Less på att få ta allt ansvar
Jag är ensam med min son på 3,5 år. Fram tills igår (igår fick vi till en överenskommelse om varannan helg) hade hans far vägrat att ha någon form av planerat umgänge. Han kunde ringa eller sms'a 1-2 dagar före och höra om han kunde ta sonen ett par timmar.
I våras försökte jag med att han skulle gå på dagis 7-16.30. Då hann jag precis jobba 8 timmar. (Måste det för att klara ekonomin). Det blev väldigt stressigt och både jag och sonen led av det. Nu går han en halvtimme längre må-to. Det gör att jag hinner gå och träna en lunch i veckan och vi båda mår mycket bättre eftersom jag är mindre stressad.
Vad det gäller mat, tvätt och städning har jag taggat ner ordentligt. Sonen får bra mat på dagis, och jag gör bra mat i helgen och har med mig matådor. Så på kvällarna gör vi bara något enkelt. Tex värmer färdig risgrynsgöt, eller en färdig soppa. Dammar gör jag inte för ofta och dammsugningen gör vi tillsammans på helgen. Jag byter handdukar och lakan mer sällan än förrut för att dra ner på tvätten. För jag tror på att det är bättre att jag har tid och ork med min son än att huset är fläckfritt och lakanen är nytvättade.
Så det går att klara det sjävl. Nu har jag bara ett barn, vet inte hur många du har och i vilka åldrar. Men du klarar det *kram*.