Halloumi
Får man äta halloumiost? Någon som vet?
Får man äta halloumiost? Någon som vet?
Hm, det är väl lite olika vad som sägs om det. Jag har i alla fall ätit det!!!
www.fontana.se/sortiment/sortiment.asp&sk=7&sk2=12
alltså ja den är pastöriserad, borde inte vara nåt problem, läs för säkerhets skull på förpackningen om du är osäker!
steker du den ordentligt är det inga som helst problem
då kommer den upp i över de 65-70grader som krävs för att avdöda ev bakterier...
men alltså, en följdfråga (förlåt TS) men om den är pastöriserad så ska man väl inte behöva steka bort bakterier, eller är halloumi en extra bakterieanfrätt sorts ost? ska jag steka min västerbotten också? nog för att halloumin är godast stekt, men ändå? känner mig som ett frågetecken, har jag missat nåt?
halloumi är ju i princip oätbar om den inte är stekt
smakar ju bara gammal skosula då
och västerbotten är en hårdost så det är inte samma kategori av ost
halloumi hör till de mjuka ostarna - precis som så måååånga andra
jaha, men alltså, är det mer bakterier i de mjuka ostarna även om de är pastöriserade? (vill ta till protokollet att jag håller med om att halloumi ska stekas eller friteras
)
saxat från mitt krypin
I en studie för ett par år sen testade de förekomsten av listeria i 333 olika sorters mjuka ostar som finns i svenska matvaruaffärer (typ brie, halloumi, ädelost och liknande)
De hittade bara listeria i Utländska ostar - och ffa i opastöriserade (42%) totalt sett i de utländska ostarna var det 6% som var smittade men i de pastöriserade kontaminerade ostarna (2%) var listerianiverna såpass låga att de inte utgjorde någon hälsorisk vid små intag
Inget av de svenska proverna innehöll bakterien.
ok, tack tack!
MMM grillad Halloumi
Läste i Amelia (tror jag det var) för nå´t nummer sedan, där de hade en lista över ok och inte ok Halloum tillhörde tyvärr nej listan.
Brie däremot vart ok.
Men i små mängder är väl det mest ok? Jag har ätit halloumi innan jag visste att det var no-no.
Kram
fast amelia har med ägg på sin lista och en massa andra saker som inte stämmer alls - och sen skriver de att de har slv som källa - UUUUUselt
vi är flera som mailat amelia och ingen har fått svar
Ja, lita inte på Amelia o liknande tidningar! De anger oftast inga källor, eller inga bra källor!