• Obsessed Feelings

Jag vill bli barnmorska! (Frågor)

Jag har nu, vid 25 års ålder, blivit helt 100 % säker på vad jag helst vill bli; barnmorska.

Hur lång utbildning är det totalt? Har för mig att jag har hört att det är 6,5 år, stämmer det?

Är det för gammalt att bli färdig barnmorska när man är över 30 år? ( )

Vad krävs av en barnmorska? Vad bör man ha för egenskaper / kunskaper som person för att klara av ett sånt yrke?

Vilken väg är enklast och snabbast att gå? (Så man hinner bli färdig innan man trillar av pinn. )

Om man nu mot all förmodan inte orkar gå så långt som att bli barnmorska. Vad krävs för att bli USK eller SSK på förlossningen?

Om det är någon utav er som jobbar som barnmorska, har ni något råd att ge mig i övrigt?

Jag har en 2-årig gymnasial omvårdnadsutbildning i ryggen, men jag antar väl att det bara blir som en bonus under utbildningen, eller?

Tackar så mycket på förhand!

• Svar på tråden Jag vill bli barnmorska! (Frågor)
  • AnnaVe
    Hur lång utbildning är det totalt? Har för mig att jag har hört att det är 6,5 år, stämmer det?
    Först ska man ha läst till ssk, 3 år, sedan jobbat minst ett år och sedan är det 1,5 år till BM.

Är det för gammalt att bli färdig barnmorska när man är över 30 år? ( )
    Absolut inte!

Vilken väg är enklast och snabbast att gå? (Så man hinner bli färdig innan man trillar av pinn. )
    Finns inga lättare vägar...Brukar vara väldigt svårt att komma in på BM

Om man nu mot all förmodan inte orkar gå så långt som att bli barnmorska. Vad krävs för att bli USK eller SSK på förlossningen?
    Om du ska jobba som ssk på förlossningen krävs att man har någon barnutbildning. Men jag tror inte det jobbar så mycket ssk på förlossningen utan det är usk eller BM.

Jag har en 2-årig gymnasial omvårdnadsutbildning i ryggen, men jag antar väl att det bara blir som en bonus under utbildningen, eller?
    Ja du kan inte tillgodoräkna dig nåt om du ska läsa till ssk, eftersom ssk är på högskolenivå. Men du måste ha behörigheten för att kunna söka så kolla upp om du har det med din 2-åriga gymnasieutbildning.
  • AnnaVe
    Om jag läser omvårdnadsutbildningen på Komvux, räknas det då som en fullständig behörighet till att söka in på SSK-utbildningen?
    Nej, du måste ha den vanliga gymnasiebehörigheten med som är 2500p (gymnasiepoäng)

Är det mycket praktik under respektive utbildningar?
    Ja under ssk utbildningen är det en hel del praktik. Under BM utbildningen är det en del praktik.

För er som har läst till SSK och / eller BM; Är det roliga ämnen man läser?
    Har läst till ssk, och det är jätteroliga men tuffa ämnen.

Hur svårt är det att få praktik / jobb som USK, SSK och BM på ett större sjukhus i Västsverige (helst på förlossningen)?
    Ja, det kan nog vara rejält svårt.
  • JA77

Först måste du läsa till sjuksköterska, det tar 3 år. Därefter krävs att du jobbar som SSK i minst ett år innan du är behörig att söka till BM-utbildningen. BM tar 1,5 år att bli. På både SSK- och BM-utbildningen är det praktik varje termin. Under SSK-utbildningen läser man en liten kurs om kvinnors hälsa, där brukar en eller två veckors praktik ingå. Det är många som vill vara på förlossningen, men platserna räcker inte till (BM-studenter prioriteras, därefter ambulanssjuksköterskor och läkarstudenter). Oftast får man vara på MVC eller BB. Det är högskolan som ordnar med platserna, alltså ingen praktik du kan söka själv.

På förlossningen jobbar inga allmänsjuksköterskor, däremot finns de fler av dem på gynavdelningar och BB-vård.

• AnnaVe
    JA77 skrev 2010-09-03 16:39:22 följande:
    Först måste du läsa till sjuksköterska, det tar 3 år. Därefter krävs att du jobbar som SSK i minst ett år innan du är behörig att söka till BM-utbildningen. BM tar 1,5 år att bli. På både SSK- och BM-utbildningen är det praktik varje termin. Under SSK-utbildningen läser man en liten kurs om kvinnors hälsa, där brukar en eller två veckors praktik ingå. Det är många som vill vara på förlossningen, men platserna räcker inte till (BM-studenter prioriteras, därefter ambulanssjuksköterskor och läkarstudenter). Oftast får man vara på MVC eller BB. Det är högskolan som ordnar med platserna, alltså ingen praktik du kan söka själv.

På förlossningen jobbar inga allmänsjuksköterskor, däremot finns de fler av dem på gynavdelningar och BB-vård.
    Fast kursen om kvinnors hälsa läses inte på alla universitet. Jag läste den aldrig.
  • Syster C
    AnnaVe skrev 2010-09-03 19:12:34 följande:
    Fast kursen om kvinnors hälsa läses inte på alla universitet. Jag läste den aldrig.
    nope, inte jag heller. Vi hade dock pediatrik ( som de tog bort sen) och då hade vi praktik på förlossningen/BB/barnavdelningen
  • JA77
    AnnaVe skrev 2010-09-03 19:12:34 följande:
    Märkligt, på de flesta ssk-utbildningar brukar den ingå i någon form!
  • snuddi

OT
    Varför svarar folk som inte vet, och varför svarar man när redan någon annan har svarat som gett ett helt rätt svar? Tänkte svara på frågan men såg att den redan blivit besvarad flera gånger om.. Läs TS, läs lite i tråden (det är inte så jobbigt om det bara är en sida..

• JA77
    snuddi skrev 2010-09-04 00:11:08 följande:
    OT
    Varför svarar folk som inte vet, och varför svarar man när redan någon annan har svarat som gett ett helt rätt svar? Tänkte svara på frågan men såg att den redan blivit besvarad flera gånger om.. Läs TS, läs lite i tråden (det är inte så jobbigt om det bara är en sida..
    Jag svarade för att förtydliga - eftersom jag vet.
  • Probably the best    in the

Barnmorska börjar väl det bli lite brist på! Många kommer att gå i pension framöver, så det är inte ett helt fel yrkesval.

Tänkte lite på det där med personliga egenskaper Efterom ingen svarat på det.

Som BM kan du ju jobba både på förlossning och ex mödravård/preventivmedelsrådgivning/ mm. Inom alla områden jobbar du ju mkt självständigt. Jag anser väl att det är ett av de jobb som ssk där man har mest eget ansvar. Det är upp till dig att "kalla på hjälp" när du anser att det behövs.
    Du behöver vara lugn och trygg i dig själv. Att ha en god klinisk blick (som man utvecklar under tiden som ssk) är inte helt fel.
    Du kommer ju möta stor lycka men också djup sorg. Ena stunden pratar du med en blivande mamma på telefon som undrar lite eg ganska triviala småsaker för att i nästa totalt ladda om för ett urakut snitt där det gäller att rädda liv på både mor och barn! (ok, inte varje arbetspass men det kan ju hända)
    Så mkt omväxlande mao.
    Så förmågan att växla snabbt, att kunna ha många järn i elden, gilla att ha massor av eget ansvar och inte skrämmas av det osv osv osv.

• JA77
    Probably the best in the skrev 2010-09-04 09:44:57 följande:

Barnmorska börjar väl det bli lite brist på! Många kommer att gå i pension framöver, så det är inte ett helt fel yrkesval.

Tänkte lite på det där med personliga egenskaper Efterom ingen svarat på det.

Som BM kan du ju jobba både på förlossning och ex mödravård/preventivmedelsrådgivning/ mm. Inom alla områden jobbar du ju mkt självständigt. Jag anser väl att det är ett av de jobb som ssk där man har mest eget ansvar. Det är upp till dig att "kalla på hjälp" när du anser att det behövs.
    Du behöver vara lugn och trygg i dig själv. Att ha en god klinisk blick (som man utvecklar under tiden som ssk) är inte helt fel.
    Du kommer ju möta stor lycka men också djup sorg. Ena stunden pratar du med en blivande mamma på telefon som undrar lite eg ganska triviala småsaker för att i nästa totalt ladda om för ett urakut snitt där det gäller att rädda liv på både mor och barn! (ok, inte varje arbetspass men det kan ju hända)
    Så mkt omväxlande mao.
    Så förmågan att växla snabbt, att kunna ha många järn i elden, gilla att ha massor av eget ansvar och inte skrämmas av det osv osv osv.

Det är väl snarare jag som anestesisjuksköterska (narkossköterska) som laddar inför urakuta snitt, barnmorskan står ju bara passiv i såret och väntar...

Narkossköterska är också ett av det mest självständiga yrke man kan välja! =)
    JA77 skrev 2010-09-04 13:02:08 följande:
    Det är väl snarare jag som anestesisjuksköterska (narkossköterska) som laddar inför urakuta snitt, barnmorskan står ju bara passiv i såret och väntar...

Narkossköterska är också ett av det mest självständiga yrke man kan välja! =)
    Fast ambulanssjuksköterka är nog det allra mest självständiga!

Men det är ju ändå BM som ska forsla fram mamman till dig! När beslut om urakut snitt är taget, då är det ganska svettigt på förlossningen

Förtydligande: det finns många inriktingar som sjuksköterska där du jobbar självständigt. Så ingen kamp om detta nu
    Men ser man till situationer där det kan bli akut och det fort så hör ju BM till ett av de yrken där man ska ta snabba beslut och där man är ansvarig hela vägen, en doktor ser ju inte patienterna på rutin och ger ordinationer som på andra ställen inom vården. Och där fel beslut kan få ödestigra konsekvenser!

Svar på tråden Jag vill bli barnmorska! (Frågor)