Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Pingla, Emma, Essa och Sanna - det är därför den här tråden är så bra - ni är inte ensamma om att försöka på nytt nästa månad! *kram*

• L Maria

Essalady - jag skulle nog tippa på lördagen för din del - äl-flytningen tror jag kommer före själva äl så att säga... Men det blev ju ändå vajsing med stickorna då... Obestämd
    Det är väl bara att ligga i, helt enkelt! Solig

• L Maria

Håller med om alkoholfrågan... Den här gången har det slumpat sig så att det blev ett glas vin i torsdags (blev bjudna på middag på restaurang av min bror, som körde) och igår tog jag en öl, 33:a - hade vänner på besök och det spekuleras så himla mycket så jag kände att jag ville dementera något i det läget... Löjligt egentligen, men jag är inte den i kompiskretsen som säger nej till ett glas vin eller en öl "bara för att", så dricker inte jag börjar det pratas!
    Förra helgen var vi på 70-årskalas och då kollade min svåger och svägerska noga att jag tog vin till maten, viskade till varandra och när jag kommenterade det så sa de att de pratat om det innan vi åkte till festen...
    Imorgon ska vi på middag hos mina svärföräldrar och redan i går pratade svärmor om vinet hon beställt till middagen och sa "ja, ni får köra ner vår bil och gå hem!" (vi bor 15 min promenad från varandra). Vet i fasiken hur jag ska göra imorgon.
    Känns som man hålls gisslan...

Jag känner mig för övrigt lite småsugen på att testa, bara för att... Om man går efter 14 dagars lutealfas är jag på BIM -6, men går man efter förra cykelns längd är jag på BIM -1 och efter 28 dagars cykel på BIM -3... Men jag ska vänta till på fredag! Om hon inte dykt upp innan dess vill säga... Känner inte ett enda symptom...

• L Maria

Urk, känner att det är utbrottsvarning ikväll om det spekuleras och undras över mitt drickande eller icke drickande...
    Svärmor är en jättego person, men ibland går hon liksom lite för långt... Hon sa vid något tillfälle, innan vi gifte oss, att hon gärna ville veta när vi skulle börja försöka få barn, så att hon var förberedd och kunde finnas där om något hände. Tanken är väl snäll och så, men fan heller - det är mitt och makens beslut och det är VÅR familj det handlar om nu! Jag vill inte dela allting med dem, det här är VÅR sak...

Nåja... Pingla77 - hur ser det ut? Besök än eller det finns fortfarande chans...?

Funderade lite på det här med att testa innan BIM och att vissa tester säger att de kan påvisa hcg si och så många dagar innan beräknad mens etc. Det måste ju variera och det man kan säga säkert är att ett antal dagar efter äl kan man påvisa hcg, inte ett antal dagar innan beräknad mens. Lutealfasen varierar ju, även om den är i snitt 14 dagar, och det betyder ju att om jag tex. skulle få mens idag (vilket skulle innebära en lika lång cykel som förra gången) så är jag på äl + 9 dagar. Det finns ju inte en chans att något test skulle kunna visa positivt redan några dagar efter äl väl - säg på BIM -4 (5 dagar efter äl)? Alltså bör man väl utgå ifrån äl och säga att det är möjligt att testa redan 7 dagar efter äl tex.? Har läst lite och när man läser det finstilta så står det ibland så, men när man ser reklam för graviditetstest står det ofta typ "känsligt test, går att påvisa redan 5 dagar innan beräknad mens" etc. För personer med kort lutealfas är det ju i princip omöjligt...?

Är som sagt på äl +9, så det kanske borde gå att testa snart... Fast om jag nu har klarat mig igenom helgen så kan jag lika gärna vänta till fredag (BIM med 14 dagars lutealfas)... Har lite molvärk och är lagom rädd att hon ska komma på besök redan - i så fall har jag ju väldigt kort lutealfas, vilket jag läst inte är den bästa utgångspunkten för att bli gravid...

• L Maria

Har förresten varit alldeles ego i mina inlägg och glömt - grattis till ett positivt ul Mallanis, måste vara en stor tyngd som lyfts från axlarna nu! Så spännande att våga se framåt på riktigt!! Gravid

• L Maria

Pingla77 - hur går det för dig...?

Själv har jag inte kunnat låta bli att testa, så sjukt nyfiken Skäms och det har blivit mystiska resultat - spökstreck antagligen; smala streck, på första som bara syntes i en viss vinkel, nu idag - samma smala streck, men syntes i alla vinklar och ju mer jag stirrade på det ju mer tyckte jag det såg ut som ett brett streck, men myyyyyyycket svagt... Obestämd Maken såg det dock inte (det breda) men det smala såg även han... Är på BIM -3, så det är väl bara att avvakta till fredag...
    Har googlat och förstått att cb:s ganska ofta visar spökstreck - surt ju, ni kan tro att hjärtat började banka när jag såg det på första! På fredag ska jag testa med ett från billiga-tester, får se hur det utfaller...om inte mensen kommer innan, känner av magen lite nu!

• L Maria

Åh, men Pingla, att du kan hålla dig från att testa! Skrattande Du har väl gått typ fyra dagar över nu...? Brukar du vara oregelbunden, så den 5:e var en "eventuell BIM"...?

• L Maria

Essalady - äh, man måste ha järnvilja, förstoringsglas och strålkastare (typ) för att se de där strecken - blev inget alls när jag försökte fota! Och när jag kollade dem nu igen så syns inget alls, det lodräta strecket har helt försvunnit - inte ens jag kan se tillstymmelse till dem, så...det är väl spöken!
    Nu avvaktar jag fredag och BIM... Men det blir nog att joina er andra i tidig-julklapps-förhoppning! Tomte

• L Maria

Ernlia - hmm, ja du ger en gammal kvinna hopp här! Skämt åsido, om den antydan till mensvärk som jag känner nu trots allt inte bringar någon mens tills på fredag så finns det ju ett visst hopp...

Jag har lite bytt sida nu faktiskt, eller kanske inte, men i alla fall - vi pratade om det vid något tidigare tillfälle i tråden - om man helst testade först eller helst väntade på mens och jag var då mer inne på vänta på mens... Men å andra sidan kan man mentalt förbereda sig mer för ett test; man vet att om 2 min så vet jag...att vänta på mensen är mer osäkert och ibland känns det som att den kan dyka upp när man minst anar det och göra en besviken. Samtidigt vet jag ju också att det egentligen inte är mycket lönt att testa innan beräknad mens, det är helt slumpartat om det skulle bli något eller ej, efter BIM är det ju definitivt mer sannolikt för ett plus....which brings me to - Pingla, what's the plan?

• L Maria

Pingla - åh, nu fick jag nästan lite dåligt samvete för att jag tjatade... Det är väl inte helt ovanligt att man inte testar positivt förrän flera dagar efter BIM - ingen mens kan ju fortfarande betyda någonting...
    Kram på kvällskvisten!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet