Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Kattflickan skrev 2011-01-01 18:58:52 följande:
    Jojjo: Jag har läst att det är zink i kombination med folsyra som är bra för mannen. http://www.niomanader.se/content.asp?id=15 Sen är det väl bra med inte för mycket alkohol.

Tänka sig att Ivanhoe slutar på samma sätt varje år! Fast jag tycker alla gör fel val. 

Polarlantis, vill inte höja dina förhoppningar för mycket, men den månad jag var helt säker på att jag inte var gravid, när jag kände minst symptom, det var då som jag var gravid. Jag tänkte att jag varit på tok för stressad för att nåt skulle kunna gro. Men jag hade fel.

Nu har vi skottat!

Millan 
    Tack för länk!

Ja visst är det konstigt att man envisas med att se samma saker om och om igen, när man vet slutet. Håller med om att det är fel val som görs. Ska vi göra en tvåa?
  • Jojjo77
    ernlia03 skrev 2011-01-01 19:32:24 följande:
    Tråden kunde ju inte få en bättre början i år! Grattis Änglabitch!

Jag är inte lika god människa som er, för jag tycker det är ganska jobbigt när någon plussar här också... Det är ju ofrånkomligt och det är ju därför vi alla är här, men det hugger ändå i hjärtat och tankarna börjar snurra kring "varför kan det inte vara jag"... När jag var gravid kunde jag helhjärtat glädjas med alla andra, men nu känner jag mest bara missunnsam. Vill verkligen inte vara det, men tankarna går ändå åt det hållet... Skäms Eller kanske inte missunnsam, det är klart jag inte önskar att jag någon annan INTE blir gravid, men jag får gärna bli det också! Obestämd

Polarlantis: Efter BIM ska man ju kunna testa när som helst på dagen, men det är ju bra att hålla sig någon timme för att få lite mer koncentrerat "testmaterial". Glad

Jag köpte zink till mannen just innan jul som jag tvingar i honom varje dag. Nu ska det bli starka simmare! Iofs behöver jag inte tvinga honom eftersom han likväl som jag gör allt för att bli gravida igen...

Seg idag trots nykter igår, kom dock inte i säng förrän vid 4-tiden och det var en pärs att köra hem i snöoväder. Ingen mens än, men är rätt säker på att den är på ingång. Större bröst, hård tapp och några blodiga flytningar. Får jag den imorgon borde jag ha haft ÄL dagen innan jag var på återkontroll till gyn och då borde vi ha sexat ganska rätt under några dagar innan och på ÄL-dagen. Skönt att inte ha missat en chans så att säga, men skulle också på något sätt varit lättare att acceptera mensen om vi inte skulle ha fått en riktig chans...

Överlag ingen bra idag, trots nytt år. Har en väldig ångest, hjärtklappning och mår allmänt dåligt. Tror det kan vara att allt kommer ifatt nu. Press och stress och förhoppningar i ca 6 månader, sedan äntligen ett efterlängtat plus vilket innebar att jag började må rätt dåligt psykiskt och sedan ett missfall just när man började tro att allt var "säkert". Lägg till en massa stress och tjafs på jobbet plus lite sjukdom på det så kanske det inte är så konstigt om det brister nån gång... Rynkar på näsan 

Får hoppas att 2011 blir ett betydligt bättre år än 2010 helt enkelt! 
    Stor styrkekram! 2011 kommer att bli bättre!!!
  • Jojjo77
    Daniela01 skrev 2011-01-02 11:21:44 följande:
    Jojjo55: Vi fick 2mf och 1ma och fick vi en remiss för utredning på Sahlgrenska. BM skickade den och det gjorde hon i samband med det sista mf. Detta var på en period av ca 1,5år. Sedan när vi var på utredningen så tog de lite tester på oss och hittade inget, och sa att vi får försöka att bli gravid igen. Ibland kan man bara ha otur.
    En god vän till mig gick då hos en gynläkare som hon sa var jättebra, så efter lite velande hit o dit, så tog jag kontakt med henne. Det visade sig då att jag var gravid och fick komma på täta kontroller och så skrev hon ut progresteron till mig. För ibland så kan man få mf för att kroppen inte tillverkar tillräckligt med progesteron i början.  Tyvärr så borde nog även denna grav. blivit ett mf, då de upptäckte i v.18 att barnet hade trisomi-13 plus massa mer problem. Det  skulle dö när som hellst i magen. Detta upptäcks någongång mellan v.14-18 på ul, om man inte gör Nubb och Kubb test tidigare v.9-12(som jag tyvärr ej gjorde).

Så för att sammanfatta en långdragen historia (förlåt) så ta kontakt med en gynläkare så snart som möjligt. En kollega på jobbet gjorde det samma dag som de bestämde sig att skaffa barn. Det finns massor av olika skolor, dvs att man skall äta progesteron efter äl- fram  till bim. Att man skall äta trombyl (blodförtunnande) för ibland kan man få mf för att det blir en "propp".  Många blir gravida 1-3 månader efter äl-spolning. Då spolas systemet rent och det blir lättare för ägget att fastna. Äl-stimulerning (som jag nu ska göra). Går du till en gynläkare så kan hon även skicka en remiss att du tar kromosom prover mm, testar så att ni inte har blodgrupper som inte funkar med varandra osv. En hel djungel det här med att bli gravid. Men jag tror det bästa är med att gå till en gynläkare är att man kan ha en plan framåt, funkar inte detta, så testar vi dethär, och funkar inte det så... Och skulle inget funka så finns det IVF till slutet, Men så långt får vi hoppas att det inte går, utan att plussen kommer dessförinnan :)
    Tack för ditt svar. Jätteintressant att läsa om er resa, även om jag förstår att det varit mer än tufft. Vad lite man vet om allt, så tack för lektionen   Håller alla tummar för att det ska gå bra för er nu!
  • Jojjo77
    Kattflickan skrev 2011-01-02 12:44:33 följande:
    Daniela: Jättejobbig historia ni har bakom er, hoppas verkligen 2011 blir året då ni får en bebis! Sa läkarna något om det finns orsaker till trisomi 13? Eller är det också bara otur? Jag vet ju hur fruktansvärt det är när man upptäcker att barnet i magen är skadat. Fast det var ju ännu värre för er, ni hade ju inte ens ett val att behålla barnet *kram*

Jättesynd Polarlantis att det inte blev ett plus, hoppas då att mensen kommer igång istället. Jag slutade med p-piller för typ 7 år sen då jag inte mådde bra av dem så därför har jag inte haft problem med mens som ska komma igång.

Ja Jojjo, jag tycker vi gör en  Ivanhoe 2 där Rebecca får både snyggingen Brian Guilbert och Ivanhoe Lady Rowena får väl sitta i nåt torn och locka sitt guldhår tillsammans med Athelstone som har gått upp 30 kg i vikt!

EGO: Jag har för en gångs skull lite flytningar inför ÄL som borde inträffa imorgon eller tisdag, såg idag att flytningarna var lite blodblandade, hjälp, det har aldrig hänt förr? Ceke, när du får dina spottings, är det då efter ÄL?  

Millan- som måste ut och skotta taket, hör ni inget från mig igen så är det för  jag ramlat ner
    Haha, skitbra att du har storyn klar Kanske tjejerna här i tråden kan stå för roll-listan

Näe, ramla ner från taket låter ju dumt tycker jag

Kul att du märker av flytningar, jag märker nada.. Märkligt med blodblandat om du inte brukar ha det... hoppas ngn har svar på det, jag har tyvärr ingen aning.

Har sagt det förr, men säger det igen, tack för att ni alla är så bra! Jag har fått så många bra svar på frågor i den här tråden, sånt som jag inte ens vågra dryfta inför andra. Ni är bäst!!!
  • Jojjo77
    Astrogirl skrev 2011-01-02 13:00:52 följande:
    Jag blev gravid direkt efter äggledarspolningen som jag gjorde i början av december (2010). Vet inte om det berodde på spolningen eller något annat. Jag är glad oavsett vad det var som gjorde att vi till slut fick vårt plus.

Tror ÄL stimuleringen är att du får utskrivet Pergotime-tabletter. Det är hormontabletter som du ska ta från dag 5 i din cykel (mensens första dag = dag 1) och 5 dagar framåt som ska göra att fler ägg mognar i äggstockarna till det är dags för ÄL. Finns dock en något högre risk flerbörd (tvillingar eller fler). Jag fick Pergotime utskrivet till mig nu i samband med utredningen vi gjorde i november - december, men har inte hämtat ut dem ännu, då de inte funnits i lager. Nu när jag fick reda på att jag är gravid, så behöver jag dem inte längre. Leverantören av Pergotime har tydligen haft svårt att leverera tillräckligt, då det tydligen är svidande åtgång på dem, så varje gång det kommer in några i lager så rusar folk och hämtar ut dem så lagret töms igen.

HÅller tummarna att ni har lika tur som vi och blir gravida snabbt efter spolningen. Jag har skrivit mer om vad vi fick göra i vår utrednining tidigare i denna tråden (troligtvis någon gång efter den 15 dec) om någon är intresserad av vad vi fick genomgå för tester osv i vår utredning hos en privatklinik i Gbg.
    Du har säkert skrivit det förut, men man läser ju så mycket, hur länge hade ni försökt innan utredning?
  • Jojjo77

Ernlia - hoppas att det är ngt! Skulle, som de andra också skrivit, ringa bm eller gyn för at kolla upp så att du slipper alla hjärnspöken.

Polarlantis - jobbigt att bara gå och vänta. Jag skulle nog i ditt fall också ringa bm eller gyn, man blir ju knapp annars!

Lycka till till er båda och till alla andra!

EGO: Här startade mysveckan igår, så nu är det bara att köra på och sen vänta, vänta och vänta. Igår kväll när jag skulle somna låg jag och funderade på hur det skulle vara att få en liten och fick då världens panik! Är det verkligen det jag vill eller har det bara blivit en grej??? Helt plötsligt tyckte jag att våra liv är helt perfekta och vet inte om jag vill byta dem mot något annat. Har jag blivit helt galen eller förstår någon vad jag menar?!?!? Det kanske är jag som ska föla mina egna råd och ringa psykolog!!!

• Jojjo77
    mallanis skrev 2011-01-03 16:34:31 följande:
    Hej tråden idag har vi varit på RUL!
    Fick 2 BM en nyutbildad och så satt ytterligare en BM med. Jag träffade henne(hon som satt med)  vid mitt första missfall och hon var verkligen världens finaste mot mig då! Kändes så skönt att se henne igen under andra omständigheter =) Bebis mådde fint men är en riktig vilde ( hahha inte hade jag förväntat mig något annat iof )Svårt att få bilder och svårt att mäta Men blev "tillbaka flyttad" Enligt mina och FL ´s beräkningar BF 5-6 juni enligt BM 3 juni men nytt BF datum är nu 7 juni!!!

Är glad men verkligen helt mentalt slut, de första 10 min fattade jag inte att det var min bebis där på skärmen! Kämpa på tjejer snart trillar plussen in och bebisarna ut!!!

Pingla förstår dina känslor inför 17 åringen- Jag måste verkligen säga att jag INTE avundas henne. Tänk tjejer om vi hade fått barn när vi var 17..... (jag hade för min del nog fattat ett annat beslut! i den situationen) så annorlunda livet hade varit! Hade vi ens träffat de godingar till män vi har idag som vi försöker göra barn med?
    .... aldrig bott där jag bor och inte jobbat med det jag gör...men framför allt inte träffat min make?
    Vad härligt Njut nu av att vara gravid, det är du värd!!!
    Kaprifolen skrev 2011-01-03 19:03:08 följande:
    och så dansade the lady in red in hemma hos mig...5 dagar försent ca. Man bara undrar varför blir man oregelbunden just när man vill bli gravid?? Gillar kroppen att spela en spratt eller...
    Näe, vilket skit rent ut sagt!!! Bara att försöka att ta nya tag Hjärta

Vad skönt att höra att det inte bara är jag som får sneflipp ibland. Komiskt att vi var flera som tänkte likadant just igår Det går väl som sagt upp och ner beroende på dagsform. Får väl se det som en mognadsgrej

Pingla - förstår helt klart reaktionen. Trösta dig med att du är vuxnare och har bättre förutsättningar idag än en 17-åring, gäller kanske inte alla, men de flesta. Jag undervisar 17-åringar och jag kan säga att 99% av dem är inte redo för att ta hand om  ett barn, varken mentalt eller ekonomiskt, de kan ju knappt ta hand om sig själva snälla nån. Håller med som någon skrev, var sak har sin tid.

Med tanke på inlägget jag hade igår tror jag knappast att jag behöver skriva igen att jag skriver under på att jag tänker för mycket, tror det framgått mer än väl... hmmm. Igår sa mannen att han börjar bli rädd för hur mycket jag analyserar. Välkommen till klubben sa jag, då är vi två som börjar bli skrämda av mitt analyserande! Men, men, tack vare tråden vet jag att jag inte är ensam om det, skönt
  • Jojjo77
    Polarlantis skrev 2011-01-03 19:22:00 följande:
    Instämmer jag också! man är så fukuserad på att få till en bäbis att man knappt hinner tänka på vad det kommer förändra ens liv och när man väl tänker på det blir man ju helt nervig!! Så vi är nog alla lika snurriga här inne Glad

Ingen mens i sikte ännu för mig...blir GALEN! Har köpt ett CB digital nu som jag ska ta till helgen om inget hänt tills dess...måste ringa BM också och fråga...Önskar bara jag hade en bra att vända mig till! Barnborskemottagningen i min stad är värdelös, så stroppiga där, ush!
    Hoppas den håller sig borta och att du får plus nästa gång! Förstår att det är jobbigt att helt sväva i ovisshet. Finns det ingen privatklinik dit du kan vända dig och kanske få bättre bemötande?
  • Jojjo77
    Saftmedbulle skrev 2011-01-03 16:47:56 följande:
    mallanis: Vad bra att RUL-et blev lyckat!!
    EGO: Lite låg idag... Kom att tänka på att vårt RUL skulle ha varit nu på onsdag (sniff,sniff)...

Nä, barn vid 17 är inte att rekommendera, då man ju bara själv är ett barn...
    Blir din tur snart igen! Kraaam!
  • Jojjo77
    ernlia03 skrev 2011-01-03 17:17:01 följande:
    Mallanis: Vad härligt med ett livligt knyte där inne! Känns det som du vågar hoppas nu..?

Undrar hur det kommer att kännas den dagen man faktiskt får se nåt levande på UL, har ju inga positiva erfarenheter av det hittills... Antar att du förstår mig precis med din historia... Jag skulle också ha haft RUL i veckan, men förhoppningsvis får jag boka en ny tid för det. Och snart får även du göra det Saftochbulle!

Inga rosa flytningar idag än så länge, för min mentala hälsas skull hoppas jag de håller sig borta. Rosa flytningar var ju det enda tecken jag hade på MA:et också...Jag hoppas verkligen det där med "egna barn och andras ungar" stämmer för annars vet jag inte hur man nånsin kommer att orka med barn. Snacka om duracellkaniner! Skrattande
    Klart du snart får en ny tid! Kraaam till dig också!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet