Inlägg från: Pingla35 |Visa alla inlägg
  • Pingla35

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Kram till er alla som har deppdagar! Gråter en skvätt när jag läser era inlägg för jag känner igen mig i det ni skriver. Det är helt ok att deppa och tycka att det är jobbigt.

Irmelie- jag hade själv haft jätte svårt att hålla mig vid ett sånt besked. Man är tydligen aldrig säker för sådana besked. vilket jag själv tycker är konstigt. Jag menar själv är jag sist ut bland vänner och tror att mas ska slippa höra. Men det kommer från alla möjliga oväntade håll.

Ceke-låter jätte jobbigt. Ta vara på din mors kloka ord och din magkänsla. Jag tycker du ska ta kontakt med  gyn och kolla om de inte kan ta tag i dig snarast både fysiskt och psykiskt. Här är du alltid välkommen att "gnälla" men att få lite professionell hjälp är aldrig fel. Kämpa på!

Statistiken över hur lätt/svårt det är att bli gravid i vår ålder både hjälper och stjälper. Man tröstar sig ibland med att jaha, jag följer den i alla fall och ibland blir jag bara förbannad. 

• Pingla35
    Sanna77 skrev 2011-01-05 14:49:33 följande:
    tänkte vänta till i morgonbitti så jag skulle kunna konsentrera mig på jobbet idag, insåg att jag ändå inte kunde tänka på annat så sprang på lunchen till närmaste apotek..

men shit! Förvånad
    GRATTIS! Där var det inga tveksamheter på stickan! 

Läste dina dagboksanteckningar, tack för att du delar med dig! Mycket intressant.
  • Pingla35
    ceke skrev 2011-01-05 11:53:14 följande:
    Åhh, en läkare ringde precis och hon va super att prata med! Jag hade ju gråten i halsen också vilket hon nog hörde... hur som.. Hon va inne på att sätta upp mig i kön till en titthålsoperation redan nu.. men ville konsultera en annan läkare innan hon gjorde det. Tillsammans kom de tillslut fram till att jag ska fortsätta med Proveran de tre planerade cyklerna. Om det inte blir bättre, ska jag ringa ett nr, få en telefontid med en läkare (hon jag träffade förra gången eller denna läkaren) och då skulle de med största sannolikhet sätta upp mig i kön för en titthålsoperation. Och i maj kan en fullständig fertilitetsutredning startas.

Hon sa att på ultraljudsbilden från cystan jag tidigare haft, såg det ut som att det ev kunde ha varit en chokladcysta jag hade tidigare.. men den försvann ju av sig själv, så det är svårt att säga..

Jag fick även nr till psykosociala teamet för att få en kuratorskontakt då jag inte mår någe bra i detta, vilket känns sköööönt. Känns lite småunderligt att som socionom själv gå och prata med en socionom... men vi är ju alla människor som behöver stöd ibland.

Visst är det jobbigt och det känns tufft.. men måste säga att jag fått bra bemötande och blivit tagen på allvar av läkarna. Det känns bra. Och jag är verkligen beredd på att göra vad som helst för att få dessa skitspottings att sluta och för att få barn. Vad som helst.
    Vad bra att du får lite besked! Oavsett vilket yrke du har så tror jag att man ibland behöver prata av sig. 
    Har själv regelbundet gått till en psykolog/socionom under en längre tid och mådde mycket bra av det. 
    Bara att få besked kan få en att lugna sig lite. 

Uppsara- du behöver inte ha panik. Har ni lekt lite innan så ska det inte vara någon fara. Men jag vet hur lätt det är att skriva det men funderar likadant själv när det har varit.

EGO-Hade ju ÄL härom dagen och jisses vad vi har myst. Nu är vi båda ömma.Tungan ute Så nu vilar vi i alla fall någon dag. Vilken ställning har man ju oxå funderat på om det ska påverka. Men ärligt så har det i stället varit mål att överhuvudtaget fått något levererat. Det har varit ett otroligt fokus även från sambon att verkligen ligga i kring ÄL. Men jag tror att det nog har varit lite press oxå att leverera så vid  i alla fall ett av mysstunderna var det lite krystat. 
  • Pingla35

Ernila-Så roligt! håller alla tummar jag kan!

Maria- f-n att tanten kom!!

polarlantis- Har läst om din kompis och håller me de andra i deras råd.

Har själv använt rosenrot den här månaden och får se om de ger någon effekt. Har känt av ÄL ordentligt och det visade sig på stickan oxå.
    Ska distrahera tankarna och fara på besök till syrran i Gtbg över helgen. Åker själv och ska ha riktigt skönt bara tjejer.
    Efter helgen hoppas jag på att chefen säger jag till min tjänstledigehet i apr/maj så vi kan planera resa. 

• Pingla35

Här står tiden verkligen inte stilla. Det skrivs och jag hinner inte med. Kom hem från en helg i Gtbg i syrrans sällskap. Mycket trevligt.
    tänkte läsa det jag missat under tiden jag vart borta men herre jisses vad ni skriver.
    Har kommit i gång med jobbet och det med buller och bång. personalmöte i eftermiddags där det kommer fram bland annat att chefen sagt upp sig på stående fot dagen innan, oops. Vad händer nu? Tur att vi har en tf som verkar helt ok!

EGO-här börjar det ju närma sig BIM med stormsteg. Inga symtom så långt ögat kan nå förutom ömma bröst. Har känt av tjejmagen till och från kanske mest från en sida. Nåja, jag har förlikat mig med att tanten kommer.
    Ringde kk och vet att det blir återbesök för koniseringen i mars. Samtidigt så säger personen jag pratar med att vi är under utredning av infertilitet. VA!!
    Nja, nu har det väl ändå blivit något fel.......

• Pingla35

Jag tror att det är lite olika med mina dagar. Olika många och rikliga.

Men genomsnittligt så ser det nog  

MMMSS

Behöver endast tampong och vanlig binda nattetid. Trosskydd de sista dagarna och inget på natten.

• Pingla35
    L Maria skrev 2011-01-12 21:56:50 följande:
    Satt just och skulle skriva ett inlägg här om riklig eller måttlig mens och så kommer maken hem, efter att ha träffat en av sina bästa kompisar. Han och hans sambo ska få barn i juli...
    De har just flyttat till en tvåa som de renoverat, det var inte planerat och när hon kommit underfund med att hon var gravid hade de satt sig ner och diskuterat hur de vill göra, behålla eller ej. De hade bara sett fördelarna och valde alltså att behålla.
    Kan bara säga att det var en jäkla tur att jag inte var med när de berättade - maken sa det, jag sa "aha, vad kul" och sen kom tårarna... Jag vet att det är själviskt och helt orealistiskt att tänka så - men det är så jäkla orättvist!!!! Här har vi gift oss, köpt hus, slutat med p-piller och gjort ett aktivt val - vi vill ha barn. Vi tempar, använder äl-test och prickar in äl och ändå har det ännu inte tagit sig. Dom blir av misstag (även om nu barnet kommer att vara välkommet) och diskuterar behålla eller ej innan de bestämmer sig...
    Vet inte hur jag ska känna när jag träffar dom nästa gång... Fan. Det blev en crappy dag idag...
    Usch och fy, vad jobbigt! Det ÄR svårt att glädja sig med andra som berättar när man själv ligger i som bara den och verkligen försöker. Bara råkar... Inte bara i med kniven utan de vrider runt den också. Hårt skrivet av mig kanske men så kände jag det i julas. 
    Det lägger sig, ilskan och avundsjukan. Men det blir helt enkelt precis som du skriver en crappy dag 
  • Pingla35

Maria-Ja, det blir väl styvsyster.. Vad ni är duktiga på att komma ihåg saker!
    De som verkar bli med barn fort verkar inte förstå hur man känner. Det här med frivillig barnlöshet är ju inte så vanligt i vår ålder om inte omständigheterna talar för det. Så man lär nog passa sig för hur och vad man berättar/säger den dagen man själv förhoppningsvis står där med magen i vädret.

Har inte vågat fråga min äldre kollega varför de inte fått barn även om hon uttryckt vid något tillfälle att hon inser att hon blir ensam när hon blir äldre. Vill ju inte trampa på tårna.

Jag har inte kollat mitt sekret så noga och heller inte det min sambo levererar. Jag beundrar er som har sådan koll på er själva och dessutom för anteckningar . Jag vet att jag kanske borde. 
    Har bokat in ett samtal med barnmorska i nästa vecka och förhoppningsvis kommer hon med någon mirakelkur eller liknande. Allvarligt så börjar man ju bli nojig över om det något fel på en, eftersom det uppenbarligen inte har gått enligt planerna ännu.

• Pingla35
    ifyouweremine skrev 2011-01-12 23:11:38 följande:
    En sak som är bra med att det tar ett tag förresten är att vi verkligen får vänja oss vid att hantera äckliga saker. Undersöka både sperma och slidsekret. Kissa i mugg varje dag. Kanske tempa där nere. Klämma ut sekret från livmodertappen. Osv osv.. Tänk så lätt det kommer bli för oss att ta hand om blöjor och spyor sen! Drömmer

Lavendia - Jag tycker inte att jag har läst nånstans att förkylning påverkar fertiliteten på nåt sätt, förutom kanske att man inte är sugen på att sexa loss då. Men jag vet inte säkert.

Pingla77 - Va, så konstigt! Hur gick det till? Men ni kanske ska passa på att utreda er då? ;)

Ego: Positivt på äl-stickan idag, men hade stegring både igår och i förrgår, så ÄL kan mycket väl ha varit för flera dagar sen. (Brukar ju få positivt efter ÄL.) Och jag har haft lite småvärk både igår och iförrgår också. Idag har det dock varit ganska mycket värk som känns som mensvärk, både i ryggen/svanken och i livmodern. Brukar inte känna såhär mycket av ägglossningen (och vid senaste mensen hade jag ju mer värk än vanligt också). Får hoppas det är en riktig power-ägglossning. ;)
    Visst var det ett konstigt svar men när jag pratade lite mer med barnmorskan, om vår situation dvs konisering och att jag slutat äta p-piller för ett år sedan, så Förstod hon vart felet låg. Doktorn har helt enkelt trott när vi var där för cellförändringarna och vi pratade om att vi försöker för fullt att vi var under utredning redan då.

Ska man utnyttja situationen tycker ni?? Drömmer
  • Pingla35
    Ansi30 skrev 2011-01-13 21:41:23 följande:
    EGO: heldepp och urfunktion. Blev utförsäkrad i höstas och igår fick jag veta att dem har nollat min sgi så nu står jag helt utan inkomst. Försöker hitta ork att lägga in en överklagan men man känner sig rätt liten.
    SÅ besviken och orolig för framtiden.
    Är mitt uppe i ägglossning och vet inte om jag ska våga fortsätta försöka bli gravid. vi går ju runt med sambons inkomst men ändå...en bebis innebär mkt utgifter. Sambon vill köra på...

Har ett läkarintyg från december 2010 som sätter min arbförmåga till 0 och efter avslutad arbetslivsintro på arbförmedlingen sa dom att jag inte ska vara hos dem eftersom jag är helt oförmögen att arbeta och ändå finns det ingen ekonomisk hjälp att få.

För socialbidrag måste man, enligt vad dom har sagt till mig, vara aktivt arbetssökande....ngt två instanser alltså säger att jag inte kan.
    Vet varken in eller ut

Vad trist att höra! Att vara sjuk i dagens Sverige är ingen hit. Har två föräldrar som är fast i samma skit och de är ändå snart på väg i pension och det enda staten kan göra med dem tycker man är att låta dem få sin sjukpension. Så att de kan slappna av istället för att behöva ställa sig i en arbetskassekö. Det e ju löjligt!
    Varför lyssnar man inte på läkarnas utlåtande och beslut???Demon

Jag tror på dig och skickar lite styrkekramar. Fortsätt att försök tycker jag. Det andra löser sig så småningom. Du verkar ha en man som stöttar dig och jag tycker du ska lyssna på honom.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet