Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Ytteligare en 30+; är 31 och slutade med p-piller för knappt en månad sedan. Hade ett p-piller-uppehåll för ca 1½ år sedan också, efter typ 13 år på p-piller, och kände då av första ägglossningen och fick mens på exakt 28:e dagen.
    Den här gången trodde jag att jag skulle ha ÄL runt den 3 sept, men fick en mindre blödning den 2, vilket jag tolkar som att ÄL kom dagen innan, den 1... Vi hade inte tänkt försöka att aktivt pricka in den här månaden då vi ska åka på bröllopsresa i slutet av månaden, men nu sitter man ändå här och känner efter symptom... Lätt mensvärk redan nu och ömma bröst - lika stor chans att det är mens som graviditet känns det som... Flört
    Vi kommer att köra med ÄL-test efter bröllopsresan tänkte vi - tillhör skaran som tycker att väntan är svår och ser inte fram emot att göra om det här månad efter månad; mens, pricka in ÄL, vänta och känna efter, få mens osv...

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

MariaF79 ÄL ~1 september, BIM 15-17 september
    Lillamillan ÄL 5 september BIM 17-19 september
    Gris78 ÄL 5-6 september BIM 19 september
    Ansi 30: ÄL 5-6 september BIM 21 september
    Mallanis: ÄL 10-15 september BIM 25-26 sept?
    MD77: ÄL ~12-13 september BIM ~27 september
    Saftoch bulle ÄL 12-14 september, BIM ca 27 september
    Rosavit ÄL18- 19 september BIM 5-6 oktobe

• L Maria

Mallanis - vet inte hur det "skulle varit" eftersom jag ätit p-piller sen jag var 14 ungefär... Nu verkar det varken vara nidblödning eller ägglossning - har nämligen haft lite bruna flytningar nu igår och idag också... Men - man letar ju tecken - och jag har haft mensvärk sedan en vecka tillbaka och kissar enormt mycket oftare än vanligt, + ömma bröst. Mensvärk och ömma bröst är väl i och för sig tecken på att det är just - mens... Eftersom det antagligen inte var ägglossning den 1 (eftersom samma procedur upprepat sig - tvivlar på två ägglossningar i samma månad) så får jag återgå till att tro att mensen kommer på fredag, det blir test då, eftersom vi ska på fest på lördag - vill ju inte dricka om det visar sig att det blir positivt... Åh, denna väntan!!

Ok, slut på ego-delen...

Vad gör ni när ni inte hänger på familjeliv...? Kan väl passa på att "lära känna" er lite, kan ju hända vi kommer att hänga här länge...

• L Maria

Ansi30 - inget än så länge, men jag räknar med att den i så fall kommer på fredag... Vi har sagt att vi testar på fredagkväll om den inte kommit då... Just nu känns det som - äh, inbillning, inte f-n tog det sig på första gången...

Får väl säga något om mig också - 31 år, gift sedan knappt tre veckor  tillbaka, vi bor i Skåne med två katter. Min man och jag träffades för 5½ år sedan och tänkte väl redan då att han skulle kunna vara pappa till kommande barn... Bor i villa som vi håller på att renovera, det går långsamt framåt när man gör allt själv! Har ett rätt krävande jobb, avancerade ganska snabbt efter att jag pluggat klart, så man får betala lite för det nu - jag lär mig allt den hårda vägen. Likadant är det för min man - just nu tar med andra ord jobbet mycket av vår energi.

Mallanis - vilken tuff start, inte vad man räknar med när man äntligen fått plus... Brukar man inte få prata med läkare efter två missfall, få kollat extra eller så...?

• L Maria

Hej alla!
    Testning imorgon kväll OM jag inte fått mensen - det känns som att den är på väg nu, så jag har inte stora förhoppningar!

Pingla77 - har också gjort en konisering (även bränt och fryst...) och jag hade som mensvärk och sedan blödde man lite i drygt en vecka. helt överkomligt! Men trist att behöva vänta med försöken när man är mitt i...

Antar att vi kommer att fortsätta även nästa BIM, med ny lista...? Vi kanske ska lägga till hur många försök man gjort...?

• L Maria
    {#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

Lillamillan ÄL 5 september BIM 17-19 september
    Ansi 30: ÄL 5-6 september BIM 21 september
    Mallanis: ÄL 10-15 september BIM 25-26 sept?
    Saftochbulle ÄL 12-14 september, BIM ca 27 september
    MD77: ÄL 17 september BIM 1 oktober
    Rosavit ÄL18- 19 september BIM 5-6 oktober
    ernlia03: ÄL 25-27 september, BIM ~10 oktober
    Fröken Ellen: ÄL ~28 september, BIM ~11 oktober
    MariaF79: ÄL ~29-30 september, BIM ~14-15 oktober, första riktiga försöket
  • L Maria

Grattis mallanis!! Roligt att det rör på sig i tråden!

Väntar ÄL nu snart och kände lite molvärk idag så jag blev nyfiken om den var på g redan - inget på ÄL-test dock, så vi bara chansar på att det blir rätt imorgon, på onsdag och torsdag...
    Sen drar vi på smekmånad och då ska jag roa mig med annat än att tänka på hurvida mensen ska komma eller ej!

• L Maria

Sitter just nu på en veranda i Key West - och har, två dagar före BIM, fått mens... Blev dock inte så förvånad, då vi nog inte prickade ÄL - var fullkomligt jetlagade på torsdagen när vi kom fram och hade inte orkat kvällen innan heller... Vi får satsa på nästa månad!

BIM

Oktober

~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    17 -- Sanna77 (1:a försöket, första barnet)
    18 -- Inna ÄL 6 okt (3:e försöker, första barnet)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    30-- Rosavit ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    ~5 -- Pingla77 ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~7 -- MariaF79, ÄL ~ 24 okt (2:a försöket, första barnet)
    8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet

• L Maria

När det gäller det här med alkohol är jag ganska obrydd faktiskt - jag vill inte ge upp allt för att bli gravid just nu (fråga mig igen om 8-9 månader, ifall vi inte lyckats då - då kan jag tänka mig att försöka med allt möjligt!)

Det här med alkohol brings me to something else - familj och vänner. Vi råkar ju vara i den situation att nästa steg för oss är att försöka få barn - vi har jobb, hus och gifte oss i slutet av sommaren. Alla bara går och väntar på att vi ska berätta "den stora nyheten"... Misstänker tex att en av mina kompisar kollat mina p-piller (hade kartan framme vid tandborstmuggen) för att se om vi fortfarande skyddar oss (detta var precis efter bröllopet och det var en gammal karta som stod kvar, jag hade en "vit" tablett kvar på den). Alkohol är ju i den meningen ett väldigt säkert kort - om jag börjar köra "varje gång" så kommer folk att tro det direkt och på något vis känner jag att jag vill bevisa att det inte är så - sist jag körde tog jag någon klunk vin för att smaka och för att folk inte skulle tro något.
    Vad är det jag vill ha sagt...å ena sidan fattar ju många att det bara är en tidsfråga för oss, å andra sidan vet jag inte om jag vill berätta rakt ut att vi försöker. Just nu är det tre personer i hela världen utöver mig och maken, som vet att jag slutat med p-piller och där har jag också sagt att jag kommer att berätta NÄR det finns något att berätta, så de frågar inte.

Hur ser det ut hos er - vet folk (familj och/eller vänner?) att ni försöker? Pratar ni med någon om det? Hur kommer ni då att göra när ni blir gravida - kommer ni att låtsas i tre månader, tills första risken är över, innan ni berättar eller kommer ni att berätta direkt...?

• L Maria
    ifyouweremine skrev 2010-10-17 01:12:50 följande:
    MariaF79 - känner igen mig i det du skriver. Gifte mig i somras, och har flyttat till hus. Både vänner och familj har kommenterat och insinuerat mycket och det känns som om de går och väntar på att vi ska komma med stora nyheten. Jag skyller på mitt jobb, att barn inte passar in i bilden. Det är bara två personer som vet att vi försöker och jag kommer inte vilja säga nåt förrän efter v.12 om jag blir gravid. Men det känns helt hopplöst att dölja. Redan nu när vi bara försöker är det trassligt, inte minst med alkohol.. Både på mitt jobb och i min vänskapskrets är alkohol ett vanligt förekommande socialt inslag så det är svårt att hitta på ursäkter hela tiden..
    Jag har varit lite otaktisk också innan - när folk har frågat (tex efter att vi köpt hus, för ett år sedan) så har jag bara svarat att nänä, vi måste gifta oss först i alla fall... Tänkte liksom inte på att när vi väl gift oss sen så är ju den ursäkten förbrukad... Det, + att jag är väldigt barnkär, är jätteintresserad av alla kompisar som är gravida, gärna håller småttingar osv gör ju att det liksom inte går att ta miste på - jag ser fram emot egna barn...

Känner igen det där med alkohol i vänskapskretsen - skulle det ta sig nästa gång har jag redan fyra olika tillfällen (visserligen med delvis olika människor) som det måste förklaras bort varför jag inte dricker... Jag tycker det är gott med vin till maten etc, så jag har nog aldrig tackat nej "bara för att", vilket ju gör att det blir extra misstänksamt nu...
    Maken är lite av tanken 'vet vi inte om att du är gravid så kan ju alkohol inte spela någon roll - jag är ju inte den första som inte vet förrän mensen uteblivit' (dvs. att man inte skulle dricka från ÄL till BIM). Till nästa gång är jag lite tveksam - jag har BIM 7 november och vi ska på fest 5 november... Vill inte testa innan BIM egentligen, men det får kanske bli så ändå där...

Pratade med en kompis som är i v 28 nu, hon sa att tiden som känts längst under graviditeten hade varit från det att de fått veta tills hon kunde berätta för folk... Den tiden ser man ju inte fram emot...
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet