• Anwen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Grattis Lilysweet! :)

• Anwen

Satt också precis och deppade över 2011! Har varit så mycket negativt, med negativa besked (bl.a. cancer), dödsfall, avlivningar (på tal om husdjur), stress, fortsatt barnlöshet etc. Det får inte bli ett sånt år till, nu får 2012 komma och väga upp allt elände med en massa positivt!

• Anwen

Ringde gyn igår, fick en telefontid i början på februari... får se då om vi får göra mer tester. Jag vill nog att de kollar hormonnivåerna iaf, har misstänkt en obalans i flera år, men vet inte hur pass det kan påverka fertiliteten. Jag är fortfarande skeptisk vad gäller ÄL-sekretet även om våran gyn sade att det inte hade så stor betydelse, tror visst det kan vara ett problem för oss. Jag har sällan äggvite-varianten, och när den väl dyker upp handlar det bara om en halv dag, sen blir det torrare/klibbigare, oftast innan man ens hunnit hem från jobbet :S. Ska nog prova med PreSeed lite mer seriöst. Funderar även på jättenattljusolja eller FertileCM-tabletter som går att beställa från t.ex. UK.
    Sen hade jag ju lite lågt D-vitamin som jag äter kosttillskott för nu, läst att även det kan påverka fertiliteten? men har ännu inte förstått hur... får leta vidare.

• Anwen
    Aruba skrev 2012-01-10 19:01:54 följande:
    Har någon av er använt fertilitetsmonitor (jäklar vilket pris,,,) Hur fungerar det - är de något att ha?
    Jag använde Persona förut, men då för att undvika graviditet... Är mindre insatt i hur ClearBlue etc. fungerar. Personan var iaf så att man kissade på en sticka som sen lästes av i monitorn typ 8 dagar per månad (16 dagar första månaden), så räknade den ut vilka dagar som var "säkra" beroende på när ägglossningen inträffar. Det var bra för mig då att se att jag trol. har ägglossning varje månad även om det i övrigt inte märks, och räkna ut lutealfas etc. Dock var stickorna dyra, så har sålt den vidare. Tycker jag lika gärna kan använda vanliga ägglossningsstickor (vilket går att hitta billigare).
    Finns väl även monitorer som kollar tempen och räknar utifrån det, men provade med en vanlig muntermometer ett tag och kom fram till att det inte passar mig att ta tempen varje morgon typ samma tid innan man ens fått av sig täcket. Orka komma ihåg det liksom! För andra kan det säkert fungera jättebra. Så för mig personligen är det inte värt pengarna, kör hellre med vanliga ÄL-tester och mymonthlycycles.com.
  • Anwen
    {#emotions_dlg.flower} BIM - Vi över 30 som längtar {#emotions_dlg.flower}

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS

December
    20 - Lilysweet
    (2:a försöket)
    31- Mtt78
    (försök nr 3, 1:a efter MA i nov)

Januari
    16 - NICU (försök sedan okt -10, MF april+oktober 2011)
    19 - Kaprifolen1979 (ÄL ca 6-7 jan, försök nr 10, andra m Pergo)
    29 - DubbelA
    äl ca 17 jan, (försök ca 17)
    30 - Kristin10
    (försök nr 5)

Februari
    4 ca - Tea Time
    (försök 12, MF på försök 1 och 8)   
    9 - Jezza80 
    ÄL ca 27/1 (försök nr 14)
    12 - Kiyona (försök 1år+, X 2009, MF 12/5, MF 20/8), ÄL typ 29/1
    14 - Clementine (ca 22:a försöket)
    15 - MariaF79 äl ca 3 feb (försök nr 16, mf i jan, maj och dec -11, utredning påbörjas jan -12)

IVF
    Smiley,
    börjar 16/11. Äggplock/ återinförande v 50 (försökt i 4 ½. MF sept. 2009)
    Prodigy79, börjar med korta metoden 17/1. (försökt sedan juli -10)

Gravid GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid

2012
    PeLeKo: BF 9 jan
    (6e försöket)
    Astrogirl: BF 28 januari 2012
    (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Zalia: 17 februari
    (9:e försöket)
    Irmelie: BF 18 feb
    (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren)
    Fröken Ellen: BF 26 februari
    (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    Marja 78: BF 16 mars
    (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april
    (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april
    (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj
    (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök
    Polarlantis: BF 19 juni
    (försök 8, MA på nr 4)
    Råttentottan: BF 30 juli
    (försök nr 15,1:a efter mf)
    Marsflickan BF 23 aug
    (försök nr 5, MA på 2:a)
    Saftochbulle  BF 25 aug
    (försök nr 15, 3 mf tidigare)
  • Anwen
    L Maria skrev 2012-01-19 20:43:17 följande:
    Ego - var och lämnade sista proverna idag, på måndag ska maken lämna sitt andra spermaprov och sedan ska vi boka tid - runt två månader får vi vänta innan det blir möte, och vid det tillfället ska vi också prata om mf-prover, det ville de inte göra nu. Jag var inne på RMC när jag ändå var i krokarna och där sitter receptionisten - gravid - och säger tyvärr, du får vänta till första mötet (dvs. och inte göra några mf-prover nu), gick där ifrån med tårarna brännande i ögonen. Skulle vidare på ett jobbmöte senare och möts av receptionisten där - gravid. Men va fan, kan folk sluta vara gravida runt mig!
    Men shit vad jobbigt med dessa gravidmagar! Fr.a. vid ett sådant tillfälle :(
  • Anwen

Stor kram till dig Pingla77! Livet är allt jobbigt ibland :S. Imorgon är en ny dag!

• Anwen

Bytte också nick (från Clementine), just in case... Inte helt säker på att jag valde rätt men men, gjort är gjort :P

{#emotions_dlg.flower} BIM - Vi över 30 som längtar {#emotions_dlg.flower}

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS

Januari
    29 - DubbelA äl ca 17 jan, (försök ca 17)
    30 - Kristin10
    (försök nr 5)

Februari
    4 ca - Tea Time
    (försök 12, MF på försök 1 och 8)
    9 - Jezza80
    ÄL ca 27/1 (försök nr 14)
    12 - Kiyona (försök 1år+, X 2009, MF 12/5, MF 20/8), ÄL typ 29/1
    14 - Anwen (ca 22:a försöket)
    15 - MariaF79 äl ca 3 feb (försök nr 16, mf i jan, maj och dec -11, utredning påbörjas jan -12)
    20 - Kaprifolen1979 (ÄL ca 6 feb, försök nr 11, tredje m Pergo)

IVF
    Smiley,
    börjar 16/11. Äggplock/ återinförande v 50 (försökt i 4 ½. MF sept. 2009)
    Mumwannabe79, började med korta metoden 18/1. (försökt sedan juli -10)

Gravid GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid

2012
    PeLeKo: BF 9 jan
    (6e försöket)
    Astrogirl: BF 28 januari 2012
    (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Zalia: 17 februari
    (9:e försöket)
    Irmelie: BF 18 feb
    (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren)
    Fröken Ellen: BF 26 februari
    (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    Marja 78: BF 16 mars
    (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april
    (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april
    (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj
    (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök
    Polarlantis: BF 19 juni
    (försök 8, MA på nr 4)
    Råttentottan: BF 30 juli
    (försök nr 15,1:a efter mf)
    Marsflickan BF 23 aug
    (försök nr 5, MA på 2:a)
    Saftochbulle BF 25 aug
    (försök nr 15, 3 mf tidigare)
    NICU BF 22 sep (försök nr 15, 2 MF tidigare)

• Anwen

Blir mer och mer irriterad över hur lite de gjorde vid våran utredning när jag läser alla andras berättelser. På mig gjorde de VUL och blodprov (sköldkörteln) och sambon fick lämna spermaprov. Inget mer! Inga fel hittades utifrån detta, fick beskedet att vi borde ha goda chanser att lyckas inom ytterligare ett år och om inte köra med IVF till hösten. Ingen kontraströntgen/spolning, inga blodprover för att kolla hormonnivåer under cykelns gång etc, och inget snack om pergo eller insemination. Hon sade också att bristen på ÄL-flytningar inte hade någon betydelse, men det vet jag inte om jag törs lita på :P. Tur jag har telefontid i februari...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet