Hur hade ni straffat er 13-15 åring?
Ja jag hade reagerat en hel del.
* Som 2underbara skrev så hade vi gjort upp någon form av avbetalningsplan för de skador som uppstod. Något jag anser är viktigt för att tonåringen ska fatta effekterna av sitt handlande.
* Om de krockat bilen IN i något som tillhör någon granne eller liknande så hade det gjort en avbetalningsplan för det också, och tonåringen hade tvingats dit för att be om ursäkt.
* För ett bra tag framåt så hade allt umgänge med de kompisarna varit uteslutet. Antingen för att kompisarna är dåligt umgänge, eller så är det ju isf MIN tonåring som har dålig inverkan på dem. Och isf vill jag inte att andra föräldrar ska behöva lida för att deras barn får umgås med min tonåring. Så det umgänget är totalt indraget tills han/hon visat att de kan uppföra sig på ett mera ansvarsfullt sätt.
* En väldig massa prat om vad följerna kunde ha blivit vad det gäller fysiska skador när man krockar, att de kunde ha kört på ett barn som dött osv. Även att en sån här sak utan tvivel kan påverka att de inte får lämp och därför inte får ta körtkort, och att det är rätt trist att inte få köra när alla kompisarna får.
Det är helt enkelt mitt ansvar att på alla sätt visa på de effekter ett sådan vansinnigt beslut kan få. En tonåring är fortfarande långt ifrån färdig i sitt tänkande, och det är NU det är viktigt att faktiskt göra en "stor affär" av sådana här saker. Nästa gång och gången efter kan det vara för sent...