Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Irmelie - grattis här också!
    Säger som Ceke - köp alkoholfria viner på systemet. Är du rädd för att någon kollar kan du hälla över det i en vanlig vinflaska med skruvkork, så gjorde jag när vi var på 30-årsfest i den första graviditeten. Vi höll på att bli påkomna - hade satt bilen en bit bort för jag kunde ju köra hem på natten (var på annan ort) och så upptäckte vi att jo, värdinnans sambo skulle flyga iväg utomlands i jobbet på natten, så han skulle gå samtidigt som vi...ojoj, fick hitta på någon nödlögn om att vi måste hämta något i bilen innan vi tar oss till lägenheten där vi sagt vi skulle sova... Men det gick!

• L Maria

Sophy80 - hon-som-inte-får-behålla-sina är också lite bitter på gravidmagar, men tyvärr kan jag bara berätta what NOT to do... Tittade in i en tråd där det var folk som ska få i november (vår första skulle kommit i oktober) och de var ju riktigt stora nu, sjukt sotis!!
    Men...som min kloke make sa när kompisar till oss blev hoppsan-gravida och pratade behålla eller inte behålla; det är ju inte så att det finns 20 barn i världen och att det nu, pga deras graviditet, bara finns 19 möjligheter kvar till oss... Jag vet - det finns inget som riktigt hjälper, man blir bara bitter helt enkelt.

• L Maria

DubbelA - jag har också kort lutealfas, 11 dagar vanligen, och jag har ju lyckats bli gravid två gånger. Dock har de ju slutat i mf, men jag tror inte det beror på längden på lutealfasen. Har läst att det är om den är kortare än 10 dagar som man kan börja fundera på det. Fördelen är ju att man inte behöver vänta så länge på BIM...

Sophy - molvärk tolkar jag som mensvärk och jag har haft det i båda graviditeterna (kan man förresten ens säga så, när de slutar så tidigt...? Nåja, vet inte vad jag annars ska kalla det...) från det att mensen skulle komma och fram tills de slutat i mf. Antar att den där molvärken i många fall fortsätter långt efter också. Det som varit skillnaden mellan mensvärk och molvärk för mig har varit att mensvärk blir mer och mer koncentrerad till mitt i magen (antar att det är där livmordern sitter) medan molvärk i samband med graviditet (och ibland vid äl) är lite mer diffus och spridd ut åt sidorna också.

Ego - här är Stockholmsveckan avklarad, fick till det igår trots att vi sov borta och hade grannar i rummet intill, där det dessutom var sjukt lyhört... Jag fick helt enkelt låta bli att komma, annars hade de förstått vad vi pysslade med, maken är duktigare på att göra det tyst... Skäms
    Idag har jag tagit första klicken progesteronkräm och första fjärdedelen barnalbyl. Har inte fått bekräftat på ff än att jag haft äl, men hade temphöjning imorse som helt och hållet stämmer in i mitt vanliga mönster, så jag räknar kallt med att äl inföll igår. Vi får se om det funkar med varannan dag för oss också - båda de andra gångerna har vi haft tre dagar i rad när det tagit sig.

• L Maria

Nemi76 - strongt, själv är man inte där och blir bitter bara jag ser en gravid kvinna...

Polarantis - skönt att den fysiska biten är över nu, det är ok att vara ledsen över något sånt här, det är ju en jättepress att gå runt och vara i det vakuum du varit!

• L Maria
    Virpan skrev 2011-06-18 00:08:59 följande:
    När du känner så här så tänk på att vi som fått missfall går lika "bebislösa" som övriga som kämpar! (och missfallet är en upplevelse jag gärna hade varit utan). Förstår ändå precis hur du tänker, jag tänkte ju som sagt på samma sätt innan! Vi får kämpa vidare båda två!
    Välkommen hit Virpan!
    Var bara tvungen att så otroligt mycket hålla med dig om ovanstående! Nu är det tio månader sedan vi började försöka och vi är fortfarande helt bebislösa, även om vi nu råkat få två mf. Tio månader...det är en evighet känns det som, inte alls vad man trodde när man började försöka och tänkte att nästa sommar är vi antingen gravida eller får en bebis - och här sitter vi, fortfarande utan att ha en bebis på gång - vad jag vet i alla fall, har några dagar kvar tills vi ska testa.
    Efter första mf var vi såklart ändå på det spåret - vi visste att vi kunde bli gravida. Det var ingen tröst vid mf nr 2.

Ego - Var på fest förra helgen och pratade då med en kille som jag aldrig träffat innan - han var där med sin tjej och tja, i vår ålder så blir det ju snack om barn ofta. De hade inte varit tillsammans jättelänge, så jag tror att barn låg något längre fram i tiden, men det märktes mycket att han tänkte på det och han var en av få sådär som man stötter på som inte blev personlig direkt och frågade om vi inte...som ju är gifta och har hus, utan pratade lite om sina kompisar - tre killar för vilka det alla tagit ett tag och inte bara varit att dra ner kallingarna. Kändes på något vis skönt att folk blir mer och mer medvetna om att det faktiskt inte bara är att beställa en unge och att man får vara försiktig med vad man säger till folk. I mitt huvud dunkade det ju bara 10 månader, 10 månader...
  • L Maria

Åh Irmelie, håller verkligen tummarna för att det inte är någon fara!
    Har du tagit något test idag...? Jag såg både på test och på tempen när det var kört, bara en av sakerna kan ju ha sina andra förklaringar!

• L Maria

Irmelie - hur har det gått idag? Håller tummarna för att den gått upp igen...
    Jag gjorde test samma dag som tempen dippat - men min dippade rejält, från 37,0 till 36,5, och testet visade svagare än det gjort tre dagar tidigare, detta var på dag 20.
    Stämmer att jag fått båda mina på samma dag - 5+0. Jag har börjat med barnalbyl nu och äter en fjärdedels tablett varje dag, det är inga problem att dela. Sen har jag också börjat med progetsteronkräm varje dag, har tagit både tablett och progesteron sedan dagen efter äl.
    Nu vet jag inte om det tagit sig den här gången, så vi får se om det hjälper eller ej - jag kommer att köra på med det nästa månad också ifall det skiter sig den här.
    Stor kram till dig Irmelie, verkligen ingen lätt situation du har. Ett djupt andetag, prata med maken, ring mamma och gråt en skvätt... {#emotions_dlg.flower}

Millan - tack för pepp! Nu inbillar jag mig att det inte tagit sig den här gången - de ömma brösten är med största sannolikhet en bieffekt från progesteronet, så ja...vi kommer att vara uppe på 11 månader och jag vill bara vara förbi v 12 så att man kan berätta... Man är ju dum också och räknar - om det tagit sig nu så skulle jag gå in i v 12 samma vecka som jag börjar jobba efter semestern, vilket skulle innebär att de hemliga veckorna inföll under semestern - skönt, speciellt om man mår dålig och så. Och så blir man bara förbannad på sig själv - varför ska man planera så innan man ens fått ett plus?!

• L Maria

Sophy - inte vagitorier, kräm, så jag tror det är...40 mg eller något sånt jag tar och smetar på på morgnarna. Antar att det är krämen, för jag har tjuvtestat och det har varit negativt hittills. Förra gången fick jag ju plus redan på äl +8 och idag är jag på äl+9 och fick minus, så...

Kaprifolen - jag har fått mf i v 5+0 två gånger och det är svårt att säga om blödningarna varit annorlunda - när jag har mens använder jag alltid tampong och det har jag inte gjort när jag fått mf:en. Svårt att säga då om de varit annorlunda - men jag tror att det är mer blod, lite klumpar och så skiljer det sig i slutet - (ursäkta detaljer...) mensen för min del är mer färskt blod hela tiden, som kommer i mindre och mindre mängd. Vid båda missfallen har jag blött färskt blod i några dagar och sedan har det blivit brunt och så har det varat i någon dag längre än mens.

Som sagt - jag har redan testat negativt på äl+9, så jag har inte så stora förhoppningar, men jag får väl vänta någon dag till och köra på med krämen innan jag slutar med den och får mens. Om inte mensen bestämmer sig för att komma trots krämen, får se i dagarna. Jag har ömma bröst, men tolkar det som en bieffekt av krämen.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet