• Anonym (Likadant)

Less på att få ta allt ansvar

Exakt samma sits här. Har dock ensam vårdnad och förr träffade pappan dottern då och då men nu har han kommit på att han vill bo med oss, och eftersom jag säger nej, så säger han nej till att träffa dottern. Logiskt? Ha! Vi hade en ök om att dottern skulle vara ledig från dagiset på måndagar och nu går det inte längre. Ringde dagiset och fick utöka hennes timmar, blev ledsen under samtalet. En dag i veckan kommer hon att behöva gå där mellan 9 och 18. Och from januari typ mellan 7 och 17 varje dag!!! Precis som TS får jag ont i magen av blotta tanken. Dottern är nu 19 månader. FAN på HONOM!!!

• Anonym (Likadant)
    Anonym (Helt slut) skrev 2010-08-31 22:23:49 följande:
    Undrar hur dom tänker?! Han ville att vi skulle bli tillsammans igen för ett tag sen, så han smörade ett tag vilket ledde till att han hade barnen lite mer eller kom iaf över och träffade dom oftare.. Men sen när man sa att det inte skulle bli något mellan oss igen så försvann han "helt" igen.. Dom kan inte förstå att det är barnen dom drabbar?! Jag tror att han ser det som att han "hjälper" mig när han har barnen, inte att han är en ansvarstagande pappa och varför skulle han hjälpa mig? :/ Min minsta är 1 år och ska ha såna dagar, har inte råd att vara mammaledig längre.. usch det gör ont i hela mig!!! Men planerar att ta dom här 10 veckorna nu och sen jobba 50%..
    EXAKT samma situation här. Han vill bli ihop nu för det passar honom nu. Jag ville också det för ett tag sen, men han sa nej till ett familjeliv för det var för jobbigt. Men nu har han BESTÄMT  sig att han är redo! Hahahaha! Dra åt.....sa jag. Då kom straffet.

Jag dejtar som en galning nu, 11 dejtar på 3 veckor!!! Hoppas att jag hittar nån snart. :)
  • Anonym (Likadant)
    Anonym (Helt slut) skrev 2010-09-01 08:38:01 följande:
    Haha det gör du rätt i! Kööör!! ;) Jag dejtar så mycket man hinner, inte mycket iof eftersom man "aldrig" är barnledig.. Eller har träffat en till och från sen i Maj, man kan ju hoppas att det är en man av den bättre sorten! :P

Har du fått någon hjälp från familjerätten? Du hade ensamvårdnad va? Jag vill verkligen ha det men vet inte hur man ska lyckas få det :/
    I skrivande stund sitter jag och väntar på att bli kopplad till nån socialsekreterare. Jag vet att det finns hjälp att få, visserligen bara nån helg i månaden men ändå.

Du får gärna ringa mig. Anger ett mobilnummer här som är ett kontantkortsnummer:). Det är Comviq 0722940890. Det vore roligt att pratas vid. Jag bor i Sthlm.
  • Anonym (Likadant)
    Anonym (Helt slut) skrev 2010-09-02 08:41:56 följande:
    Okej vad är det för hjälp man får då? Ja men de vore roligt, har iof ingen tel just nu men ska hämta den nya i morgon :)
    Kan berätta när du ringer :) Hoppas du gör det. Vad blir det för tlfn?
  • Anonym (Likadant)

Nu har min dotters pappa börjar krånga till ordentligt här. Jag har ensam vårdnad. Från början hade vi delad, sen fick jag ensam av honom. Nu vill han bli ihop med mig igen men det vill inte jag, så han säger att han ska stämma mig för att få tbx sin del av vårdnaden. Det sjuka är att han inte ens träffar dottern. Vägrar!!!

Jag ringde Familjerätten och de säger att han har rätt att göra det, stämma mig alltså. Helt korkat!!! Han kan inte ens dotterns personnummer!!! Ringde mig idag och frågade efter hennes sista fyra siffror. Ha! Tänker inte säga det till honom fast det är lätt att ta reda på.

Han har en misshandelsdom på sig plus är anmäld hos polisen för smshot som han utsatte mig för för ett 1 sedan. Hoppas att de är tillräckligt kloka i tingsrätten för att inte ge honom delad vårdnad.

Jag jobbar deltid nu och hinner med allt men efter nyår blir det jättesvårt och långa dagar på dagis för dottern. Men den tiden den sorgen.

• Anonym (Likadant)
    Anonym (Helt slut) skrev 2010-09-07 22:13:23 följande:
    Varför vill han ha delad vårdnad?! :O det har ju ingenting med umgängesrätt att göra? eller har han missförstått det där?
    Han säger att han vill ha delad vårdnad för att jag inte ska "bestämma" över dottern. Vad han nu menar med det. Jag vet ju inte ens var han bor. Han är från Åland och har sagt upprepade gånger att han tänker flytta tillbaka dit. Så ha delad vårdnad med nån som bor i ett annat land är inte speciellt lockande.

Enligt Fam.Rätten så kan han ansöka om det. Får se om han bluffar eller om det kommer att gå så långt som till rättegång. Då kommer jag att behöva en advokat, som jag inte har råd med just nu iaf. Nästa år- ja. Men jag har ingen lust att betala rättegångskostnaderna eller advokatarvoden. Så jag kan tänka mig ge honom tillbaka hans vårdnad om det går så långt. Jag tror dock inte att han ens är intresserad av dottern. Jag förbjuder ju inte honom att umgås med henne. Tvärtom! Men han gör ju inte det. Hoppas att de tittar på det också.

Dessutom är människan skyldig mig pengar och fram tills nu har han betalat men nu HOTAR han med att inte göra det. Det är ett lån som är i MITT namn, så jag kan inte bevisa att det är han som måste betala. Jag får väl betala. Pengar kommer och går. Han är så desperat så han vet inte hur han ska få mig att reagera. Vilken ynkrygg han är! Hittar inget annat ord.
  • Anonym (Likadant)
    Åsiktskvinnan skrev 2010-09-08 08:45:47 följande:
    Jag reagerar över en sak ni skriver, att ni klagar över att ni har ont i magen över hur ni ska hinna med allt, men samtidigt skriver ni att ni dejtar så fort tillfälle ges.. Jag har varit singel i 8ÅR, just för att jag inte hunnit ha ett privat liv för det har inte bara varit avsaknad en pappa till barnen utan även barnvakt helt, då jag inte har några släktingar eller vänner som barnen ska vara hos. Men nu när barnen blivit äldre finns det faktiskt möjlighet att träffa någon, men nu har jag blivit så bekväm med att vara själv så det blir nog svårt i alla fall. Men men. Hur som helst, önskar jag dig all lycka till med dina barn. Det kommer vara svårt och jobbigt många gånger, men det går. Alla ensamstående borde få en eloge!
    Just nu jobbar jag deltid och dottern går på dagis lite mer än deltid. Så ska det vara året ut. Därför hinner jag dejta. För sen ska jag jobba heltid och iom att jag inte heller har några som helst släktingar i Sverige så blir jag helt själv. Visst, jag har vänner som jag kan be om att få sitta barnvakt men jag drar mig för det. Av den anledningen har det blivit intensiv dejting nu. Vill hitta nån medan jag har tid att leta. Jag har rätt till det och tänker inte känna skuld för att jag dejtar medan hon är på dagis. Vägrar känna skuld för det!!!
    Anonym (Helt slut) skrev 2010-09-08 08:18:45 följande:
    Det känns som att han bara vill få dig att må dåligt. Tyvärr rätt vanligt att dom håller på med tomma hot för att skrämmas och jag hoppas för din skull att det är så att det bara är tomma hot. Så brukade mitt ex hålla på och gör det fortfarande. Eftersom han inte ens träffar dottern så trorj ag att du har allt på din sida om vårdnaden etc.
    Precis! Han vill ju åt mig med alla medel och vet inte längre hur han ska göra. Jag hoppas verkligen att de som fattar beslut ser hurdan han är. Man kan bara inte ge bort vårdnaden för att sen kräva tillbaka den, eller?

Jag har kontaktat soc och ansökt om en stödfamilj. Det är långt ifrån säkert att det ens blir nån utredningen men det skadar inte att ansöka. Det är vad du kan göra TS!

Bra att tråden finns och vi kan peppa varandra.
  • Anonym (Likadant)
    Anonym (Helt slut) skrev 2010-09-08 13:02:48 följande:
    ja en stödfamilj känner jag inget behov av, jag vill att mina barn ska känna tryggheten med mig och sina släktingar, vill inte att dom ska behöva hatta runt. En annan sak för dig dock som inte har andra runt omkring, men jag har min släkt och exets släkt som jag kan fråga när det verkligen krisar..
    Precis, jag har ju ingen släkt här, enbart vänner. Den familjen som jag vill ska vara stödfamiljen känner jag sen tidigare. Pappan där är min dotters gudfar. Vi får se hur det går med det.
    Åsiktskvinnan skrev 2010-09-08 14:54:58 följande:
    Jag menade inte att du skulle känna skuld, jag bara reagerade, då det var skrivet att det är så mycket att hinna med som ensamstående, men endå hinns det med att dejta. Det var det som jag inte fick ihop, inte att du skulle känna skuld. =) Förlåt om du uppfattade det så. Jag beskrev vidare hur jag själv inte hunnit dejta när barnen var mindre, just för att jag inte fick ihop någon tid för det.
    Det är ingen fara. Än så länge har jag inget att klaga på iom att jag inte jobbar heltid. Sen blir det värre om inte pappan ska börja ha dottern.
    Ang dejting så vet jag inte hur du orkat att vara själv. Beundrar dig. Jag hade ändå hittat på nåt sätt att gå ut och dejta tror jag. Jag VILL INTE vara själv. Alla runt omkring mig har familj så jag vill det också. Men framför allt känner jag sån skuld och sånt skam att det gått åt fanders denna gång också. Har ett barn på 11 år vv och det har alltid funkat med den pappan ,vi är ff vänner. Men med min dotters pappa verkar det vara krig nu. Anklagar mig själv för att jag var så dum som stannade med honom så länge och som valde att skaffa barn emd honom. Jag var så kär!!!! Trodde aldrig att det skulle bli så, att han skulle behandla mig så. Har inte gjort honom nåt illa, bara behandlat honom bra, lånat ut pengar, ställt upp, stått ut mm. Men nu vill han straffa mig för att jag ej vill vara ihop med honom!!!!!!! Helt ofattbart!!!
  • Anonym (Likadant)
    Åsiktskvinnan skrev 2010-09-08 21:22:39 följande:
    Ja ibland undrar jag själv hur jag orkat, men det har gått. =) Man är starkare än man tror. Klart man inte vill vara själv, men jag kände mig så jävla bränd så jag vågade inte ens. Men nu som sagt är barnen äldre, så vi får väl se, men man blir ju så jävla bekväm efter så lång tid själv. =)
    Jag förstår dig och det är precis vad jag inte vill bli, bekväm alltså. Därför bjöd jag över en date igår kväll och det var supertrevligt :))))
    Jag har orken och det är kul att piffa upp sig själv och gå och träffa andra. Det stärker ens självförtroende också.
    Anonym (Helt slut) skrev 2010-09-08 20:49:43 följande:
    Det är som att såna där killar tar över ens liv.. Dom lyckas få sig själva att bli allt verkligen och jag förstår inte hr dom lyxkas få en att bli så "blind".. Jag var oxå gaaalet kär, betalde av hans skuld på kronis, lån på lägenhet m.m m.m iof var det väl skönt nu eftersom allt blev mitt när vi separerade.. Men usch, hur lyckas dom ta över en helt totalt?
    Jag tror de är manipulativa och vi är för svaga för dem. Nu ringer alarmklockorna på en gång så fort jag stöter på en liknande typ, för sociala, för karismatiska, för snygga kanske, de som snackar skit om sina f.d. Nej, tack!

Bor du i Sthlm, TS?
  • Anonym (Likadant)
    Anonym (Helt slut) skrev 2010-09-09 13:15:14 följande:
    Tror faktiskt att det är så, mitt ex manipulerade mig totalt så man levde i en värld som inte ens fanns.. Ja usch ja, det är väl de positiva i det här att man lär sig att se sånt snabbare. Ja jag bor några mil söder om sthlm, själv då?
    Är det ff 08-området som du bor i? Jag bor i en av Sthlm förorter.
    Ringde till Familjerätten nu och den jag pratade med sa att jag inte behöver stressa upp mig, att chansen är liten att han ska få tbx vårdnaden då han gav mig den i januari i år. Han lyckas dock att få mig att bli orolig. Så klart.
  • Anonym (Likadant)
    Anonym (Helt slut) skrev 2010-09-10 12:19:49 följande:
    Nu har det kört till sig med mitt ex ännu mer.. fan vad less jag blir!! Blev så trött på han igår så sa att jag kommer söka ensam vårdnad nu. Finns ingen anledning med delad eftersom jag har allt ansvar men han kommer ju ändå ha kvar sin umgängesrätt. men det skulle jag inte sagt, nu har jag tydligen startat ett krig och jag vill nog inte veta vad det innebär.. :/
    Aj då! Det var inte trevligt. Vad hände? Vägrade han ta barnen? Vad jobbigt!
  • Anonym (Likadant)
    Anonym (Helt slut) skrev 2010-09-12 14:14:21 följande:
    Började bråka om att han aldrig träffar sina barn. Jag orkar inte med hans sätt längre tycker det är så jälva synd om mina små, dom längtar efter honom men ändå så kan han itne komma hit och träffa dom. Mn nu har jag inte hört nåt mer, tror nog att han inte vill ha vårdnad egentligen men får väl se vart det här slutar, är beredd på att gå upp i rätten och ska i så fall se till att ha en grym advokat ;)
    Vad finns det att bråka om? Han får ju träffa sina barn för dig, eller hur? Det är ju upp till honom att komma och hämta dem, inte sant?
    Jag har ingen lust att pröjsa för en bra advokat. Går det så långt som till tingsrätten så hoppas jag att jag får rättshjälp eller så får jag "defend" myself.

Här kom dotterns pappa igår och hade henne hela dagen. Säger att han ska hämta henne på dagis mån-ons och köra hem henne till mig på kvällen. Passar mig utmärkt. Får se hur länge han orkar. Han säger att han nu har lämnat in stämningen till tingsrätten. Själv ska jag ringa Familjerätten imorgon och försöka få tag i den sekreteraren hos vem vi skrev avtalet om ensam vårdnad. Får se vad hon säger.
Svar på tråden Less på att få ta allt ansvar