Inlägg från: annniel |Visa alla inlägg
  • annniel

Hur hade ni straffat er 13-15 åring?

Jag håller med den personen som sa att det är NU man måste göra en "stor affär" av sådana saker. Tonåringars hjärnor är inte färdigutvecklade vad det gäller att tänka på och förutse konsekvenserna av sina handlingar. Att bara ha ett samtal tror jag inte ett dugg på. Dom flesta tonåringar tycker att föräldrarna är ganska clueless och kommer förmodligen säga det dom tror att föräldrarna vill höra för att sedan fortsätta göra som dom vill. 

Om man inte tar tag på riktigt så kommer dom ju bara lära sig att tro att folk kommer se mellan fingrarna när dom gör fel...nästa gång som snor en bil av tex en granne eller kollega kommer det inte räcka med en ursäkt och att dom säger att dom ångrar sig...då blir det polis och rättegång. Förmodligen bättre att ta tag i problemet innan det går så långt. Jag hade en klasskompis som var med och stal en bil, ägaren polisanmälde och när polisen fick syn på bilen blev grabbarna så skraja att dom försökte köra ifrån polisen, dom körde in i ett träd och dog. Det var inget fel på grabbarna (inte kriminella eller påverkade), helt vanliga killar som ville "roa" sig lite....

Svar på tråden Hur hade ni straffat er 13-15 åring?