Kattflickan skrev 2011-03-08 18:11:36 följande:
Ceke: Du föredrog ÄL-testerna från billiga tester framför testlagret, minns inte varför? Det börjar bli dax för mig att beställa nya snart och jag har använt testlagrets och är hyfsat nöjd, men vissa månader har jag inte fått ett superstarkt streck? Men förra gången hade jag uppenbarligen ÄL ändå.
Irmelie: Märkligt om inte tempkurvan, äl-testerna och symptomen stämmer ihop??? Har ingen vettig förklaring.
Millan
Apropå ÄL-test så har jag testat billiga testers och testlagrets och helt klart är billiga testers känsligare än testlagrets.
Om man har svårt att slå i taket på stegringarna, att få utslag som är tillräckligt starka borde man då föredra billiga testers. För mig som får starka utslag i stort sett hela cykeln pga pco så är testlagrets bättre då jag kan se skillnad på neg och pos. Billiga testers är i princip lika starka på båda strecken månaden runt, så det är lite svårt.
Tempen låg idag igen. Eftersom det gått 5 dagar sen jag hade en blåsa på 16mm och jag fick pos utslag på stickan lör-sön morgon, som var neg igen sön kväll så borde äL ha varit om det kommit. Jag tror helt enkelt inte att jag ägglossar alls. Det är vanligt med äggblåstillväxt och stegring på stickan utan att ägget verkligen släpper när man har PCO. Det är därför man får cystor på äggstockarna, det är återbildade äggblåsor.
Bra att jag tempade en hel cykel denna gång (la ner vid pos på ÄL-stickan förra gången) så jag kan se att jag inte har ett temperaturskifte, dvs inte ägglossar. Ännu bättre att jag fått ÄL-medicin. Då mäter de progesteron och ser att äggen verkligen släppt. Annars kan man få en spruta som gör att de lossar ordentligt efter att de växt till sig av den första medicinen.
Tur att jag tagit tag i det nu och inte väntat längre. Om äggen inte ens lossar så är det def omöjligt att bli gravid!
Jojjo: du upptäcker inte PCO på cellprov. Cellprovet är i livmoderhalsen och cystorna är på äggstockarna.
För att konstatera PCO behövs blodprov för att mäta hormonnivåer samt ultraljud för att se "pärlbanden" på äggstockarna. Fråga gyn om du vill kolla dig.