Inlägg från: Astrogirl |Visa alla inlägg
  • Astrogirl

Vi över 30 som längtar efter första barnet

L Maria skrev 2011-02-13 15:14:19 följande:
    Det här barnet - det är inte det man sörjer, för vi förstår ju att vid ett så tidigt mf var det ju något som inte var rätt. Det man sörjer är att inte se magen växa och ha oktober att se fram emot, barnet, familjen, som inte blev...
    Men, blandat med tårar, så ser vi framåt. Vi KAN bli med barn och nästa gång är inte den stora frågan OM utan NÄR. Vi har bestämt oss för att låta den här och nästa passera utan tempning och ältest - även om det sägs att lättast är att försöka månaden efter så har vi vår resa i april och decemberbarnstanken som gör att vi tar det lugnt. Blir det så blir det, men annars börjar vi försöka mer aktivt på resan.

Tack för att ni finns och lyssnar och tröstar! Hjärta
    Jag förstår precis hur du känner det. Man har ju inte kännt av livet i magen mer än genom de få symptom man hann att få under tiden det levde, men det jobbiga var ju att man börjat planera mammaledighet i höst och jag hann och prata med min chef om detta och hade börjat planera för det på jobbet också, så det var så många drömmar som gick i kras.

Jag var också så glad att jag var gravid samtidigt som en av mina bästa vänner och gladde mig åt att det bara skulle skilja några få månader mellan barnen. Nu ändrades ju allt och nu har man ingen aning om när man blir gravid igen. Jag hoppas verkligen inte det tar ett år till nästa gång, för då kommer jag ha svårt att ha tålamodet kvar. Vi hoppas på att statistiken stämmer, att man ofta blir gravid relativt snabbt efter ma/mf. Vi struntar i om det blir en decemberbebis. Känner att vi inte vill vänta längre då jag redan är 32 och kommer fylla 33 i år.

Stor kram! Håller tummarna för er!
  • Astrogirl

När jag fick mitt ma så blev jag tipsad om följande tråd som är till för oss som fått ma/mf och som kämpar vidare. Även om denna tråden är toppen och det finns så många underbara människor här så behöver man ibland prata av sig med folk som varit med om samma sak tidigare: 

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m53130597.html

• Astrogirl
    L Maria skrev 2011-02-13 16:10:34 följande:
    Jag har inte sagt något på jobbet, vet inte om jag kommer att berätta det för min chef kanske...
    En sak som jag såg fram emot mycket var att berätta för våra kompisar (de som jag blev så ledsen för för ett tag sedan - de hade pratat om abort och inte planerat bli gravida) - jag som tyckte det var jobbigt ändrade mig och såg fram emot att få vara föräldralediga samtidigt - det skulle bara skilja 11 veckor emellan dem...
    Vi räknade förresten nu och insåg att det skulle bli i en novemberbebis vid det här försökte och vara ganska ok till resan, så vi ger det nog en chans nu, just eftersom det ska vara lättare månaden efter.
    Håller verkligen tummarna för er också, jag blev verkligen jätteglad för er skull, som väntat så länge så det kändes otroligt orättvist att det slutade som det gjorde... Kram!!
    Tack Maria. Vi får hoppas på det bästa för oss båda och även alla andra här inne. Hoppas på många plus nu, så det blir många novemberbebisar. Glad
  • Astrogirl
    L Maria skrev 2011-02-14 12:37:30 följande:
    Frifantasi - på något vis blir det lite bearbetning för mig att dela med mig...

Ego - Idag är en tuff dag - jag hade tänkt gå till jobbet, var uppe och duschade och käkade frukost, men vid köksbordet började tårarna komma så jag kände att jag fick ge mig på det.... Idag har det gråtits mycket... Ni som varit med om detta - när slutar man gråta...?
    Kan säga att jag har en helt annan respekt för er som också gått igenom det här, det är en stor förlust med en millimeter embryo...
    Ja tårarna bara sprutade så fort jag tänkte på det under de första två dagarna. Sedan kändes det som tårarna tog slut och då kunde jag börja prata med både min älskling och med mina närmaste vänner och några nära kollegor om det hela, vilket hjälpte mig att komma över sorgen och känna att livet är nog ok ändå och att försöka se det positiva att jag faktiskt kunde bli gravid. Men innan man fick ut embryot så befann man sig bara i ett dödläge och jag kände att inget skulle gå framåt förrän man fått ut embryot, så efter helgen då jag fick tabletterna så jag blödde ut det kändes det som om man tog något steg framåt mot att kunna få börja om med bebisverkstaden igen. Nu längtar jag bara efter att jag ska få ÄL och min första riktiga mens efter ma-et så man kan börja om, för som det är nu så är det bara väntans tider utan att ha något positivt att hoppas på. Inget sexande vid ÄL eller plus på grav.testet, för vi vill vänta ut första mensen som de sa på gyn att vi skulle göra för säkerhets skull.  

Mitt råd är att låt gråten komma och släpp ut den. Sedan när du känner dig redo att prata om det, så prata med din partner och närmaste vänner och få ut all besvikelse och sorg. Vet att det är svårt att se ljuset i tunneln nu, men det kommer. Stor kram !!
  • Astrogirl
    Lavendia skrev 2011-02-14 14:25:59 följande:
    Hej Maria!

Jag fick en liten flytning, blev jätteorolig men barnmorskan lugnade mig. Skönt! Så åkte vi in till KUB-teste (v. 12) och var lite orolig men så såg jag fostret så tydligt. En liten fin rumpa, huvud, små, små armar som stack ut och jag blev så lättad. Både min man och jag grät. Så märker vi att hon som tog testet var tyst och inte sa något, då fick jag is i ådrorna. Efter en stund sa hon att hjärtat inte slog. Det går inte att beskriva den chocken, sorgen, smärtan. Jag såg ju fostret! Usch hemskt!
    -----------
    Det är tufft och man ska få sörja tycker jag. Visst ska man vara glad att naturen sköter det själv men det gör inte sorgen och smärtan mindre. Det känns ändå orättvist och för jävligt!

Vilket långt inlägg!! Försvann mig bort till den där dagen, ursäkta. Längesen jag "pratade" om den nu så var rätt skönt ändå. Sörj och ta er tid, när ni är redo så är ni. Låt känslorna komma och även om det inte kommer några så är även det OK. Stor varm kram till dig och din man
    Vilken hemsk historia, Lavendia. Kan tänka mig hur oerhört lättad man skulle varit om man såg en bebis på UL-et och hur oerhört hemskt det måste vara att i nästa stund få höra att inte hjärtat slår.

Hoppas verkligen det är er tur snart att bli gravida igen. Stor kram!! 
  • Astrogirl

Stort grattis Millan! Underbart att höra att du plussat. Håller alla tummar för er! Hoppas att går riktigt bra denna gången det är ni verkligen värda efter det tråkiga ni varit med om och så länge som ni kämpat!

• Astrogirl
    Jojjo77 skrev 2011-02-26 14:03:12 följande:
    Jag har inte märkt någon skillnad på strecket om jag druckit mycket innan eller inte, men det är jag.

Väldigt personligt: Idag när vi skulle få till lite mys på morgonkvisten, så gick det knappt att genomföra från min sida sett, så snustorr som jag var har jag nog aldrig varit och lusten kom liksom inte heller. Äter penicillin och vet att torra slemhinnor är en bieffekt av medicinen, så jag hoppas att det berodde på det. Jättejobbigt och nästan värst för mannen. Blev ett lååångt förspel och sen kirrade vi biffen allt för bebis

Ikväll ska jag ha myskväll med tjejkompisar, mat, dryck och melodifestival, tjohooo! Ha en underbar kväll alla!
    Jag har en tub glidmedel hemma för säkerhets skull, men har nu läst i några trådar att vissa glidmedel kan hindra spermierna att komma fram så jag försöker undvika att behöva använda glidmedel om man inte behöver. Har dock sett att det finns något som heter Pre-seed som är ett glidmedel som är bra för spermierna att simma i också. Finns att köpa bl.a. på www.billiga-tester.se
    http://www.billiga-tester.se/glidmedel___pre_seed-c-37.html

Kan ju vara något att inhandla. Kostar ju inte mycket heller. Då kan man ta till det när det behövs.
  • Astrogirl
    ceke skrev 2011-02-26 18:57:27 följande:
    Preeseed finns här hemma hos oss också Inte så dumt, så det kan rekommenderas!

Välkommen tillbaka Astro!
    Tack ceke. Har varit inne och läst lite emellanåt. Väntar på att kroppen ska bli normal igen efter MA. Inväntar första mens efter MA tills vi börjar med bebisverkstaden igen. Hoppas dock den kommer snart, för det är oootroligt tråkigt att bara gå och vänta på mens av alla tråkigheter också. Men det är ju det bästa tecknet på att kroppen återhämtat sig efter  MA-et så just nu är tanten oerhört välkommen om hon behagar komma snart. Sen får hon gärna hålla sig borta igen och ersättas av ett plus. Glad
    mallanis skrev 2011-02-26 19:41:27 följande:
    Japp kan också rekomendera pree seeden!!! Trevlig minsann =)
    Kanske får inhandla Pre-seeden jag med, men har haft tur och det har hittills fungerat utan extra glidhjälp. Glad

Har även en paket Pergotime hemma nu. Vet inte om jag ska testa dem direkt efter första mensen efter MA eller om vi ska vänta en månad med pillren. Får se när mensen kommer och hur det känns därefter.
  • Astrogirl
    Kattflickan skrev 2011-02-27 10:54:53 följande:
    Hej,

En dyster dag för mig. Tog ett nytt cb-digital, visar fortfarande gravid 1-2 veckor. Något måste vara fel. Jag ska ringa akut-gyn och diskutera idag. De säger väl antagligen bara att vänta. Om HCG ökar men ökar långsamt  så kan det vara utomkvedes. Känner mig helt knäckt! Det har inte blödit nåt än eller gjort riktigt ont. Men jag känner inte något hopp längre

Millan 
    Åh nej Millan. Håller alla tummar för att det inte är något fel och att HCG-t ökar snart. Styrkekramar!!
  • Astrogirl
    Jag skriver in mig tillsammans med MariaF79. Saknar att få vara med i någon lista. Kan inte vara med in BIM-listan ännu förrän jag fått  min första mens efter MA och den lyser med sin frånvaro. Hoppas den dyker upp snart så jag kan påbörja väntan på ÄL någon gång. Suck!!! Vänta är det jobbigaste. Vänta känns som om det är det enda man gör när man försöker bli gravid. Väntan på ÄL, väntar på BIM och nu efter MA så väntar jag faktiskt på att tanten ska komma. Inte ofta man vill ha mens, men nu vill jag ha mens så jag kan komma igång med bebisverkstaden igen. Tiden bara går!! Blir 33 år i höst och min plan med två barn innan 35 kan man ju glömma. Hoppas man kan få en bebis innan 35 iallafall. Det vore underbart. Nu vet jag ju iallafall att man kan bli gravid. Ska inte deppa ner mig. Vill bara att cykeln ska komma igång igen så vi kan återuppta bebisverkstaden. Kram på er allihopa som kämpar och stort grattis till er som blivit gravida för det är verkligen ett mirakel! Glad

Solig  Mars Äpple
    ? -- Irmelie  ÄL  ?? (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    3 -- Fröken Ellen. ÄL 17 feb. (10:e försöket)
    5 -- Finlandssvenskan ÄL 19 feb (4:e försöket)
    6 -- Jezza80 ÄL 21 feb (beräknat) kan varit 13 feb redan. (1:a försöket, första barnet)
    8 -- Ceke ÄL ca 21 feb (9 försöket)
    9 -- Kaprifolen1979 ÄL ~21 feb (försök nr 3)
    10 -- Frk Svår ÄL 23 feb
    12 -- Zalia ÄL ~ 28 Feb (femte försöket)
    15 -- Jojjo55 ÄL 1 mars (på det 5:e gäller det!)
    15 -- simtim ÄL ~28 feb (8:e försöket)
    16 -- Polarlantis ÄL 2 mars (fjärde försöket, första barnet)
    16 -- Essalady ÄL 2 mars (försök nr 7)
    18-- Pingla77 ÄL 4 mars (försök nr 9)
    20 -- Ansi30 ÄL 6 mars (tappat räkningen på antal försök men ca 9)
    24 - Lavendia (9.e försöket efter mf)

MariaF79:  (försök nr 6), MF v 5 på försök 5
    Astrogirl: MA v 7 (upptäcktes i v 10) på försök 10, inväntar första mens efter MA, sedan kan vi börja om.

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Fru KM: BF 23 sept, fjärde försöket
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    Saftochbulle BF 21 okt (försök nr 8) 
    Millan75 BF 27 okt (försök nr 4)
    AnnJan BF 5 nov (3:e försöket)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet