Inlägg från: mallanis |Visa alla inlägg
  • mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Ansi- Kör i gång med tunga artelleriet!!!

Grisen- Jag håller med dig, fram till äl är man liksom peppad och "får"sexa men tiden fram till bim efter äl......den är ju bara så seeeeeg. bara väntan......
    Jo jag mår bra men bara väntar och väntar till nästa vul så jag vet om jag är gravid eller bara går runt och tror det ;) Jag har suttit och letat på internet om grisar idag =) vill skaffa grisarna lagom till våren .....

Pinglan- Ni får hitta tillfällen och det är väll bröllopsfest då får ni smita undan =) det vore väll kul om det tar sig så kan ni berätta för vännerna när bebisen blev till ;)

Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Saftmedbulle skrev 2010-10-22 16:14:27 följande:
    Hepp! Äntligen fredag! Satt och lunchade med några kollegor idag och en vikarie berättade att hon var gravid. Frågade vilen vecka och då sa hon v. 8... Är själv i v. 7, men har inte berättat. Satt bara och kände mig lurig (har bestämt att inte berätta på jobbet förrän efter jul).

Pingla77: Hmm, ja det kan ju bli lite si och så med sexandet om man är borta hos någon (eller har besök som essalady)

Önskar er en skön helg! Vi ska åka till Gävle imorgon och hälsa på en kompis. Jag ska säga att jag kör lite "detox" (min mans förslag) för att undvika vinet...
    Hälsa Gävle! Bodde där ett tag =)

hahha va kul att kollegan berättade och åhhh att du lyckades hålla dig! Då hade jag bubblat över och berättat ;) hade aldrig kunnat hålla mig.... Men jag har också tänkt (om vi har turen och får behålla klimpen) att berätta efter jul. Får en ny chef i januari och vore roligt att ta snacket med henne när hon vill veta planerna för 2011, ja jag skulle vilja vara föräldraledig .....
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    lillamillan skrev 2010-10-22 22:02:22 följande:
    Är det geleklupm som exempelvis rå äggvita så har jag det jämt i samband med ägglossning.

Litteraturen säger ungefär så här: Dagarna innan ägglossning blir flytningarna genomsklinliga och hala, kan ibland upplevas som sega och "gummig"aktia, nästan som rå äggivta. Då e man som mest fertil och sekretet ändrar form för att spermierna lättare ska kunna ta sig in i livmodern.
    jajemen håller med dig!

Tapetklister/äggvita är fina grejer bra för spermierna att ta sig igenom! Mer äggvita/tapetklister till tråden!!!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    ifyouweremine skrev 2010-10-22 22:36:50 följande:
    Hm har googlat (som vanligt) och verkar som klumpen är vanlig just vid äl.. Hmm men jag är nästan en vecka före ÄL. Nåja tur i alla fall att man inte är mellan äl o bim för då hade man garanterat tänkt att det var ett misstänkt gravtecken. :) Nån här som ser Idol? :)
    Jag brukar ha sådana flytningar strax innan/när jag får positivt utslag på mina äl test. Det är ju lite spännande när man lär sig om kroppen på en cykel kan man ju ha ungefär 5 olika sorters flytningar =)
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Gris78 skrev 2010-10-23 12:01:31 följande:
    Essalady - jag kollar lite på Idol, jag tycker nog att Jay är bäst hitintills...

Det där med klumparna som ni pratar om, det känns som något alla kvinnor/tjejer har eller ja det har vi ju men ja asså ni förstår vad jag menar vá?  Min fråga är om det är möjligt att vara så ouppmärksam att man, som jag, kan missa såna detaljer....

Smetkänslan har jag alltid misstänkt vara nåt med ÄL och denna gången fick jag det bekräftat helt klart. Hade äl så det bara skrek om det.

Crosstraining är toppen även om det är skittrist och göör jobbigt.  
    Det kan ju arta sig lite olika på olika människor jag känner igen beskrivningen som klumpar men mina flytningar är mer som trådar som kan bli klumpar när de kommer ut.... Japp här beskriver man ju verkligen allt!hahha ja vill man inte veta så behöver man ju inte läsa *asg*

Hann ni meds något sexande i tid Gris....lite dålig koll på tråden...
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Gris- Ja det kan ju räcka med en gång! Bara den är väl tajmad ;) Du skulle ju träna på att bli gravid inte träna annat ;) Nästa läkarbesök är först om 11 dagar.... lååångt bort. Är trött men annars är det fint! (hungrig jäääämt skyller det på grav iaf ;) )

Idol har jag inte koll på men det lilla jag sett gillar jag Jay!

Jojjo- Kul med äl testerna det gör det hela liksom lite mer verkligt. Att man inser vi försöker verkligen baka bebis!

Irmelie- Hur går det håller du humöret uppe? ( så gott det går altså) Jag förstår att det är frusterande att bara gå och vänta när skulle du in igen? var det till veckan?  Tror ABSOLUT inte att killarna känner som vi. Från dagen man plussar så börjar ju någon slags relation till det som växer där inne, jag trodde inte att jag skulle bli så påverkad som jag blev (har ju haft 2 ett ma och ett mf) . Hoppas så att du får behålla den lill* och att det inte är missfall. Om det nu är missfall så är det ju faktiskt så att det är (tyvärr) vanligt och ungefär 30% av grav (sa min läkare, jag tycker alla säger olika =( ) för de över 30 som slutar i mf/ma. Hoppas hoppas att du inte hamnar bland de 30 % håller tummarna stenhårt!

Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Rosavit- Det kommer om du orkar göra de där lessions1-20 -som kommer på mailen kommer du greppa allt mycket snabbare =) Det finns trådar här på FL där man kan diskutera frågetecken eller annat man funderar på är det något du funderar på och jag kan svara så gör jag gärna det ;)

Daniela- Hoppas att drömmen är sann!!! Har du några symptom?

oj måste hänga med i tvn får skriva mer sen ;)

Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Kattflickan skrev 2010-10-24 15:53:59 följande:
    Hej,

Jag tror att det bara tar några veckor att få svar på blodprovet. Bara några få procent av de barn som föds med downs syndrom har den ärftliga varianten. Alltså är sannolikheten att vårt barn hade det rätt låg. Vi har heller inga personer med kromosomfel i släkten. Jag tror att det har att göra med "translokationer"  Läs här:

En balanserad translokation innbebär att man är bärare av en ärftlig risk utan att själv vara "drabbad".

I fallet DS innebär den vanligaste translokationen att någon av föräldrarna har en kromosom 21 som sitter fast på en kromosom 14. Den föräldern har då inte själv DS. En kromosom 21 är "fri", en sitter fast på en nr 14, dvs summan är normala två kromosomer 21 = icke DS.

MEN: Om denna förälder själv blir förälder finns risk att både kromosomen 21 som sitter ihop med nr 14 plus en fri kromosom 21 följer med vid celldelningen, vilket innebär att barnet får både en kromosom 21 med nr 14 plus den fria från föräldern med translokation. 

Jag har läst någonstans att risken då att få ett barn med DS eller andra skador kan vara ca 15 %. 

Blodprov tas på mig och sambon för att se om vi har balanserade translokationer.

Annars ska det vara mycket liten risk att det händer igen. Det sägs att det annars bara är slumpen som avgör om barnet har kromosomfel. Själv tror jag att det till viss del är slump och till viss del beror på saker som forskarna ännu inte känner till. Exempelvis finns det undersökningar som bekräftat att större andel av mödrar till barn med DS har dålig folsyrametabolism än andra mödrar. Fler mödrar som fått barn med DS får även barn med ryggmärgsbråck. Så det kan vara så att det är lättare att få barn med DS om man har låg folsyranivå pga dålig folsyrametabolism, men det är inte helt fastslaget.

Nu blev det en lång utläggning om något som kanske inte så många här är intressade av, sorry Cool

Lycka till nu vid ÄL Essalady! Förresten, om det inte är helt regelbundet, är du säker på att du inte är gravid då?

Millan 
    Åhh superintressant, men krångligt! Tror nog mycket som du att det finns mycket som läkarna inte vet =(  ännu!  Fick du reda på KUB att risken var stor för DS och gick vidare med fostervatten prov? Var det er första graviditet?   Hoppas på bra svar på blodprovet!

MD77- håller tummarna för att det är riktiga gravidkänningar!

Oj klockan rusar  hoppas ni andra kämpar på nu är det dags att hoppa i säng!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    ifyouweremine skrev 2010-10-25 00:07:26 följande:
    Hmm brukar ni få en liten, liten blödning i samband med ägglossning? Det är tydligen vanligt, läste jag. Det är en blödning som uppstår när ägget släpps (det är dock vanligt att man inte märker av blodet varje månad). Och jag fick ju en liten strimma blod på pappret igår kväll som sagt. Men betyder det i så fall att ägget släppte redan igår? Det var ju först idag som äl-testet var positivt. Igår var det ju bara nästan lika starkt.. och som jag förstått det så sker ägglossningen inom 24-48 timmar efter att äl-testet visat positivt. Gud så förvirrande detta är.. och egentligen kvittar det ju, för vi sexade både igår och idag, men känns bara som det vore gött att veta.
    Någon blödning brukar jag inte få.Man tycker ju att det mest logiska skulle vara att blödningen borde komma när ägget släpper. Det KAN vara så när man är lite äldre (vet inte vad man räknar in i detta?över 30?) Så kan äl testerna visa äl något sent! Värt att tänka på brudar så man INTE sexar för sent! månaden det tog sig för oss så hade vi en hel del sex precis innan jag fick utslag på ältesterna för omväxlings skull!
    Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet