• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Millan: Vilket stolpskott till kurator! Varför i all sin dar kunde hon inte ge er en första tid med en gång och sedan se vart samtalskontakten ledde? Herre jösses... fattar inte att hon inte greppa att ni är i stort behov av att prata NU!

Hoppas mötet hos genetrikern går bra och att han/hon kan ge er några svar och att det är en pedagogisk en som berättar vad som kommer att ske, vilka prover som kommer tas, varför och allt sånt!

• ceke

Ser att ni pratar om Viktoras och Daniels graviditet. Kan förstå en bitterhetskänsla i om man själv, som alla i den här tråden, har en superstarkt vilja och önskan om att bli gravida... men åhhh va jag gläds med dem, liksom med alla andra gravida och oss själva då!

Däremot är jag verkligen allt annat än avundsjuk på deras situation med alla medier etc. Usch va hemskt det måste va att ha pressen i hälarna hela tiden. Hon lär ju inte kunna visa en endaste icke-glad min, för då kommer pressen börja skriva om missfall etc etc. Eg har jag aldrig förstått denna eviga hysteri kring att veta vad kändisar/kungligheter har för sig utan tycker väl mer att de borde bli lämnade lite mer ifred, stackrarna!

Millan: Va bra at ni verkar ha haft en hyfsat möte med genetikern men det va ju samtidigt rätt tung info han kom med. Däremot läser jag även att det finns en rätt stor chans att ni ju faktiskt kan få ett friskt barn också. Antar dock att det tar emot att ta chansen när det är så stor risk att återigen få ett foster med ds. Det är grymt att redan från början veta att det är så stor risk att få ett sjukt barn. Hoppas verkligen att ni får det stöd ni behöver och att ni kommer att bli föräldrar inom en inte allt  för lång framtid!!

• ceke

Kiyona: Neeej, va tråkigt. Kram på dig!

Millan: Härligt att se att du blickar framåt och har en sån fin inställning till framtiden och möjligheter! Håller tummarna för att Karolinska accepterar er!  

• ceke

Jag skulle vilja ge ett tips till alla som väntar på plusset... Om ni inte redan är fysiskt aktiva och tränar rygg, mage och bäckenet, börja nu!!!! För er skull.. för jävlar va jobbigt det är med onda foglossningar, så gör vad ni kan för att förebygga att ni får det efter att plusset kommit!

Ett tips från en som idag fick kryckor för att kunna ta sig framåt i över huvud taget... Men det är ju såklart värt det för lilla grabben som vi väntar på!  

Passar samtidigt på att sprida massor av gravidbacillusker! tycker det är dags för en pluskavalkad här nu igen!! 

• ceke

DubbelA: Usch, jobbigt besked! Men ack så bra att du sökte hjälp och fick en spolning och fick veta om det och nu har möjlighet att få hjälp. Kram på dig!

Millan: Positivt att det verkar som att det kommer funka fint att få remiss till IVF pdg! 

• ceke

Kaprifolen: Jag tror inte alls att det är en ovanlig vinkel på det här med att vilja skaffa familj! Ärligt så jo visst längtade jag massor, men frågan är om det inte är/var mer efter just den där bilden av fler än två i familjen än att klockan verkligen ringt. För mig var det nog också mer ett aktivt val att det är så jag vill ha det i framtiden, tillsammans med min underbara man. På nåt sätt blev det nog även för mig liksom en plan som jag/vi bestämt oss för och som jag skulle sätta i verket och när det inte funkade på en gång så tappade jag kontrollförlusten, vilket var jobbigt då jag är van över att kunna planera saker och ha kontroll över min tillvaro. Nu när jag väl är gravid kan jag bli rätt nervös för hur sjutton det kommer bli när Vilda Ville väl tittar ut. JAG som mamma?? Öhh va? Jag har ju endast bytt 2 blöjor då jag varit tvungen (barnvakt en kort stund) i hela mitt liv och har ingen susning om hur man tar hand om bebisar och barn då jag aldrig varit intresserad av att hjälpa till, hålla i andras. Förrän nu när jag själv är gravid.

Tycker det är bra att du luftar dina tankar! De är precis lika viktiga som alla andra tankar! Och bra att prata om. Vet din man hur du funderar? Kan ni prata om det tillsammans?

Det är ju skittufft att gå och vänta på plusset. Jag tror det dels har att göra med att vi, kanske speciellt vi över 30, är så vana med att kunna planera och ha kontroll över allt. Helt plötsligt finns det inte längre någonting som heter att ha kontroll över detta. Det är liksom inte ens möjligt att försöka så till vida att det inte funkade med en gång...

Du ska absolut inte tänka att du inte blir gravid för att du inte är värd det utifrån dina tankar! När rätt ägg och spermie möts så blir du gravid! Tänk på alla som verkligen inte vill bli gravida och/eller missköter allt med alkohol/droger etc och som blir gravida trots det.... Det är ju helt klart orättvist, men jag vägrar att tro att man blir gravid/inte blir gravid utifrån olika tankar som snurrar runt i huvudet!

Asch, vet inte om jag lyckas få fram mina tankar kring detta.. men det va ett försök i a f

• ceke

Irmelie: Usch vilken jobbig tid du går igenom nu. Bra dock att du ändå försöker ta det lugnt mellan varven, men det är väl lättare sagt än gjort. Kramar om! 

Och så passar jag på att slänga gravidbaciller på er i tråden! För den ljuva musik jag fått höra idag i o med ett bm-besök då jag fick höra Vilda Villes hjrätslag, den borde ni alla få höra inom kort, tycker jag!

• ceke

Millan: Tror inte du ska oroa dig. De tog samma prov på mig när jag hade en cysta på ena äggstocken. Det är nog mest för att vara på den säkra sidan som det tas. Även jag oroade mig dock. Det hör nog till... Dock alltid jobbigt med väntan på svar som oroar en!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet