Kaprifolen: Jag tror inte alls att det är en ovanlig vinkel på det här med att vilja skaffa familj! Ärligt så jo visst längtade jag massor, men frågan är om det inte är/var mer efter just den där bilden av fler än två i familjen än att klockan verkligen ringt. För mig var det nog också mer ett aktivt val att det är så jag vill ha det i framtiden, tillsammans med min underbara man. På nåt sätt blev det nog även för mig liksom en plan som jag/vi bestämt oss för och som jag skulle sätta i verket och när det inte funkade på en gång så tappade jag kontrollförlusten, vilket var jobbigt då jag är van över att kunna planera saker och ha kontroll över min tillvaro. Nu när jag väl är gravid kan jag bli rätt nervös för hur sjutton det kommer bli när Vilda Ville väl tittar ut. JAG som mamma?? Öhh va? Jag har ju endast bytt 2 blöjor då jag varit tvungen (barnvakt en kort stund) i hela mitt liv och har ingen susning om hur man tar hand om bebisar och barn då jag aldrig varit intresserad av att hjälpa till, hålla i andras. Förrän nu när jag själv är gravid.
Tycker det är bra att du luftar dina tankar! De är precis lika viktiga som alla andra tankar! Och bra att prata om. Vet din man hur du funderar? Kan ni prata om det tillsammans?
Det är ju skittufft att gå och vänta på plusset. Jag tror det dels har att göra med att vi, kanske speciellt vi över 30, är så vana med att kunna planera och ha kontroll över allt. Helt plötsligt finns det inte längre någonting som heter att ha kontroll över detta. Det är liksom inte ens möjligt att försöka så till vida att det inte funkade med en gång...
Du ska absolut inte tänka att du inte blir gravid för att du inte är värd det utifrån dina tankar! När rätt ägg och spermie möts så blir du gravid! Tänk på alla som verkligen inte vill bli gravida och/eller missköter allt med alkohol/droger etc och som blir gravida trots det.... Det är ju helt klart orättvist, men jag vägrar att tro att man blir gravid/inte blir gravid utifrån olika tankar som snurrar runt i huvudet!
Asch, vet inte om jag lyckas få fram mina tankar kring detta.. men det va ett försök i a f