Storslagen skrev 2010-09-02 10:32:32 följande:
Hör till historien att denna bil var föräldrarnas bil , och den stals då båda föräldrarna var hemma.
Det hör också in här att det har stulits ännu en bil i familjen av samma tonåring , som inte ens är återfunnen ännu.
Skyller ni gärna på de andra barnen/tonåringarna som var med eller fokuserar ni på ert barn?
Jag kan nästa påstå att det är brist i uppfostran .
Vad kan man göra som utomstående när föräldern / föräldrarna VÄGRAR förstå att det är till barnets sämsta rent av när han/hon inte får veta att det är fel på något sätt ..
Ja alltså, om föräldrarna inte tar tag i saken så är det ju bara tragiskt. En utomstående kan knappast lägga in till exempel en anmälan för att
deras bil är stulen. Deras barn måste ju på något sätt lära sig, att så där gör man inte!
Jag skulle inte göra mer mot de andra barnen annat än meddela deras föräldrar vad de har haft för sig och låta de ro sina barn i hamn. Och sedan skulle jag ta itu med mitt barn själv.
Men, ja vad gör man? Hur påverkar man någon som inte verkar bry sig? Typ "mitt-barn-gör-aldrig-fel-föräldrar" eller sådana som helt enkelt inte bryr sig..
Det går ju inte annat än att försöka tala om för dem att de måste ta itu med det på något sätt, annars kan det säkert ganska snabbt eskalera och bli till värre saker! Men som utomstående gäller det kanske att hålla ögonen öppna på vad killen/tjejen gör, och så vi minsta lilla hint om att han/hon tänker göra eller har gjort något fel bryta in i det hela och kanske lägga in en anmälan.