Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Nemi76 skrev 2011-06-17 10:10:06 följande:

Jo, någon (tror det var Sophie80) undrade om jag inte ska göra VUL för att konstatera ÄL men nej, på Norra Älvsborgs Länssjukhus gör man tydligen inte det till en början. Minns inte allt han sa (man skulle fan antecknat när man var där för jag minns ju inte hälften av allt som sades) men jag har för mig att om det visade sig att jag inte fick utslag på ÄL-stickorna, eller om Pergon inte hjälpte så skulle man göra VUL.

Och självklart blev det sex igår! Nu hoppas vi på plus om två veckor!!! Ingen temphöjning idag dock, den kommer väl imorgon

Sexa idag också! Om du fick utslag igår, lossar det nog idag och temphöjning imorn.
    De snabbaste spermierna kan nå ägget på 30min, så det kan vara bra att ha sex direkt efter ÄL också, medan ägget lever.
    Lycka till!
  • Irmeline
    Nemi76 skrev 2011-06-17 10:15:36 följande:
    Sambons spermier låg "på gränsen" över det normala så jag vet inte...gynekologen sa var tredje dag, vi har haft varannan dag denna ggn men ska vi testa idag också tycker du?? Sambon äter smärtstillande som gör att han har svårt att "prestera" så att säga så det är inte bara att köra på hur som helst heller Han behöver lite förvarning så att säga, så att han kan strunta i att ta tabletten en tid innan...vilket gör att han får väldigt ont men det tycker han är värt det :-/
    Var tredje är bra om man har färre spermier än medel, men det viktigaste är att tajma ÄL-dagen. Om du tex vet att bästa dagen är dag 14 så ska du kanske inte ha sex dag 12 och 14, utan spara dig (ha sex dag 11 eller dag 12 och sen dag 14). Men om du redan har haft sex så spelar det ingen roll. Det blir inte sämre av påfyl ning idag så att säga. Sen om  han inte kan är en annan sak, men jag skulle försöka.
  • Irmeline

Usch, idag är en dålig dag. Tempen droppade rejält, men är fortfrande över coverline.
    Superorolig!!! Rynkar på näsan
    Förra gången stannade det 5+1, är 5+0 idag och rädd att det ska hända igen..
    Precis när hjärtat ska börja slå, något som inte funkar där verkar det som.

• Irmeline
    L Maria skrev 2011-06-18 10:55:40 följande:
    Åh Irmelie, håller verkligen tummarna för att det inte är någon fara!
    Har du tagit något test idag...? Jag såg både på test och på tempen när det var kört, bara en av sakerna kan ju ha sina andra förklaringar!
    Nej, inte testat, tänkte görsa det imorn.
     Hur snabbt minskade hCG, var det tydligt lägre på ditt test?
    Känns som om det kanske är samma sak som spökar för oss. Visst har dina mf också varit kring v5?
  • Irmeline
    L Maria skrev 2011-06-12 17:13:37 följande:
    DubbelA - jag har också kort lutealfas, 11 dagar vanligen, och jag har ju lyckats bli gravid två gånger. Dock har de ju slutat i mf, men jag tror inte det beror på längden på lutealfasen. Har läst att det är om den är kortare än 10 dagar som man kan börja fundera på det. Fördelen är ju att man inte behöver vänta så länge på BIM...

Sophy - molvärk tolkar jag som mensvärk och jag har haft det i båda graviditeterna (kan man förresten ens säga så, när de slutar så tidigt...? Nåja, vet inte vad jag annars ska kalla det...) från det att mensen skulle komma och fram tills de slutat i mf. Antar att den där molvärken i många fall fortsätter långt efter också. Det som varit skillnaden mellan mensvärk och molvärk för mig har varit att mensvärk blir mer och mer koncentrerad till mitt i magen (antar att det är där livmordern sitter) medan molvärk i samband med graviditet (och ibland vid äl) är lite mer diffus och spridd ut åt sidorna också.

Ego - här är Stockholmsveckan avklarad, fick till det igår trots att vi sov borta och hade grannar i rummet intill, där det dessutom var sjukt lyhört... Jag fick helt enkelt låta bli att komma, annars hade de förstått vad vi pysslade med, maken är duktigare på att göra det tyst... Skäms
    Idag har jag tagit första klicken progesteronkräm och första fjärdedelen barnalbyl. Har inte fått bekräftat på ff än att jag haft äl, men hade temphöjning imorse som helt och hållet stämmer in i mitt vanliga mönster, så jag räknar kallt med att äl inföll igår. Vi får se om det funkar med varannan dag för oss också - båda de andra gångerna har vi haft tre dagar i rad när det tagit sig.
    Maria, hur hög dos barnalbyl (albyl minor?) äter du? Delar du tabletterna i 4 delar?
    Funderar på att pröva det nästa gång. de utreder ju inte förrän efter 3 mf, orkar inte vänta dit..
  • Irmeline
    Kattflickan skrev 2011-06-18 11:22:52 följande:
    Irmelie: Hoppas att det bara var mätfel! Tempade du samma tid idag som förut i veckan? Kan inte det spela in? 

Jag tog ett digitalt test när jag var på 5+2 och då visade det 3+ i veckor. Ta ett digitalt test om några dagar.

Hoppas verkligen att det går bra för dig!

Millan 
    Jag tempar samma tid varje dag, ställer klockan på helgen och somnar om (om jag kan). Jag mätte 2ggr i rad då jag inte trodde på det, tyvärr samma. Annars har den gått stabilt uppåt sen ÄL, och än mer sen plus, förutom idag.
  • Irmeline
    Nemi76 skrev 2011-06-18 13:10:45 följande:

En liten fundering inför ev framtid...när man gör UL osv då man är gravid så försöker de ju fastställa vilken vecka man är i. Vi här vet ju mycket väl vilken vecka vi är i när vi blir gravid, vi har ju stenkoll på när ÄL varit osv. Räknar man då från den vecka vi faktiskt är i eller räknar man från då barnmorskan kommer fram till vid UL?!?

Ja, jag är lite nyfiken ifall detta tagit sig, vilken vecka jag isf kommer vara på när det är resdags...misstänker att jag kommer att vara i vecka 28 strax efter jag kommit hem och det är ju inte helt säkert att man får flyga efter vecka 28...och jag vet att jag går händelserna rejält i förväg här

Jag kommer ljuga denna gång och räka 14 dagar bakåt från ÄL och säga att det är min sista mens. Förra gången jag var gravid ägglossade jag på dag 24, så de räknade 10 dagar fel vilket ger onödig stress vid VUL. Eftersom de inte litar på att folk har koll på ÄL, se ber de om mensdag, eftersom de flesta märker av blodet.. :)
    Eftersom de vägrat tro på en vilket är fult, tänker jag vara ful tillbaka och ljuga. Leder ju enbart till rätt datum, så tänkte att et kvittar. De är ju så inne på sina gravidhjul och mensdagar. Otroligt trångsynt när långt ifrån alla har den 28-standarscykeln som behövs för att det ska stämma!
    Men många har kanske noll koll på när de har ÄL, hur långa deras cykler är normalt etc, så de tror att alla är så. Ogillar att bli idiotförklarad!
  • Irmeline

Deppinlägg.

Varit SJUKT stressad idag (och även de dsenaste dagarna).
    En kund ville ha ett jättejobb innan midsommar, vem på firman åkte på det om inte jag? Kan ju inte säga att jag är gravid o inte får stressa! Så jobbat sjukt fort och mycket denna vecka (och kommer göra nästa) Just nu ligger ett utkast hos kund.
    Sen så är jag superorolig för min mamma. Hon är cancersjuk och har blivit sämre.
    Hon bor i en annan stad där jag är nu, för att se efter henne. Tror inte hon orkar många månader till :(
    Sen så har jag problem med min bror.. vilket stressar.
    Och så är jag sjukt otolig för att jag är på väg att få mf.
    Går runt med en klump i magen och vill bara gråta Gråter

Så om jag inte får mf av andra orsaker lär jag ju få det av stress!

Inhandlat albyl minor idag. Ska börja med det imorn efter jag tempat. Vill inte att det ska förstöra tempen imorn så jag inte kan se vart den är på väg.  Hoppas det inte är för sent!
    Ska ta ett test imorn (sticka) och se om det är starkare ellr svagare än förra.
    Och om några dagar ska jag ta digitalt (om jag inte fått mf innan).

Rädd att det ska dö utan att jag vet det, som förra gången. Kommer inte att tro på något innan VUL. Varför är det 10 dagar dit?? Skulle tagit min sista temp idag om den varit hög, ville ha mina 18.. Nu får jag nog tempa lite till och hoppas den går upp. I så fall ska jag nog lägga ner för att slippa mer stress.

Varför är det så jobbigt att skaffa barn???!!!

• Irmeline

Tack för all support, känns lite bättre idag! Tempen gick upp 0,1 grad.

Ceke: Coverline på 36,4, legat kring 36,9 och 37,0 de senaste 5 dagarna, gått gradvis uppåt var först på 36,8 i ett antlt dagar, sen 36,9 i några dagar sen 37,0. Droppade sedan till 36,7 (från 37,0). Halvvägs till coverline så såg rätt dramatiskt ut. Idag 36,8, sä känner mig lite lugnare.

Testet var superstarkt idag, så det ser ju positivt ut, men det är inget säkert tecken vid MA heller. Ska ta digitalt på tis. Obs att teststrecket är det till vänster!!

Hoppas hoppas hoppas..

• Irmeline

Grattis fröken Ellen! :) Fantastiskt!!

Millan: Kommer gå bra på VUL, men förstår dina känslor. Tänk vad skönt när det är över :)

Samma för dig, Ceke. Även om du varit coollugn hela tiden kan det vara skönt att ha fått göra RUL och sen är det ju bara att slappna av resten av graviditetn :)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet