta en sak i taget. Jag åt t.ex. bara en sorts frukt som frukost etc. Till slut, via trial and error, kan man få en ganska bra bild av det som funkar.
Vårdcentralen brukar också kunna göra allergitester för att ringa in det som inte funkar för dig.