Inlägg från: Mumwannabe79 |Visa alla inlägg
  • Mumwannabe79

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Irmeline skrev 2012-03-19 14:01:49 följande:
    Måste flika in en kommentar i D-vitamindebatten. Jag är ett stort D-vitaminfan. D-vitamin studeras på KI då det verkar vara fertlilitetshöjande, andra studier har visat att det raderar ut den ärftliga riskfaktorn när det gäller bröstcancer, och andra studier visar att det motverkar autism hos barn om mamman får i sig det som gravid. Jag äter D-vitamin varje dag (förutom sommaren då det inte behövs om man är i solen). Finns små burkar att köpa på apoteket.
    Och så åt jag multivitamin, järn och folsyra när jag var gravid, och så omega 3 såklart! riktig pillertrillare :)
    Omega 3 är svagt blodförtunnande, och så hjälper det ju utvecklingen av bebisens hjärna.

Jag är också en riktig pillertrillare Cool Nu har jag börjat boosta min kropp, lämnade blodprov imorse, det tar nog några dagar innan svaret kommer.
    Tabletterna med D-vitamin som säljs på apoteket är svaga, 400iE tror jag. Har läst att 2000–4000 iE dagligen rekommenderas, ännu högre dos om man har brist.

Zink och Magnesium är också viktigt för fertiliteten har jag läst, liksom järn, b12 och folsyra. 

Jag gillar inte multivitamintabletter. Vissa mineraler motverkar varandra, t.ex. järn motverkar kroppens upptag av zink, kalcium motverkar upptaget av järn. Så jag tror inte att man får i sig allt som tabletten innehåller. Försöker att ta mina olika tillskott till olika måltider på dygnet så att de inte ska motverka varann.
  • Mumwannabe79
    Kattflickan: Jag håller tummarna att hormonerna bara är lite sena. Det är ju positivt att du inte blöder iaf och skönt att de vill kolla upp med blodprov.

Grattis Finlandssvenska
  • Mumwannabe79

Beklagar Kattflickan Rynkar på näsan, hoppas ni får göra ett nytt försök innan sommaren.

EGO: Idag ringde doktorn och berättade att jag har D-vitaminbrist! Detta kan troligen förklara mina återkommande problem med magen, deppighet och ångest sa hon. Jag är så glad att hon tänkte på att kolla upp D-vitamin. Min förhoppning är förstås att jag inte bara ska må bättre snart utan även bli gravid. D-vitamin verkar vara viktigt för i princip alla funktioner i kroppen.

• Mumwannabe79
    Aruba skrev 2012-04-22 15:50:10 följande:
    En fråga till er tjejer... Jag fick positivt utslag på ägglossningstest i fredags morse, och då står det att sex inom 48 timmar ger störst chans.. Men, är ytterligare dagar efter det också fertila dagar, eller är det "försent" då?

Man kan aldrig veta säkert när ägget lossar om man inte tempar, så för säkerhets skull mys på! (om ni kan och orkar)
  • Mumwannabe79

Mens här igen.. Planerar Frosen Embryo Transfer kommande cykel.

{#emotions_dlg.flower} BIM - Vi över 30 som längtar {#emotions_dlg.flower}

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS 

April
    22 - Kristin10
    (försök 8)
    23 - Kaprifolen (ÄL ca 9 apr, försök nr 13, femte m Pergo) 
    30 - Anwen (försökt sen juli 2010, hoppas på bättre tur nu efter spolning i mars) 

Maj
    1 - MariaF79 äl 19 april (försök nr 19, mf i jan, maj och dec -11, mars -12. Barnlöshets & mf-utredning ua)
    2- Jezzi80 
    ÄL ca 18-19/4 (försök nr 17)
    3
    Aruba - (försök 9)

IVF 
    Smiley, 
    börjar 16/11. Äggplock/ återinförande v 50 (försökt i 4 ½. MF sept. 2009) 
    Mumwannabe79, (försökt sedan juli -10) Planerar FET i maj.
    Jojjo7 - USÖ Örebro. ICSI nr 1, november 2011, plus men MF dec 2011. ICSI nr 2, sprutstart 24/2 2012Sprutor: Puregon, Orgalutran och Ovitrelle. (Försökt sen nov -10) 9/3 inga befruktade ägg, beh avbryts. Paus tillsvidare. 

Gravid GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid 

2012 
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime) 
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet) 
    Annelie77: BF 15 maj 
    (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök 
    Polarlantis: BF 21 juni (försök 8, MA på nr 4) 
    Råttentottan: BF 30 juli 
    (försök nr 15,1:a efter mf)
    Marsflickan BF 1 sep (försök nr 5, MA på 2:a)
    Saftmedbulle BF 3 sep (försök nr 15, 3 mf tidigare)
    NICU BF 22 sep (försök nr 15, 2 MF tidigare)
    Tedax BF 16 nov (försök 12, MF på försök 1 och 8)
    DubbelAA: BF ca 28 nov (försök ca 19)
    Finlandssvenskan  BF 3 dec ( försök ca 19

• Mumwannabe79

Grattis Nemi76!

{#emotions_dlg.flower} BIM - Vi över 30 som längtar {#emotions_dlg.flower}

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS 

April
    22 - Kristin10
    (försök 8)
    23 - Kaprifolen (ÄL ca 9 apr, försök nr 13, femte m Pergo) 
    30 - Anwen (försökt sen juli 2010, hoppas på bättre tur nu efter spolning i mars) 

Maj
    1 - MariaF79 äl 19 april (försök nr 19, mf i jan, maj och dec -11, mars -12. Barnlöshets & mf-utredning ua)
    2- Jezzi80 
    ÄL ca 18-19/4 (försök nr 17)
    3
    Aruba - (försök 9)

IVF 
    Smiley, 
    börjar 16/11. Äggplock/ återinförande v 50 (försökt i 4 ½. MF sept. 2009) 
    Mumwannabe79, (försökt sedan juli -10) Ett misslyckat IVF-försök. Planerar FET i maj.
    Jojjo7 - USÖ Örebro. ICSI nr 1, november 2011, plus men MF dec 2011. ICSI nr 2, sprutstart 24/2 2012Sprutor: Puregon, Orgalutran och Ovitrelle. (Försökt sen nov -10) 9/3 inga befruktade ägg, beh avbryts. Paus tillsvidare. 

Gravid GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid 

2012 

MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet) 
    Annelie77: BF 15 maj 
    (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök 
    Polarlantis: BF 21 juni (försök 8, MA på nr 4) 
    Råttentottan: BF 30 juli 
    (försök nr 15,1:a efter mf)
    Marsflickan BF 1 sep (försök nr 5, MA på 2:a)
    Saftmedbulle BF 3 sep (försök nr 15, 3 mf tidigare)
    NICU BF 22 sep (försök nr 15, 2 MF tidigare)
    Tedax BF 16 nov (försök 12, MF på försök 1 och 8)
    DubbelAA: BF ca 28 nov (försök ca 19)
    Finlandssvenskan  BF 3 dec ( försök ca 19

• Mumwannabe79

Millan: Jag tyckte att det tog lång tid innan alla myndigheter fått infon om att jag bytt efternamn när jag gifte mig i somras, så det behöver du inte gå ut med direkt. På jobbet frågade jag om jag behövde förnya mitt id-kort/passerkort men det behövdes inte tyckte min chef, personnumret stämmer ju. 
    Ett tips som jag fick av en kompis är att i flera månader ha med sig pappret om namnbyte i handväskan man får av Skatteverket, ifall det skulle bli problem med att styrka din identitet. Att förnya körkortet få man brev om från Trafikverket efter ett tag. Det är bra att ha både gamla och nya körkortet i plånboken ett tag.

Om du vill kan du ju bara säga till folk att du ville byta efternamn till ett gammalt släktnamn för att du är trött på ditt vanliga svensson-namn, det betyder ju inte per automatik att du tänker gifta dig.

• Mumwannabe79

Kan också säga att vi gifte oss på en festival med bara kompisarna som var med på festivalen, våra föräldrar och syskon. Vi berättade för våra föräldrar för att vi var rädda att de skulle bli ledsna om de inte fick vara med och min man ville absolut att hans föräldrar skulle vara med när han gifte sig. Efteråt gick vi hem till en kompis som bor i staden vi gifte oss i och hon hade fixat en fin tårta i bröllopspresent. Sen åkte vi till ett hotell och åt middag bara han och jag och sov där. Alldeles lagom!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet