Inlägg från: Anonym (panik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (panik)

Hjälp! sms-lån, lurad??

hej. jag har tagit ett smslån på 1000kr förra månaden. Fick en räkning på 1702kr, den betalade jag. De stod att summan man ska betala tillbaka allt som allt var 1350kr när jag tog lånet. Men jag betalade den dyra och tänkte att de är väl pga räntor o annat. Nu, några dagar senare har jag fått en ny faktura på 1350kr!! alltså den rätta summan att betala, det står att den nya fakturan ersätter den felaktiga. Jag skiter i om jag inte får nå pengar tillbaka men vad händer nu ??? får panik... Går ej få tar i företaget genom att ringa, dom hänvisar till mejl, jag har skickat mejl men får tillbaka samma svar där som på telefon: Dom höga begrännsningar till att svara, ( el. mejla tillbaka)

Vsd ska jag göra ? Jag har ju betalat, för mkt t.o.m ... ska jag strunta i den nya fakturan?? snälla hjälp mig med svar

• Svar på tråden Hjälp! sms-lån, lurad??
  • Anonym (panik)
    Birgitta2 skrev 2010-09-02 13:01:01 följande:

Om du betalat via internetbanken så dra fram kvitto därifrån och se om ocr-nummer är detsamma. Är det det så är betalningen registrerad. De bör dessutom betala tillbaka överskottet till dig.

Om det inte är samma ocr-nummer så skulle jag i alla fall strunta i att betala den nya, korrekta räkningen. Försök få tag på företaget. Kan man sms:a dit? Du kunde ju sms:a för lånet?

det är samma referensnummer och de står företagets namn på internetbanken när jag har betalat. allt är precis samma, förutom de att det står en text att den ersätter felaktiga fakturan. Sms:ade inte, fanns så man kunde göra online också, så jag gjorde det.

Har ringt i 2 dagar nu och dom säger samma sak, har ringt flera ggr olika tider på dygnet. Har mejlat igen o igen. men de går inte få tag i dom. H T O finansiering heter dit jag försöker ringa.
  • Anonym (panik)
    Anonym skrev 2010-09-02 13:12:35 följande:
    Om det står att den nya fakturan ersätter den gamla betyder det ju att det är den nya som är korrekt. Om din betalning inte gått iväg redan kan du stoppa den, annars kommer du att få en kreditering på mellanskillnaden. Skicka ett mail och be dem sätta tillbaka pengarna på ditt konto (hänvisa till betalningens OCR-nummer osv), och be om en skriftlig bekräftelse när det är klart. Då har du gjort vad du kunnat ifall det senare skulle gå vidare av någon anledning.
    Är en vecka sen jag betalade. så de måste ju ha kommit iväg redan.  Vill ju kunna ringa och fråga dom eller mejla, men dom svarar ju inte. Är ju det som är problemet  :/

Är livrädd att de ska gå till nå inkasso eller kronofogden och vi kan inte göra nå åt de pga att de inte går få tag i företaget!!
  • Anonym (panik)

Hur går det till om vi skulle göra en polisanmälan och till KO? Ska vi anmäla att de inte går få tag i företaget?

• Anonym (panik)
    Anonym skrev 2010-09-02 13:23:43 följande:
    Men varför göra en polisanmälan , dom skrev ju att det var för att ersätta en felaktig faktura o du kommer garanterat få till baka mellanskillnaden , Förstår inte vad det är hon ska polisanmäla ? Dom har ju erkänt sitt misstag o rättat till det .
    Det kan ta nån vecka innan man få mellanskillnaden tillbaka. 
    Jo men som så många skriver att de är lureri?

Kan ju inte ringa och prata med dom och fråga så allt stämmer och går/gått rätt till. Väntar vi till förfallodatumet paserat och får en påminnelse så kommer den ju vara på flera tusen pga den skyhöga räntan! Vill kunna kolla för att vara säker.

Man vet ju inte om dom lurar en eller om allt står rätt till ...
  • Anonym (panik)
    Anonym skrev 2010-09-02 13:31:15 följande:
    Men finns ändå inget att polisanmäla innan dom vill ha in mera i så fall, Du har ju bevis på att du betalat mera än det du ska o du kan inte åka dit på detta hur dom än gör.
    Dom har antagligen inte sett att du hunnit betala in den första innan dom skickade ut den rätta fakturan . Du kommer att få en utbetalningsavi på den summan du har betalat för mycket. 
    Hoppas du har rätt! Det är så jag också vill tro att det ska vara ... Men de känns skumt de här ändå.
  • Anonym (panik)
    Anonym skrev 2010-09-02 13:34:08 följande:
    Händer alla företag ibland att det skickas ut felaktiga fakturor . Skulle ni tro samma sak om det var eran hyresvärd som gjort samma sak? 

Sen kan man ju tycka oxå att du kanske skulle ha kollat upp detta innan du betalade den första fakturan då du redan då visste att beloppet var fel? 
    Nej det hade jag inte trott.  Till just de här företaget så säger ju folk att de är skumma. Och så har jag läst om dom på internet att dom inte går att få tag i . Så de hade ju inte spelat någon roll om jag kollat upp det som jag betalade fel. De går ju inte få tag i dom.

hittade någo lista på internet och deras räntor och hur mkt man blir tvungen att betala. Och i den listan på 1000kr så var de 1702kr. och då trodde jag det stämde, att ja missat nått på deras hemsida bara när jag tog lånet.
  • Anonym (panik)

HTO finansiering

• Anonym (panik)
    Anonym skrev 2010-09-02 13:43:16 följande:
    Finns inget att anmäla om hon inte väntar o ser om hon får en påminnelse eller inte får mellanskillnaden tillbaka , men hon måste ju vänta nån vecka för att veta det . Dom har ju erkänt sitt misstag o rättar till det ju :
    Så om jag väntar och kollar om jag får påminnelse eller mellanskillnaden tillbaka, kan jag bestrida fakturan DÅ ifall jag skulle få en påminnelse? utan att de blir några anmärkningar någonstans?
  • Anonym (panik)
    Anonym skrev 2010-09-02 13:45:19 följande:
    Jag har aldrig haft problem med HTO, har dock bara använt mig av luckyloan för något år sedan. Men har sett att de öppnat flera nya smslån.
    Eftersom det står att den nya fakturan ersätter den gamla så är de ju medvetna om att något blivit fel. Alltså kommer du inte att behöva betala in denna nya utan du kommer säkert att få tillbaka mellanskillnaden.
    Det är samma som vi lånat genom.
  • Anonym (panik)
    Anonym skrev 2010-09-02 14:01:40 följande:
    Är det telefonkö eller vad händer när du ringer när de har öppet?
    Nej det går vanliga signaler, sen är det en inpratat medelande som säger att dom inte kan svara. och hänvisar sina kunder till att skicka e-post
  • Anonym (panik)

bebis är hungrig nu, så måste kila iväg ett tag.

Men jag har alltså inget  att oroa mig för just nu ? innan jag fått mellanskillnad eller en påminelse.

Svar på tråden Hjälp! sms-lån, lurad??