Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Jojjo: blir glad över att du kommit fram till ett beslut. Jag tror det är helt rätt. Jag tycker ni ska ta ett allvarligt samtal med läkaren om ni inte ska förändra något denna gång pga dålig befruktningsgrad. Kanske byta hormonpreparat? Kanske behöver de utreda ytterligare?

Skulle ju vara jättekul om ni lyckades på egen hand nu när ni bestämt er! Hoppas inte mensen kommer!

Kram!

Millan

• Kattflickan

Dhea heter preparatet som förbättrar äggkvaliten. Vissa läkare i Sverige skriver ut det, men många inte. I USA har det använts ett tag. Det går även att beställa via nätet.

• Kattflickan

Lavinia: Fråga gärna! Jag har genomgått 2 ivf'er! Kul att ni snart är igång. Jag hoppas ni lyckas på första försöket!!! 

Saftis: Förstår att du är less på situationen! Är så jobbigt att gå och vänta på svar. Jag önskar verkligen att du ska få bli frisk och verkligen njuta av din lilla dotter. 

Bra Jojjo! Nu ska ni ha bästa förutsättningarna inför ert nästa försök! 

Millan 

• Kattflickan

Lavina: jo, mina befruktade ägg undersöktes med avseende på DS och trisomi 13 och 18. Det kallas PGD när de gör en sådan analys. De tar ut en cell när det befruktade ägget når 8 cells stadium som de analyserar.

I Sverige får man bara göra PGD om man har en genetisk sjukdom och ens landsting godkänner detta och skriver remiss. PGD utförs på Karolinska och Sahlgrenska. Man får inte göra det privat i Sverige men det får man i flera länder utomlands.

Så anledningen till att jag fick göra detta berodde på mitt genetiska fel.

Lycka till! Om man får en mola är det väl bara slumpen? Så då borde du väl inte ha ökad risk att få en till?

• Kattflickan

Ok Lavinia, jag visste inte att risken var större för mola om man haft en innan. Men du har ju 99 % chans att det ska gå bra nästa gång, det är ju bra odds.

För mig gick äggplocket smidigt bägge gångerna. Man får ju en del morfin så jag kände inte så mycket. Men det är ju inviduellt. Första gången fick jag citodon också men det var inte så bra för mig då jag opererat bort gallan. Fick jätteont högt upp i magen. Så undvik den tabletten om du har gallproblem.

• Kattflickan

Anwen:Vi fick starta vid nästa menscykel efter vårt möte. Jag har kört långa metoden. Den är generellt bättre om man är äldre och har sämre äggreserv. Annars är det inviduellt vilken som funkar bäst. Tror de flesta kör korta metoden. Vid långa metoden blir man först nedreglerad med en nässpray i minst två veckor och sen tar man sprutor i ca 12 dagar innan äggplock. Vid korta metoden tar man bara sprutorna. Grattis till giftermålet!

• Kattflickan

Å, Lavinia! Förstår hur otroligt jobbet det beskedet var! 17 äggblåsor! Då tror man ju att man åtminstone får ut 10 ägg. Vilket hormonpreparat använde ni? Vissa reagerar bättre på andra hormonpreparat. Vad säger läkaren? Har de någon teori om varför de inte blev befruktade?

Ni som redan varit igenom ett sånt helvete. Livet är verkligen inte rättvist!

Många kramar!!! 

Millan 

• Kattflickan

Lavina: gjorde ni ICSI? Dvs, injicerade de in spermien? Det kanske de kan göra nästa gång?

Ett par jag känner hade problem med att mannens spermier inte kunde penetrera ägget, så de gjorde ICSI och nu har de barn.

Själavården är inte den bästa i Sverige. Jag har ju också råkat ut för en idiot till kurator. Sen fick jag också träffa en som var bra.

Förstår att det känns hopplöst, hoppas de ändrar på något i protokollet till nästa gång.

Kram!

Millan

• Kattflickan

Bra Jojjo att ni fick tid så snabbt hos läkaren. Det brukar kunna ta lång tid att få träffa dem.

Saftis: Grattis till mammaledighet. Mår du bättre också? Skönt att M växer och mår bra!

• Kattflickan

Jojjo: Jag hade menopur och tyckte inte tillblandningen var så svår förutom att jag nojjade över att tillblandningsvätskan rann utanför där man sticker ner tillblandningssprutan i nålen. Ett trick är att verkligen sätta fast den riktigt hårt. Jag fick alltid loss den så jag kunde få dit nästa tillblandningsspruta. Du kommer förstå vad jag menar när du fått lära dig att blanda till. Det är bara att fråga om du undrar nåt! Vilken dos ska du få?

Jag tror på dig! Du har ju blivit gravid en gång tidigare! Jag hoppas menopur är lika bra för dig som det varit för mig. Kanske kan du vänta dig lite färre ägg, men ofta har de bättre kvalitet med menopur!

Sa läkaren något om det gick att göra nåt åt de tjocka äggskalen? Som jag skrev tidigare så har jag en vän med tjocka äggskal, men det gick med ICSI.

Jag håller alla tummar jag har!

Millan

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet