Inlägg från: pluvdo |Visa alla inlägg
  • pluvdo

Hur hade ni straffat er 13-15 åring?

När jag var runt 14-15 tog jag pappas bil när han och mamma var på fest en gång. Jag krockade den inte eller något. Jag fattade inte ens hur det fungerade när man skulle "möta frikopplingen med gas" och sådär så motorn bara dog. Jag backade ut ur garageuppfarten och skulle sedan bara köra fram bilen och parkera igen. Så busig var jag. "Dessvärre" fattade jag som sagt inte hur man fick igång motorn ordentligt. Backa gick jättebra eftersom det var nedförsbacke. Att parkera igen... ja, jag fick ju putta bilen. Så hade jag två brädor som jag sprang fram och tillbaks med för att ställa bakom hjulen. Till slut var en på plats. Tyckte jag.

När mamma och pappa kom hem anade pappa oråd eftersom förarsidan på bilen var så långt inne i en buske att det inte fanns en chans att han tagit sig ut den vägen senast han använde bilen. Hans respons just då var mest att han skämtsamt frågade mig om jag hade gjort något med bilen. Jag minns inte vad jag svarade.

Efter det så lärde han mig göra på ett grustag. Han tänkte väl kanske att det var bättre att stilla min környfikenhet på det sättet än att jag skulle försöka ta bilen själv. Det fungerade, jag försökte inte ta bilen igen sedan. Istället såg jag fram emot när vi reste till vårt fritidshus i Nordvärmland där jag kunde få köra på grustag. Sedan blev jag 16 och då fick jag övningsköra lagligt också. :)

Svar på tråden Hur hade ni straffat er 13-15 åring?