• K1978

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Klämmer in mig på listan, startade bebisverskstad på bröllopsresan i Maj och drömde om en stor mage till jul men vad fel jag hade :(
    BIM

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    28 -- Lavendia ÄL 16 dec (6:e försöket efter MF i v. 11)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 - Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)
    15 -- simtim ÄL ~5 jan (sjätte försöket)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17--Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    20-- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
  • K1978
    Flyttar ner mig själv på listan, mensen kom imorse, hoppades in i det sista. Nästa vecka är vår privata utredning hos IVF-kliniken Gbg klar..

{#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Pingla77 ÄL 1-4 jan (8:e försöket)
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    20 -- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)
    20 -- annvian ÄL 4-5 jan (försök nr 3)
    22 -- Zalia ÄL 11 jan  (3:e försöket)
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    27 -- mumwannaB ÄL 11 jan (21a försöket)
    27 -- Fröken Ellen ÄL 13 jan (9:e försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3-4 -- MariaF79  ÄL ~21 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)
    6- - Finlandssvenskan ÄL 23 jan( 4:e försöket)
    8-- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)
    10 -- Ceke ÄL 26 jan (försök 8, 2 månaden med provera under lutealfasen)
    12 -- simtim ÄL ~29 jan (sjunde försöket)
    14-- Kia78 ÄL ~ 31 jan (10:e försöket)
    16?-- AnnJan ÄL~ 2 feb (3:e gången gillt)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
  • K1978

Grattis Daniela!!! Du ger hopp åt oss andra som det tar tid för Glad

• K1978
    Lavendia skrev 2011-01-26 15:07:42 följande:
    Tack för tips på hur man går vidare med utredning!
    Personligen ringde jag först lokala sjukhusets gynmottaging som tog uppgifter om menscykel, längd och vikt samt hur länge man försökt ( minst ett år gäller, men det är upp till var och en hur ärlig man är med detta anser jag, ibland kan man ju ha en känsla som man ska lita på kan jag tycka)
    Vårdgarantin till ett första försök gäller dvs 3 månader. Fick då reda på att om tre månader får jag träffa en sjuksköterska/barnmorska som tar de första proverna samt anamnes dvs Inga vaginösa ultraljudskontroller eller något annat det blir först när man får träffa gynläkare vilket på mitt lokala sjukhus innebar ytterligare tre månaders väntan, Minst.

Det gäller att fråga hur långa väntetider det faktiskt kan bli. Speciellt om man då har försökt ett år kan det ju verligen kännas som att det drar ut på tiden.

Så istället ringde jag en IVF-klinik i sveriges andra största stad som inte ligger allt för långt bort för vår del och fick en tid tre veckor senare, detta bekostas helt av oss och kostade 4000 kronor, prover togs och gjorde även ett VUL (Vaginöst ultraljud vid första försöket där hon tittade på mina äggblåsor och såg att en var sammanfallen vilket indikerade att jag hade haft ägglossning vilket även passade in tidsmässigt men jag hade inte kollat med stickor.

Min kära make fick även lämna ett spermaprov vid första besöket, detta var på väg att skita sig. En playboytidning räckte inte, vi fick helt enkelt ta oss bort från kliniken och löste detta lite snabbt en bit bort :D

Tre veckor senare IDAG :) fick vi svar att det inte finns något som förklarar att vi inte har blivit gravida ännu. Bra spermier, något mindre antal äggblåsor än normalt för åldren men inom det normala, samma AMH värdet som indikerar mängden ägg, även detta låg lite lägre än normalt men är ett såpass nytt prov att man inte kan säga helt hundra att det skulle kunna påverka, åtminstone inte nu enl. gyn-dr. Det gjordes ett nytt VUL där de sprutar in koksalt i äggledarna som inte hade något stopp eller liknande, det syntes även ett par stora äggblåsor som att ägglossning var nära, vilket den är 29:e-30:e är det dags troligen. 

De skickar nu remiss till det stora sjukhuset där vi kan räkna med hjälp med IVF om sex månader om det inte har blivit några barn tills dess, vilket jag självklart hoppas på.

Då har vi gjort runt 16 försök vilket är mer än väl för ett första IVF-försök.

Jag rekomenderar verkligen att söka privat! Professionella gynekologer som är specialicerade inom detta område, snabb utredning och snabba svar. Vid oregelbunden mens kan det ta max någon vecka till om prover i samband med mens och ägglossning ska tas (tas ej vid regelbunden mens)

Lycka till!!!
  • K1978
    cherryblossom skrev 2011-01-27 01:42:06 följande:
    Hejsan, hoppas jag får hoppa in i tråden även om jag inte planerar barn just nu men förhoppningsvis inom inte alltför lång tid Skrattande
    Det kommer isåfall att bli mitt första barn, mannen har en dotter sen tidigare.
    Jag undrar hur ni som är över 30 blir bemötta av sjukvården? Alla mina vänner har redan barn och alla säger att det är för sent för mig- jag blir 33 i år. Är det verkligen sent?

Då undrar jag i vilket sekel lever dina vänner :D Det är verkligen inte för sent! Jag är 33 och är ännu inte sist av mina jämnåriga vänner i min ålder med barn även om många redan har två :D  

Men ingen av mina vänner skulle komma på tanken att säga så, fy :(

jag bor i en medelstor stad, misstänker att detsamma gäller för dig eller kanske ännu mindre, skulle du bo i sthlm eller gbg hade det inte alls varit konstigt, då tillhör vi fortfarande de "unga" mammorna
  • K1978

Måste bara skriva av mig lite, läste på lite om AMH värde, enligt min gyn dr var ref 0,7-2,1 och jag hade 1,07. Nu har jag hittat att 0,7-2,1 innebar i själv verket innebär låg fertilitet och skalan gick ända upp till 6, känner mig helt plötsligt väldigt missmodig och ledsen även om hon sa att det var inom det normala, ska hem och sova nu efter mitt nattpass jäkla onödigt att läsa om detta.....skit också :(

• K1978
    ceke skrev 2011-01-27 07:08:39 följande:
    Kia: Kram på dig! Usch, ja.. ibland är det inte bra att googla.. och försök att lita på din läkare. Hon är expert på dessa frågor! Och så får ni ju prova med IVF också, även om värdet skulle innebära nedsatt fertilitet! så försök håll ut. Eller ring och fråga läkaren. Bättre det och få en förklaring på din oro än att fortsätta gå och oroa dig.
    Varmt Tack!!!!!

Jag mailade snabbt till kliniken innan jag gick hem imorse, har sovit sådär idag men kollade när jag gick upp vid 15 och fick ett fint svar att de förstod min oro men att jag också kunde hitta olika svar på olika siter och att de på sin klinik bedömde att mitt värde var inom det normala, Nu hittade även Karolinskas labsida på nätet där et AMH värde mellan 0,7-6 ansågs normalt och de uppgav inga varationer alls mellan högre eller lägre värde, försöker ta det lugnt nu, sex månader till försöker vi själva.
  • K1978
    cherryblossom skrev 2011-01-27 12:35:01 följande:
    Ja jag bor i en medelstor stad. Jag har helt enkelt inte känt mig mogen för att skaffa barn tidigare i livet, kände att det inte var "min grej" helt enkelt men nu har jag träffat en underbar man och nu känns det helt rätt! En underar känsla som jag aldrig trodde att jag skulle kunna uppleva Glad
    Nu lär det väl inte bli riktigt aktuellt förrän jag är 34 eller så men känns ändå för djävligt att folk tycker över 30 är för sent. Mina vänner har tjatat sen jag var 24 typ, var gift och då förväntade de sig tydligen barn som en del av paketet. 
    Det är då hemskt vilket tjat det blir så fort man är Gift, samma sak för mig, gifte mig i Maj-10 och dirkekt började frågorna hagla speciellt då på min arbetsplats som är kvinnodominerande, i början var det lugnt tyckte jag, visst kunde de få fråga, vi hade ju precis börjat försöka men i takt med att månaderna går har också frågorna slutat komma.....de tror nog att det är nåt fel på mig nu :(

Det är ett tiotal kollegor som har fått barn inom 1,5 år och det har varit både spiralbarn och ett par till som blivit gravida med andra och fjärde barnet utan att ens veta hur det gick till verkar det som :S ibland är det inte kul att gå till jobbet och jag önskar nästan att jag hade jobbat på en bilverskstad istället :D
  • K1978
    Frk Svår skrev 2011-01-27 09:10:01 följande:

Känner att jag resonerar lite konstigt nu, men att gå till en privatklinik är på tok för dyrt för vår ekonomi just nu. Och jag inser hur dumt det låter eftersom ett barn kostar pengar. Men just nu har jag ingen vidare inkomst, om 2 månader är den förhoppningsvis bättre och om ett halvår-ett år så är den förhoppningsvis ännu bättre igen. Så jag räknar ju med att ha ekonomi nog att skaffa ett barn, men inte att gå till en privatklinik Än är jag "bara" 34 men ser det inte ljust ut när jag är 35 får man nog kika på alternativen. Nu ska jag ju på första utredningsbesöket på måndag så man får väl hoppas att det inte behöver ta jättelång tid. Jag känner mig enormt stressad över långa väntetider och hur lång tid det ska ta att bli gravid. Jag vill bli gravid NU, helst igår.

Tråkigt, det är ju annars en bra idé att göra en utredning privat för att få iväg en remiss snabbare för gratis  IVF, gynklinikerna har en förmåga att sega ut den så kallade vårdgarantin tyvärr
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet