• Anonym (panik)

Hjälp! sms-lån, lurad??

hej. jag har tagit ett smslån på 1000kr förra månaden. Fick en räkning på 1702kr, den betalade jag. De stod att summan man ska betala tillbaka allt som allt var 1350kr när jag tog lånet. Men jag betalade den dyra och tänkte att de är väl pga räntor o annat. Nu, några dagar senare har jag fått en ny faktura på 1350kr!! alltså den rätta summan att betala, det står att den nya fakturan ersätter den felaktiga. Jag skiter i om jag inte får nå pengar tillbaka men vad händer nu ??? får panik... Går ej få tar i företaget genom att ringa, dom hänvisar till mejl, jag har skickat mejl men får tillbaka samma svar där som på telefon: Dom höga begrännsningar till att svara, ( el. mejla tillbaka)

Vsd ska jag göra ? Jag har ju betalat, för mkt t.o.m ... ska jag strunta i den nya fakturan?? snälla hjälp mig med svar

• Svar på tråden Hjälp! sms-lån, lurad??
  • Anonym (panik)

Hur går det till om vi skulle göra en polisanmälan och till KO? Ska vi anmäla att de inte går få tag i företaget?

• Anna undrar

Jag skulle inte betala. Om företaget försöker driva in pengarna av dig så går de till inkasso. Då får du ett brev från inkasso att du är skyldig 1300 kr. I brevet står också att om du anser att företagets fordran är felaktig så ska du bestrida det.
    Då skickar du ett brev till inkasso med kopia på att du betalt redan och att du därmed inte har någon skuld. Då kan inkasso inte driva vidare frågan.

Jag har gjort detta två ggr då jag fått felaktiga räkningar och bägge ggr har inkasso avskrivit ärendet, inga problem alls. Så var tuff!

• Anonym
    Anonym (panik) skrev 2010-09-02 13:20:53 följande:
    Hur går det till om vi skulle göra en polisanmälan och till KO? Ska vi anmäla att de inte går få tag i företaget?
    Men varför göra en polisanmälan , dom skrev ju att det var för att ersätta en felaktig faktura o du kommer garanterat få till baka mellanskillnaden , Förstår inte vad det är hon ska polisanmäla ? Dom har ju erkänt sitt misstag o rättat till det .
    Det kan ta nån vecka innan man få mellanskillnaden tillbaka. 
  • FruNaftra
    Anonym skrev 2010-09-02 13:23:43 följande:
    Men varför göra en polisanmälan , dom skrev ju att det var för att ersätta en felaktig faktura o du kommer garanterat få till baka mellanskillnaden , Förstår inte vad det är hon ska polisanmäla ? Dom har ju erkänt sitt misstag o rättat till det .
    Läs TS en gång till så klarnar det nog för dig
  • Anonym (panik)
    Anonym skrev 2010-09-02 13:23:43 följande:
    Jo men som så många skriver att de är lureri?

Kan ju inte ringa och prata med dom och fråga så allt stämmer och går/gått rätt till. Väntar vi till förfallodatumet paserat och får en påminnelse så kommer den ju vara på flera tusen pga den skyhöga räntan! Vill kunna kolla för att vara säker.

Man vet ju inte om dom lurar en eller om allt står rätt till ...
  • Anonym
    Anonym (panik) skrev 2010-09-02 13:27:37 följande:
    Jo men som så många skriver att de är lureri?

Kan ju inte ringa och prata med dom och fråga så allt stämmer och går/gått rätt till. Väntar vi till förfallodatumet paserat och får en påminnelse så kommer den ju vara på flera tusen pga den skyhöga räntan! Vill kunna kolla för att vara säker.

Man vet ju inte om dom lurar en eller om allt står rätt till ...
    Men finns ändå inget att polisanmäla innan dom vill ha in mera i så fall, Du har ju bevis på att du betalat mera än det du ska o du kan inte åka dit på detta hur dom än gör.
    Dom har antagligen inte sett att du hunnit betala in den första innan dom skickade ut den rätta fakturan . Du kommer att få en utbetalningsavi på den summan du har betalat för mycket. 
  • Anonym (panik)
    Anonym skrev 2010-09-02 13:31:15 följande:
    Men finns ändå inget att polisanmäla innan dom vill ha in mera i så fall, Du har ju bevis på att du betalat mera än det du ska o du kan inte åka dit på detta hur dom än gör.
    Dom har antagligen inte sett att du hunnit betala in den första innan dom skickade ut den rätta fakturan . Du kommer att få en utbetalningsavi på den summan du har betalat för mycket. 
    Hoppas du har rätt! Det är så jag också vill tro att det ska vara ... Men de känns skumt de här ändå.
  • Anonym
    Anonym (panik) skrev 2010-09-02 13:32:36 följande:
    Hoppas du har rätt! Det är så jag också vill tro att det ska vara ... Men de känns skumt de här ändå.
    Händer alla företag ibland att det skickas ut felaktiga fakturor . Skulle ni tro samma sak om det var eran hyresvärd som gjort samma sak? 

Sen kan man ju tycka oxå att du kanske skulle ha kollat upp detta innan du betalade den första fakturan då du redan då visste att beloppet var fel? 
  • Anonym (panik)
    Anonym skrev 2010-09-02 13:34:08 följande:
    Händer alla företag ibland att det skickas ut felaktiga fakturor . Skulle ni tro samma sak om det var eran hyresvärd som gjort samma sak? 

Sen kan man ju tycka oxå att du kanske skulle ha kollat upp detta innan du betalade den första fakturan då du redan då visste att beloppet var fel? 
    Nej det hade jag inte trott.  Till just de här företaget så säger ju folk att de är skumma. Och så har jag läst om dom på internet att dom inte går att få tag i . Så de hade ju inte spelat någon roll om jag kollat upp det som jag betalade fel. De går ju inte få tag i dom.

hittade någo lista på internet och deras räntor och hur mkt man blir tvungen att betala. Och i den listan på 1000kr så var de 1702kr. och då trodde jag det stämde, att ja missat nått på deras hemsida bara när jag tog lånet.
  • Anonym
    Anonym (panik) skrev 2010-09-02 13:38:37 följande:
    Nej det hade jag inte trott.  Till just de här företaget så säger ju folk att de är skumma. Och så har jag läst om dom på internet att dom inte går att få tag i . Så de hade ju inte spelat någon roll om jag kollat upp det som jag betalade fel. De går ju inte få tag i dom.

hittade någo lista på internet och deras räntor och hur mkt man blir tvungen att betala. Och i den listan på 1000kr så var de 1702kr. och då trodde jag det stämde, att ja missat nått på deras hemsida bara när jag tog lånet.
    Vilket företag e det ? 
    Vilka säger det är ett skumt företag? 
Svar på tråden Hjälp! sms-lån, lurad??