Inlägg från: Saftmedbulle |Visa alla inlägg
  • Saftmedbulle

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ceke skrev 2011-05-13 08:05:13 följande:
    Saftis: Har läst någonstans att det är standard om modern är RH negativ, då det är större sannolikhet att fostret är RH positiv än negativ... Och har du tagit injektionen en gång så behöver du inte göra det fler gånger, så kanske inte så dumt att ta den i vilket fall som helst. Tror jag läste det i "vänta barn"-boken vi fick från bm på inskrivningssamtalet.
    Hmm... ja, just det... den boken har jag någonstans. Ska fråga maken var han har städat undan den och läsa på lite. Tack för tipset!
  • Saftmedbulle
    PeLeKo skrev 2011-05-13 09:22:59 följande:
    Kopierade bara en lista och lade till mig själv....läste sen om dig Kiyona...SÅ ledsen för din skull! Sänder dig styrka och hopp! Kramar
    Jag med! Peppkramar i massor!

Och grattis till plusset, PeLeKo!
  • Saftmedbulle
    Irmeline skrev 2011-05-13 10:34:32 följande:
    Grattis PeLeKO!
    Smugplussare där!! :)

Själv så kom tanten idag, fredagen den 13:e, en dag försenad.
    Men man kan tydligen får förlängd lutealfas med pergo så..

Apropå rh negativ så är det inte en blodgrupp utan komplenment till blodgrupp. Så här ligger det till:

Om man inte har något alls i blodet är man 0negativ (jag är det) oh då kan man ge blod till alla andra, men bra få sitt eget blod. Om man har proteinet A i blodet blir man blodgrupp A, om man har proteinet B, blir man B, om man har både A och B blir man AB och så kan man även ha P, och andra mer ovanliga blodgrupper. De vanliga är dock 0, A, B och AB, där 0 säger att man saknar extra proteiner. Sen finns det något som kallas rhesusfaktor. Det upptäktes först hos rhesusapor, det är därför. Vissa människor har den (de är positiva) andra har den inte (negativa).
    Så man har en blodgrupp och är dessutom Rh+ eller Rh-.

Om mamman är negativ får hon alltid en spruta i samband med förlossning för att hon inte ska bilda antikroppar mot rhesusfaktorn. Dessa eventuella antikroppar blir först relevanta vid nästa graviditet, så de kan attackera barnet. Förr i tiden var det därför svårt för negativa mödrar att föda fler än ett barn, om deras barn inte blev negativt såklart.

Jag gjorde en abort när jag var 21, och fick en spruta. De kollade varken fadern eller barnet, de litar inte på att den man säger är far verkligen är det, om han är negativ tex så blir ju barnet det med, men de utgår från att man kan ha varit otrogen och det är en annan pappa som är möjlig. T.ex. frågade syrran efter förlossning om det var ok med sex snart igen varpå den luttrade BM svarade, det är ok, så länge det är med din man som du är van vid (underförstått att hon inte fick ha sex med någon ny, det innebar infektionsrisk). De dömer ingen, alla får samma skeptiska bemötande :)
    Jag fick ingen spruta nu i mitt senaste mf, vilket jag var lite orolig för, men de lugnade mig och sa att vi inte ännu bytt blod. Men min abort var ju vid samma tidpunkt, så jag förstår inte logiken..
    Ha, ha... Du är en riktig levande uppslagsbok, Irmelie! Intressant med vissa krassa, skeptiska uttalanden från folk inom vården, men jag är inte förvånad. Det är så man häpnar ibland.
  • Saftmedbulle
    Jojjo77 skrev 2011-05-13 14:33:50 följande:
    Grattis PeLeKo

Jag och mannen har inte varit tillsammans så länge, snart 2,5 år, men gifta i 1 år. Är det rätt så är det Sen blev det ju tydligen åt h...vete fel när det gällde att vi skulle fortplanta oss, men, man kan ju inte få allt. Jag har i alla fall en helt underbar man och det kommer jag alltid att ha, oavsett om vi får barn eller inte, och det är ju inte illa det

Nu ska jag till systemet och köpa härligt rosévin för att fira in helgen Skål 

Kram, skål och trevlig helg alla ni underbara Hjärta
    Precis så är det för oss oxå. Varit tillsammans i tre år, gifta i ett... och ja, det verkar vara komplicerat på fortplantningsfronten (jag är ju dessutom 40 bast! Ja, ja... ska sluta tjata om det) . Min man är oxå världens gulligaste :)

EGO: Har varit i kontakt med både barnmorska och gynakuten idag (blodcentralen fick jag inte tag på) och ja... det verkar ju onekligen som om jag är RhD negativ, vilket kommer att medföra komplikationer vid kommande graviditet. Vad som i så fall är positivt (och nu menar jag inte i blodgruppssammanhang ;) är att man har rätt till tätare kontroller, eftersom det finns risk för komplikationer under graviditeten (så man är mer påpassad lixom).
    Kändes rätt tungt ändå (har suttit hemma och gråtit idag efter att jag kom hem från gynakuten) är att jag ju hoppats att jag ändå var positiv (i blodbemärkelse).
    Pratade med morsan... och hon sa att läkarna sagt att hon fått spruta för att "ni är olika" och hon har alltid tagit för givet att det var hon och jag som hade olika rhesusfaktor, men som hon sa "NI" kan ju ha varit hon och farsan, likaväl (inför kommande graviditet). Redan på den tiden var det svårt att få relevant info förklarat för sig...
  • Saftmedbulle
    L Maria skrev 2011-05-13 19:30:48 följande:
    Jag är gravid igen! PlusHjärta
    Jag är jätteglad och jag är livrädd...
    Grattis, grattis! Bra jobbat! Det kommer att gå bra den här gången! Pepp! Och grattis. Och pepp!
  • Saftmedbulle
    Sophy80 skrev 2011-05-13 19:35:50 följande:
    Nu var det min tur att gråta. Igen. Makens simmare mår sämre än någonsin. Jag var just och hämtade ut resultatet.
    Plötsligt är det bara 40% som simmar rakt, ner från 60%. Färre "typiska" (normala, antar jag) simmare än tidigare. Och, framför allt, de dör jättesnabbt. Knappt några levande alls efter 9 timmar. Förra gången var iaf 5% rörliga efter 24 timmar och då tyckte min gyn att resultatet var ok, om än inte bra.

Faen. När kommer vi någonsin att få till det? Tar 72 dagar att få simmarna på bättre humör och jag räknar ju med att skaffa nytt, fast jobb och flytta upp till Stockholm om tre månader. Hur ska vi göra sen? Vänta ett halvår på att få tid hos en svensk fertilitetsklinik och sen försöka pussla med Ryan-flyg fram och tillbaka?

Får väl kolla med min gyn om vi inte åtminstone kan pröva en cykel med en partner-insemination. Suck.
    Aj, aj... Det var tråkiga nyheter. Hoppas ändå att ni kan "få till det" på något sätt. Är nog en bra idé att kolla upp alternativa metoder.
  • Saftmedbulle
    Kattflickan skrev 2011-05-13 19:58:16 följande:
    katt, naturvetare och definitivt kontrollfreak! Shit va lika vi är!

Grattis Maria!!!!! Klart det ska gå bra den här gången! 

Jojjo och Saftis: Härligt när man direkt känner att man träffat rätt karl här i livet!  Min sambo är också fantastisk, är så glad över honom. 

Saftis: Bra att du iallafall nu fått infon om att du är Rh-negativ! Gråt inte över det, det borde väl inte vara någon fara nu när du vet om det.

Jag kan som tidigas få utslag på ÄL-stickan på söndag, dvs. äl på måndag. Vad tror ni, är det nån fara för fertiliteten om jag och sambon tar varsitt glas vin idag, korkar flaskan och så får sambon dricka upp resten när ÄL har varit? 

Millan 
    Tror det är ok med vinet. Vi har också ÄL i dagarna, men ska dricka lite vin ikväll. Om man tar det lugnt med det, typ bara något glas tror jag att det funkar. Ingen bra idé att hinka i sig en massa dock...
  • Saftmedbulle
    L Maria skrev 2011-05-14 11:52:28 följande:
    Saftis - tack! Jag hoppas att det tar sig för dig den här månaden också - vi var ju i närheten av varandra vid våra förra, så det hade varit kul att följas åt i den här också. Och då kommer det inte att sluta i mf för någon av oss! *bestämmer*
    Just! Undrade just om du glömt att vi skulle följas åt... Men! Bra att du satt ribban för oss - vi ska göra vad vi kan för att plussa den här månaden. Håll tumme! Bra bestämt, för övrigt ;)
  • Saftmedbulle
    Jojjo77 skrev 2011-05-14 15:22:02 följande:
    Jag ringde landstingets fertilitetsenhet och 2 månader efter vårt samtal så var vi på första läkarbesöket. Så för oss gick det fort för att inte vara en privatklinik.
    Landstingets fertilitetsenhet? Visste inte ens att det fanns sådana (men jag är nog ändå för gammal för att kontakta dem...)...
  • Saftmedbulle
    Tant G skrev 2011-05-15 09:47:22 följande:
    Hej!

Jag hoppar gärna in här...

Är 36 år och startade verkstaden på allvar för drygt ett halvår sedan tillsammans med min sambo. Även om vi inte försökt så länge så var det oroliga månader, för när jag började bevaka min menscykel så upptäckte jag att den blivit både kortare och oregelbunden (20-26 dagar). Gulp! Jag som alltid klockat in på 28 dagar jämnt. Åldersnojan var ett faktum...

STOR lättnad därför när jag plussade i mitten av april. Tyvärr slutade det med MF i vecka 7 för en och en halv vecka sedan. Så nu väntar jag på kunna försöka igen. Har nästan slutat blöda men plussar fortfarande.

Lider med er som försökt länge, haft flera missfall. Trots att jag bara haft ett MF så kan jag inte låta bli att oroa mig över att det faktiskt är hormonella problem som ställer till det... och att det därför kommer gå åt skogen även nästa gång om jag lyckas bli gravid igen. Jobbigt att inte veta! Att bara vänta och se är inget roligt besked när man passerat 35...

Så nu är det jag som beställer ÄL-tester för att åtminstone öka precisionen i den delen av barnalstrandet lite. Även för att kolla hur lång min lutealfas är. Klurar på om Clearblues fertilitetsmonitor kunde vara något för mig? Den bör tydligen ändå inte användas under de första cyklerna efter missfall, så jag avvaktar nog lite.. SUck. Tålamod har aldrig varit min starkaste gren.
    Varmt välkommen! Nä, vänta och se är INTE kul, men vi har inte mycket val alltid. Känner igen åldersnojjan, själv 40 (humanist och INTE kontrollfreak, faktiskt) och har haft två missfall det senaste halvåret. Nu är ÄL på gång så nu jobbar vi vidare (VÄGRAR ge upp). Hoppas det kommer att gå bra för er och beklagar ditt missfalll nyss. Pepp!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet