Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Sophy - tycker inte alls att du är påträngande, tack för bra info! Du kan ju bli fertilitetsläkare

När det gäller kromosomtestet så har de det som rutinkontroll på vårt landsting när mannen lämnar in sitt andra spermaprov, för att kunna utesluta och kunna gå vidare med ev andra prover, vad jag har förstått. Jag hoppas ju att vi ska få svar att andra lösningar, dvs medicinering av ngt slag. Men enligt läkaren jag pratade med, överläkare på vår fertilitetsenhet, så kan man inte göra något åt spermierna om de är för få och för slöa, utan då gör man i det här landstinget IVF på en gång, då han menade att andra alternativ inte brukar ge bra resultat utan bara fördröja hela processen. Han menade att vi i vår ålder inte ska behöva vänta mer än nödvändigt om något fel hittas, utan att man då kör igång med IVF. Jag fick en känsla av att han vet vad han pratar om och vårt landsting är ett vad de fem bättre i landet då det gäller fertiltetsfrågor, så jag känner mig ändå trygg i deras händer. Ska jag börja ifrågasätta om de vet vad de gör eller inte så kommer jag att bli helt kokko.

Min man har inga drag som skulle påvisa kromosomfel. Han äter bra, tränar regelbundet och äter ordentligt m protein, inga tighta byxor, inga varma bad, ingen tobak alls, väldigt sparsamt drickande o s v, han är en av de hälsosammaste jag känner, så där går inga förändraingar att göra. Han äter kosttillskott som apoteket rekommenderar för män i fertil ålder och har ätit dem i snart ett halvår.

Det som är märkligt med alla fertilitetsenheter i landet är att alla verkar göra väldigt olika när det gäller turordningen. Vi får 3 gratisförsök, andra får bara ett. Här spolar man äggledare omgående på kvinnan och andra väntar flera månader innan beslut fattas om det o s v, o s v. Orättvist kan jag tycka, att det ska skilja så mycket och om man kan ha tur eller otur och råka bo i fel/rätt kommun. Jaja, vi får se vad som händer framöver och hur vi får fortsätta vår resa...

Kia - håller tummar och tår att allt går bra

• Jojjo77
    ifyouweremine skrev 2011-05-10 09:58:19 följande:
    Ego - Har inte kommenterat så mycket på sistone, mycket jobb och dessutom så mycket annat att tänka på som inte rör bebisverkstad. Men jag har varit inne ändå och följt dialogen. Själv har jag bim på torsdag men väntar mig mens, har inga som helst känningar. Men det gör faktiskt inget just nu, är inne i en liten "svacka" med bebisverkstaden och känner att jag inte riktigt orkar bry mig så mycket. Så vi har en "blir det så blir det" attityd för närvarande. Vet inte om det är att det börjar komma massa nyheter om graviditeter på jobbet och "alla" tjatar om att det snart borde vara dags för oss också etc. För egen del skulle jag kunna tänka mig att berätta att vi försökt i 9 månader, men min make vill verkligen inte att vi säger nåt. Så jag kopplar på finfina masken och skrattar och skämtar bort kommentarerna. Och det går inte riktigt om man inte distanserar sig till problemet.

Jojjo - Å vad tråkigt att höra, det måste ha kommit som en blixt från klar himmel. Håller med ceke, vet inte vad jag ska säga som inte redan skrivits, men det kanske fanns en mening med att ni "fifflade" till er utredning i förtid. Skönt att maken verkar så lugn, hoppas han är det inombords också och inte bara försöker vara stark. Min make skulle nog bli mer knäckt än jag om han fick ett sånt besked tror jag. Men som andra har sagt så är det ju verkligen en fördel att ni fått det här beskedet, nu kan ni ju jobba utifrån de nya förutsättningarna. Det känns som det skulle vara värre att vara "oförklarligt barnlös".
    Är ju olika hur man gör, om man vill berätta eller inte. Jag känner just nu att det är väldigt skönt att vi varit öppna med vad vi går igenom, är lättare att möta folk och få förståelse för vad vi går igenom. Min jobbarkompisar som jag står nära har varit helt fantastiska idag och det har varit skönt att få prata med dem och vrida och vända på allt.

Hoppas du slipper tanten
  • Jojjo77
    SmoochiePoo skrev 2011-05-10 10:39:46 följande:
    Ska bege mig iväg till MVC nu och träffa läkaren är nervös så jag mår illa....usch...massor som far runt i skallen på mig...tänk om.... om det inte finns något där Obestämd usch usch usch....
    Hoppas allt gick bra
  • Jojjo77
    Marsflickan80 skrev 2011-05-09 22:34:12 följande:
    Jojjo: Hjärta jag kan bara försöka föreställa mig den sorg du känner just nu och det har du rätt till att göra. Det är inte konstigt att du trodde och ville att ni skulle bli gravida "naturlig väg" (vad nu detta innebär i dagens samhälle). Det är viktigt att du tar hand om dig själv nu och gör sådant som du tycker om och som är roligt, ta hand om varandra och visa kärlek och ömhet mot varandra så kommer ni att ta er igenom det här. Det finns så många olika sätt att få ett barn på och nu vet du i alla fall förutsättningarna och kan handla utifrån dessa men inte nu, sen när du har blivit starkare igen. Njut nu av sommaren och gör bara kuliga saker så skall du se att allt ser ljusare ut framöver. Det gör inget om du är ledsen och tycker att livet är orättvist, du kommer så klart tänka på detta emellanåt men med tiden kommer det att kännas bättre, jag lovar. Så är det med all sorg: det kommer och går och det man har tagit sig igenom blir man starkare av. En stor kram på dig, jag känner med dig! Hjärta
    Tack tack!
  • Jojjo77
    Jezzi80 skrev 2011-05-10 15:08:36 följande:
    Usch... nä va jobbigt.. men massa kramar till dig o såklart till mannen din med.
    Tack
  • Jojjo77
    Smiley skrev 2011-05-10 19:51:17 följande:
    Jojjo: usch vad tråkiga nyheter om din man. Tur att ni får börja med IVF på en gång. När är det sagt att ni får börja? Det du beskriver om utredning och IVF så är det lika här där jag bor i Mellansverige. Vi påbörjar vår IVF-resa efter sommaruppehållet på vår fertilitetsmottagning.
    Ja, riktigt jobbigt faktiskt. Den min man pratade med sa att vi får börja direkt efter sommaren, det har ju sommarstängt, vilket gör att det får dröja till hösten. Mannen ska ju dit imorgon igen och han skulle be att någon där kan ringa upp oss så att vi får ställa de frågor vi har. Eller vi och vi, det är väl mest jag

Jag pratade med en kompis igår som genomgått hela den här resan, det var skönt och lugnande. Så några svar har jag fått.

Vad spännande då får vi kanske följas åt framåt hösten Vi bor också i Mellansverige.

Hur långt har ni kommit i er utredning?
  • Jojjo77
    Marsflickan80 skrev 2011-05-10 20:34:33 följande:
    Har min ÄL idag, tjoohoo! Den första längtan är över, nu väntar två plågsamma veckor med en massa graviditetssymptom, eller åtminstone påstådda graviditetssymptom. Hoppas det tog sig idag!! Måste tyvärr erkänna att både jag och maken fick prestationsångest idag nu när vi visste att jag hade ÄL. Vi hade allt emot oss: konstig i magen, värmen osv. Det kändes dessutom så stort och tankarna bara snurrade i skallen, men till slut så gick det men det kändes lite som ”tvång” snarare än kärlek (vi som inte skulle hamna där ). Vi får ta igen det en annan dag när det inte är så varmt, usch! Blev lite nedstämd av Jojjos inlägg om kromosomfel, tycker mig hitta tre av beskrivningarna på min make Gråter

Kiyona: vad fina ormisarna är, helt fantastiska färger! Var inte orolig, klart du har ett litet barn där inne! Jobbigt med molvärk och illamående men det är å andra sidan värt det, din lilla tant

Sophy: håller tummarna för ”era” simmare och att du har faktiska graviditetssymptom och inte inbillar dig bara

NiCU: Tråkigt med tanten, nästa gången gillt!

Jojjo: skönt att det känns lite bättre och tur att du har en sån trygg och stark man som kan stötta dig – guld värt! Fast nu skrämde du upp mig med den där kromosomfaktan. Min man stämmer in på flera grejer: han är längst i sin familj (hans morfar var i och för sig också lång) men inte ”extremt” lång utan ca 193cm och kanske något päronformad (eller så är det hans kärlekshandtag som gör det) fast med rätt smala ben och kanske något tjuraktiga tänder (eller... hur ser såna ut förresten?)

Essalady: du tar semester ifrån babyverkstan kan man säga usch, för alla som skall lägga sig i ens liv. Varför skall folk hålla på och kommentera överhuvudtaget för? Så okänsligt och onödigt! Blir så arg på sånt! Skrikandes

Kia: nu när ni får extra mycket hjälp hoppas jag att ni får ert midsommar plus. Håller tummarna stenhårt

Jezza: skönt att vi förstår varandra och jag håller med dig om att man ska ha den vikten som man mår bäst av och BMI kan vara ett bra verktyg för att mäta. Jag har funderat på en sak för min egen del… när jag var som smalast (172cm, 58kg) tyckte jag som minst om mig själv (gymnasietiden) . Nu är jag inte som tjockast men hade med fördel kunnat gå ner några kilo, nu trivs jag ändå med mig själv och det är så underbart! Jag tror att det har med ålder och mognad att göra

Skette: jag hoppas med dig för din skull

Jag tycker inte att du ska oroa dig för ngt kromosomfel!!! Det är ovanligt. Hoppas att det tagit sig för er!
  • Jojjo77
    DubbelAA skrev 2011-05-10 20:53:35 följande:
    Jag förstår verkligen att du tycker det känns skönt att du "ljög" o det gjorde du ju helt rätt i. Vi ska träffa bm för första gången i morgon o ta lite blodprov o så o nu känner jag verkligen att det är bra att jag ringde innan vi försökt i ett år. Så jag har ju oxå "ljugit" om man vill uttrycka det så. Jag tycker att vi försökt längre eftersom vi inte skyddat oss vid sex men jag har kollat ÄL o försökt pricka rätt i 8 månader. Hoppas iallafall att du mår bättre nu än igår gumman!!! Kramar
    Ljuga är inte allttid dåligt Vad skönt att ni är inne i rullarna, hoppas allt går bra. Även om vi fick ett jobbigt besked så är jag glad att vi vet. Herregud, annars skulle ju vi kunna sexa i år efter år utan att ngt händer. Vi har ju försökt i 7 månader, så vi är ganska lika i tidslängd.

Tack, mår bättre, har lagt sig lite, men tänker jag för mycket på det så har jag nära till gråt så försöker att låta bli att grubbla för mycket, tjänar ju ingenting till...

Håller alla tummar för att allt går bra för er! Kram
  • Jojjo77
    Polarlantis skrev 2011-05-11 07:47:01 följande:

En liten rapport från mig...får läsa ikapp allt ni skrivit senare!

Nu har jag fått ytterligare en cytotecbehandling igår och INGET hände...men vid UL på em så konstaterade dom iaf att de tinte finns något foster kvar i kroppen, så skönt"! Så nu ska bara resterna ut och kroppen komma igång så man kan komma in på ÄL listan igen Glad. Känns som flera evigheter sedan vi fick bekedet---inte två veckor som det faktiskt är! Men nu känns det iaf som man kan gå frammåt! Jobbiga veckor och mycket gråt...hoppas på att bli glad nu istället!

Hoppas det går bra för er alla i tråden!

Vad skönt att allt verkar vara borta. Förstår att du inte varit på topp, men snart är du tillbaka på banan!
  • Jojjo77
    SmoochiePoo skrev 2011-05-11 18:53:10 följande:
    Nu har jag varit på GynAkuten och hon hittade ingenting i livmodern, varken utanför eller inne och sa att det fortfarande är väldigt tidigt i graviditeten men att hon åtminstone borde sett en "blåsa" med fostervatten. Så hon var väldigt osäker på vad som hänt, fick ta ett hcg test och ska ta ett till på lördag för att se om det ökar eller sjunker för att fast ställa ett mf.

Vet inte hur jag ska känna riktigt, allt är så overkligt. Hur som helst så kan man ju inte göra något åt vad som än hänt, jag är bara glad över att det inte verkar vara ett X. Så på lördag eftermiddag får jag svar på vad som hänt, jag har dock inte lika ont i tuttarna längre och känns som alla symptom försvunnit...så det är mest största sannolikhet ett tidigt missfall...

Tack för alla tankar och positiva kommentarer! Tur att man har er här på FL! Hjärta
    Men usch vad hemskt! Ryser när jag läser! Stor kram!!! Hjärta

Skette - fy vad tråkigt med tanten. Kram!

Nu är det väl på tiden att alla negativa trender vänder här i tråden!!! Alldeles för många tunga besked om både det ena och det andra tycker jag. Pepp till tråden!

EGO: Har fått mens 3 dagar för tidigt! Okej att den kan vara en dag tidig men 3? Inte nog med att mannens simmare är klena, ska min mensf...n börja strula också!!!??? Det fixar jag inte. Blä, vad jag är trött på ALLT det här nu. Sorry, det här inlägget hjälpte ju inte alls till att lyfta tråden, men, men... så är det.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet