• Anonym (panik)

Hjälp! sms-lån, lurad??

hej. jag har tagit ett smslån på 1000kr förra månaden. Fick en räkning på 1702kr, den betalade jag. De stod att summan man ska betala tillbaka allt som allt var 1350kr när jag tog lånet. Men jag betalade den dyra och tänkte att de är väl pga räntor o annat. Nu, några dagar senare har jag fått en ny faktura på 1350kr!! alltså den rätta summan att betala, det står att den nya fakturan ersätter den felaktiga. Jag skiter i om jag inte får nå pengar tillbaka men vad händer nu ??? får panik... Går ej få tar i företaget genom att ringa, dom hänvisar till mejl, jag har skickat mejl men får tillbaka samma svar där som på telefon: Dom höga begrännsningar till att svara, ( el. mejla tillbaka)

Vsd ska jag göra ? Jag har ju betalat, för mkt t.o.m ... ska jag strunta i den nya fakturan?? snälla hjälp mig med svar

• Svar på tråden Hjälp! sms-lån, lurad??
  • Birgitta2

Om du betalat via internetbanken så dra fram kvitto därifrån och se om ocr-nummer är detsamma. Är det det så är betalningen registrerad. De bör dessutom betala tillbaka överskottet till dig.

Om det inte är samma ocr-nummer så skulle jag i alla fall strunta i att betala den nya, korrekta räkningen. Försök få tag på företaget. Kan man sms:a dit? Du kunde ju sms:a för lånet?

• Troya
    Anonym (panik) skrev 2010-09-02 12:56:59 följande:
    hej. jag har tagit ett smslån på 1000kr förra månaden. Fick en räkning på 1702kr, den betalade jag. De stod att summan man ska betala tillbaka allt som allt var 1350kr när jag tog lånet. Men jag betalade den dyra och tänkte att de är väl pga räntor o annat. Nu, några dagar senare har jag fått en ny faktura på 1350kr!! alltså den rätta summan att betala, det står att den nya fakturan ersätter den felaktiga. Jag skiter i om jag inte får nå pengar tillbaka men vad händer nu ??? får panik... Går ej få tar i företaget genom att ringa, dom hänvisar till mejl, jag har skickat mejl men får tillbaka samma svar där som på telefon: Dom höga begrännsningar till att svara, ( el. mejla tillbaka)

Vsd ska jag göra ? Jag har ju betalat, för mkt t.o.m ... ska jag strunta i den nya fakturan?? snälla hjälp mig med svar
    Konsumentombudsmannen kanske?

http://www.konsumentverket.se/omkonsumentverket/KO/
  • Anonym

Ja det är därför man inte ska ta sms-lån, oavsett hur pank man är. Räntorna är svinhöga och och det är mycket lurendrejeri. Det är ett jävla skit det där med sms-lån helt och hållet.

• Anonym (panik)
    Birgitta2 skrev 2010-09-02 13:01:01 följande:

Om du betalat via internetbanken så dra fram kvitto därifrån och se om ocr-nummer är detsamma. Är det det så är betalningen registrerad. De bör dessutom betala tillbaka överskottet till dig.

Om det inte är samma ocr-nummer så skulle jag i alla fall strunta i att betala den nya, korrekta räkningen. Försök få tag på företaget. Kan man sms:a dit? Du kunde ju sms:a för lånet?

det är samma referensnummer och de står företagets namn på internetbanken när jag har betalat. allt är precis samma, förutom de att det står en text att den ersätter felaktiga fakturan. Sms:ade inte, fanns så man kunde göra online också, så jag gjorde det.

Har ringt i 2 dagar nu och dom säger samma sak, har ringt flera ggr olika tider på dygnet. Har mejlat igen o igen. men de går inte få tag i dom. H T O finansiering heter dit jag försöker ringa.
  • Lavish

Ring konsumentsombudsmannen eller polisen och fråga. Risken är ju att du hamnar hos fogden fast du inte gjort något fel.

• elmadumle

HTO finansiering har många sms lån i olika namn, ett skojarföretag. Gör en polisanmälan och anmäl till ko.

• FruNaftra

Men 70 % ränta låter ju inte alls rätt efter bara en månad. Är du säker på att det var så hög ränta? Kolla upp det där så du inte blir blåst på pengar. Rätt ska vara rätt.

Säger de att de vill korrigera den gamla fakturan med en ny på 1300 kr borde de skicka dig ett utbetalningsavi på 400 kr så är den saken ur världen.

Låter skumt. Jag skulle anmäla!

• Anonym

Om det står att den nya fakturan ersätter den gamla betyder det ju att det är den nya som är korrekt. Om din betalning inte gått iväg redan kan du stoppa den, annars kommer du att få en kreditering på mellanskillnaden. Skicka ett mail och be dem sätta tillbaka pengarna på ditt konto (hänvisa till betalningens OCR-nummer osv), och be om en skriftlig bekräftelse när det är klart. Då har du gjort vad du kunnat ifall det senare skulle gå vidare av någon anledning.

• Anonym (panik)
    Anonym skrev 2010-09-02 13:12:35 följande:
    Om det står att den nya fakturan ersätter den gamla betyder det ju att det är den nya som är korrekt. Om din betalning inte gått iväg redan kan du stoppa den, annars kommer du att få en kreditering på mellanskillnaden. Skicka ett mail och be dem sätta tillbaka pengarna på ditt konto (hänvisa till betalningens OCR-nummer osv), och be om en skriftlig bekräftelse när det är klart. Då har du gjort vad du kunnat ifall det senare skulle gå vidare av någon anledning.
    Är en vecka sen jag betalade. så de måste ju ha kommit iväg redan.  Vill ju kunna ringa och fråga dom eller mejla, men dom svarar ju inte. Är ju det som är problemet  :/

Är livrädd att de ska gå till nå inkasso eller kronofogden och vi kan inte göra nå åt de pga att de inte går få tag i företaget!!
Svar på tråden Hjälp! sms-lån, lurad??