• Obsessed Feelings

Jag vill bli barnmorska! (Frågor)

Jag har nu, vid 25 års ålder, blivit helt 100 % säker på vad jag helst vill bli; barnmorska.

Hur lång utbildning är det totalt? Har för mig att jag har hört att det är 6,5 år, stämmer det?

Är det för gammalt att bli färdig barnmorska när man är över 30 år? ( )

Vad krävs av en barnmorska? Vad bör man ha för egenskaper / kunskaper som person för att klara av ett sånt yrke?

Vilken väg är enklast och snabbast att gå? (Så man hinner bli färdig innan man trillar av pinn. )

Om man nu mot all förmodan inte orkar gå så långt som att bli barnmorska. Vad krävs för att bli USK eller SSK på förlossningen?

Om det är någon utav er som jobbar som barnmorska, har ni något råd att ge mig i övrigt?

Jag har en 2-årig gymnasial omvårdnadsutbildning i ryggen, men jag antar väl att det bara blir som en bonus under utbildningen, eller?

Tackar så mycket på förhand!

• Svar på tråden Jag vill bli barnmorska! (Frågor)
  • kamomillmilla

Måste även påpeka att jag inte vet exakt utan utgår från min vännina och svarar på det hon har berättat, hon har en 3årig gymnisal omvårdnadsutbildning i grunden. 

Hur lång utbildning är det totalt? Har för mig att jag har hört att det är 6,5 år, stämmer det?
    2 möjligen 3 år för ssk, sen 1½ eller 2år för barnmorska.

Är det för gammalt att bli färdig barnmorska när man är över 30 år? (  )
    Man är väl inte äldre än vad man känner sig? Flört  

Vilken väg är enklast och snabbast att gå? (Så man hinner bli färdig innan man trillar av pinn. )
    Eftersom du redan har en omvårdnads utbildning kan du söka dig till ssk utbildning redan nu, tror inte du kommer undan snabbare än de ungefärliga 4-5 år det tar.

Om man nu mot all förmodan inte orkar gå så långt som att bli barnmorska. Vad krävs för att bli USK eller SSK på förlossningen?
    Det krävs väl bara en omvårdnads utbildning? Den utbildningen gör väl att du automatiskt blir uska och kan därmed söka jobb på bb avdelningen. De utbildningar jag kollat på inom omvårdnad själv har då lett till att jag automatiskt blir utbildad uska efter avslutad utbildning.

• Fridalusen

Tänk såhär, 30 år kommer du bli ändå...tänk vad mycket roligare om du kommer ha ditt drömjobb sen! Go for it, tycker jag! Barnmorska är nog ett av de mest givande yrken man kan ha!

Rör min snippa och du släpper lös ett vilddjur!
  • Obsessed Feelings

Tack båda för svaren!

Jag är ju inte färdigutbildad USK:a, utan hade behövt ett år till. Därför kan jag väl inte söka något jobb inom omvårdnad och räkna med att få det (typ USK på förlossningen)? Jag menar, jag har ju inte tagit studenten....

***I blame my psychopathic twin***
  • kamomillmilla
    Obsessed Feelings skrev 2010-09-03 02:57:33 följande:
    Tack båda för svaren!

Jag är ju inte färdigutbildad USK:a, utan hade behövt ett år till. Därför kan jag väl inte söka något jobb inom omvårdnad och räkna med att få det (typ USK på förlossningen)? Jag menar, jag har ju inte tagit studenten....
    Då föreslår jag att du kollar upp komvux, de har ju omvårdnads utbildningar som blir kortare om du har erfarenhet. För mig som inte har någon alls skulle det ta 1½ år innan jag är färdigutbildad. 
  • Obsessed Feelings

Fridalusen:

Jag tror också det är ett otroligt givande yrke, det är därför jag är intresserad av det!

• Obsessed Feelings
    kamomillmilla skrev 2010-09-03 02:59:24 följande:
    Då föreslår jag att du kollar upp komvux, de har ju omvårdnads utbildningar som blir kortare om du har erfarenhet. För mig som inte har någon alls skulle det ta 1½ år innan jag är färdigutbildad. 
    Åh, vad intressant det lät! Komvux hade jag redan tänkt. Men har dom alltså utbildningar som är kortare om man har lite erfarenhet? Det visste jag inte.
  • Syster C

först måste du läsa in gymnasiebetygen så du får fullständig behörighet.
    Sen söker du till ssk-utbildning vilket är 3 år.
    Efter den är färdig kan du söka till BM-utbildning, men om jag inte minns fel så ska man ha arbetat ½-1 år mellan dessa ( det får du kolla upp, för det kan vara en gammal regel) och sen är den utbildningen på 1,5 år.

Som allmän ssk tror jag du inte får något jobb på förlossningen. Kanske på BB.
    USK kan nog få på båda ställen.

Kul att du kommit på vad du vill bli! LYCKA TILL!!!!

• Obsessed Feelings
    Syster C skrev 2010-09-03 03:24:27 följande:
    först måste du läsa in gymnasiebetygen så du får fullständig behörighet.
    Sen söker du till ssk-utbildning vilket är 3 år.
    Efter den är färdig kan du söka till BM-utbildning, men om jag inte minns fel så ska man ha arbetat ½-1 år mellan dessa ( det får du kolla upp, för det kan vara en gammal regel) och sen är den utbildningen på 1,5 år.

Som allmän ssk tror jag du inte får något jobb på förlossningen. Kanske på BB.
    USK kan nog få på båda ställen.

Kul att du kommit på vad du vill bli! LYCKA TILL!!!!
    Tusen tack!

Om jag läser omvårdnadsutbildningen på Komvux, räknas det då som en fullständig behörighet till att söka in på SSK-utbildningen?

Är det mycket praktik under respektive utbildningar?

För er som har läst till SSK och / eller BM; Är det roliga ämnen man läser? Vet bara vad det är för ämnen på omvårdnadsutbildningen, så jag är rätt nyfiken på det.

Hur svårt är det att få praktik / jobb som USK, SSK och BM på ett större sjukhus i Västsverige (helst på förlossningen)?
    Kanske svårt för er att veta, men jag frågar ändå.
  • Obsessed Feelings
    Obsessed Feelings skrev 2010-09-03 07:46:48 följande:
    Om jag läser omvårdnadsutbildningen på Komvux, räknas det då som en fullständig behörighet till att söka in på SSK-utbildningen?
    Lägger till att omvårdnadsutbildningen är på 1 år.
  • kamomillmilla
    Obsessed Feelings skrev 2010-09-03 03:02:18 följande:
    Åh, vad intressant det lät! Komvux hade jag redan tänkt. Men har dom alltså utbildningar som är kortare om man har lite erfarenhet? Det visste jag inte.
    Ja de komvux jag kikat på har haft att de beror på tidigare erfarenhet hurvida lång tid det tar innan man blir klar.
    Angående om du får full behörighet till ssk utbildningen beror på hur mycket poäng du kommer sitta med i slutändan, kan ju hända att du redan läst de flesta ämnena på utbildningen komvux har och då måste du lägga till kurser för att få ett fullständigt gymnasiebetyg.

Lättast är då att du läser de lösa kurser som krävs att du ska ha betyg i för ssk som du inte redan har gjort. Orkar du så skulle du kunna ta de lösa kurserna på distans, eftersom du vill bli klar så fort som möjligt. 
Svar på tråden Jag vill bli barnmorska! (Frågor)