Vi över 30 som längtar efter första barnet
Finlandssvenska - välkommen!
Finlandssvenska - välkommen!
lillamillan - vad man känner inuti behöver ju inte ventileras mer än för oss heller, förstår dig verkligen!
Jojjo - där ser man, själv har jag vetat länge att jag ville ha barn, men plugga och en lite ung make kom ivägen...
Visst kan jag hålla med om att det inte funnits plats för barn här heller, men man märker vilken ålder man är i nu, det börjar ploppa upp magar både här och där i bekanskapskretsen! På något vis tror jag att sen någon väl börjat hänger andra på, mer eller mindre omedvetet, för man vet att tillvaron förändras för alla då. Inte lika mycket festande, resande och oplanerade saker (eller så kommer det i alla fall att se annorlunda ut...).
Mallanis - jepp, så ska det bli - maken måste dock komma hem först!
När jag var i 20-årsåldern var jag inte alls säker på att jag ville ha barn någonsin, men det ändrade sig. Jag har dock all respekt för dem som inte vill ha barn och är själv väldigt noga med att inte ställa frågor om "när" någon ska ha barn... Har två nära kompisar som fått i år och båda två har kläckt kommentarer som jag känner är obetänksamma - mental note to self om att inte vara så klumpig den dagen man själv sitter där med mage och pratar med någon som inte har barn.
Håller tummarna för att det trots allt går bra Irmelie!
Kram på dig Irmelie, du har oss att ventilera med!
Så typiskt - imorse funkade inte testet som det skulle; fick symbolen för instruktionsbok i fönstret istället för en ring eller gubbe... Men när jag tog ut stickan var det två lika starka streck - det kan väl inte betyda annat än att det är äl...? När jag jämför med de andra stickorna är det stor skillnad, mycket svagare på de andra, även fast de är någon dag gamla (eh...de ligger ju överst i papperskorgen...) Ska testa nästa gång jag går på toa nu ikväll, har hållit mig ett tag...
Testade nu igen och ingen glad gubbe och mycket svagare streck - alltså har jag haft stegringen inatt/morse typ (för visst måste strecken ha någon betydelse?). Med tanke på flytningen igår och att jag hade ordentligt ont i högra sidan av magen (antar att det var den äggstocken som släppte ifrån sig) så tolkar jag det som äl nu. Vet inte hur lång lutealfas jag har, men chansar på 14 dagar... Blev mys igår och blir mys ikväll i alla fall! 
![]()

BIM
Oktober
28 -- Daniela01 Äl 13 okt (oändligt massa försök)
30 -- Rosavit ÄL 14 okt (tredje försöket)
??-- Gris78 ÄL 19 okt (andra försöket)
November
~5 -- Pingla77 ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
~6 -- Gris78 ÄL ~23 okt (2:e försöket, första barnet)
7 -- essalady ÄL 24 okt (3:e försöket, första barnet)
8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
9 -- Sanna77 (2:a försöket, första barnet)
10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7. Första barnet)
~12 -- MariaF79 ÄL 29 okt (2:a försöket, första barnet)
12 -- Astrogirl ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
12 -- The blonde one ÄL 15 okt (6e försöket..)
12 -- Inna ÄL 2 nov (4:e försöker, första barnet)
12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt
16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket, första barnet)
16 -- Lillamillan ÄL 2 nov (försök nr 14, första barnet)
GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET
Mallanis: BF 5 juni 2011.
Saftochbulle: BF juni 2011.
Ernlia03: BF 20 juni 2011.
Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
MD77 BF 9 juli 2011
Grattis Rosavit!!
Två veckor kvar att vänta innan man vet nu då... (om det är 14 dagar från äl till BIM vill säga)
Tillhör också gänget som mådde bättre på p-piller - eller, i alla fall förra omgången jag slutade, nu har det nog inte varit så farligt... Jag hade gått på p-piller sen jag var 15 (hade sjukt mycket värk och blödde länge - 8-9 dagar), bytte för några år sedan till p-ring och när jag slutade med den - hade helt enkelt inte förnyat receptet i tid och tänkte att det kanske kunde vara bra för kroppen att pausa - fan vad kasst jag mådde! Första mensen hade jag mensvärken från helvetet, kunde inte stå upprätt på två dagar och knaprade värktabletter för glatta livet. Sen fick jag världen finn-utbrott... Hade rätt mycket problem med acne som yngre, speciellt på ryggen, och den sommaren när jag slutat kunde jag knappt gå i linne...
Det var bättre när jag slutade den här omgången, när jag tänker efter - lite mer finnar, men inte alls i samma klass som sist...
Har drömt, både natten till igår och natten till idag, att jag plussat... I natt var det så tydligt - jag var på "rätt dag", plussade alltså typ 9 dagar innan BIM och blev helt chockad. Hade bara gjort det "för skojs skull" när inte maken var hemma, så jag fick "lura" honom sen och göra ett nytt test och låtsas bli förvånad. Undrar om det kan vara sanndrömmar...?
Ang test - jag har ju tippat på att jag har BIM den 12 november = 14 dagar efter äl (som kom på dag 17), men den kan mycket väl komma tidigare, tror inte att det blir så långa cykler när jag tidigare haft 26-28 dagar. Så om den inte kommit på fredagen kommer vi att testa då - vi får nämligen vänner på besök från Göteborg den helgen och jag vill ju inte dricka vin på lördagen om det finns en bebbe där inne...
Är rädd att jag har lite inbillningssymptom - har känt av lite molvärk både igår och idag - och det är inte ens en vecka sen äl, har det blivit något befruktat har det väl inte ens fäst än...
Har ni sett så många vi är som har BIM den 12...? Kommer att vara en spännande helg nästa helg! 
Pingla77 - spännande, du är precis en vecka före mig och i samma situation som jag kommer att vara då - vin eller ej...
Håller såklart tummarna!!
Essalady - fast det behöver ju inte heller vara 14 dagar exakt mellan äl och BIM heller, det kan variera från person till person. Oftast har man dock samma antal dagar själv - brukar man ha 12 istället så brukar det vara detsamma varje månad. Har jag läst i alla fall!
Kände du inget i kroppen när äl-testet visade positivt...?
Dagen innan mitt äl-test visade starkt streck hade jag en seg flytning och på eftermiddagen starkt-streck-dagen kände jag värk i ena sidan, antagligen i högra äggstocken som släppte ifrån sig... Men kroppen är lurig - månaden innan kände jag nada!
I och för sig säger instruktionen att äl ska komma inom 12 till 36 timmar efter att man testat positivt och det blev ju tight för min del - testade vid 6.30 på morgonen och kände av magen vid 17. Inte stora marginaler precis...